خبرهای خوش برای سال جدید

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح فعالیت‌های یک سال گذشته این واحد پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دکتر رضا مسعودی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ضمن اعلام خبرهای خوش برای سال جدید به تشریح فعالیت های یک سال گذشته این واحد پرداخت.

رفع کامل مشکلات سامانه ثبت‌نام در سال 98

ضروری است در اینجا اشاره کنم یکی از چالش‌های اصلی این دانشگاه، تعویض سامانه ثبت‌نام بود که بنده با جدیت این مساله را پیگیری کردم. این سامانه معضلات بسیار جدی‌ای را درخصوص فعالیت‌های خود داشت که می‌توانست در آینده موانع مختلفی را برای دانشجویان عزیز ایجاد کند. در این میان با کمک خداوند متعال و فعالیت همکاران متخصص در واحد، موفق شدیم ثبت‌نام ترم پاییز را بدون هیچ مشکلی انجام دهیم؛ در ادامه این مساله در طول ترم قبل مدیریت شد و بهبودبخشی آن را با جدیت پیگیری کردیم تا باقی‌مانده مشکلات سامانه هم حل شود. البته باز در ثبت‌نام بهمن‌ماه مشکلات جزئی‌ای داشتیم که مباحث شبکه‌ای هم در آن دخالت داشت که خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده، این مشکلات هم برطرف شد. امیدوارم در سال 98 به‌صورت کامل همه کاستی‌های سامانه آموزش واحد علوم و تحقیقات بهینه‌سازی شده و در این راستا تلاش می‌کنیم مشکلات قبلی در سال جدید به‌صورت کامل برطرف شود.

پیگیری جدی مسائل ایمنی در دانشگاه

متاسفانه در سال 97 حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانشجویان را داشتیم و از چند روز بعد از وقوع این حادثه دردناک، با جدیت تمام بحث‌های ایمن‌سازی و تقویت استانداردهای راه‌های عبور و مرور دانشجویان را در دستورکار قرار دادیم. بنده در طول هفته گذشته احکام اعضای جدید شورای HSE (بهداشت کار، ایمنی و محیط‌زیست) دانشگاه را صادر کردم و امیدوارم فرآیند ایمن‌سازی مسیر و در کنار آن مباحث HSE در سال 98 با جدیت بیشتری پیگیری شود و دانشجویان با خیال آسوده و بدون هیچ‌گونه استرس و تشویش ذهنی از تکرار حوادث، به علم‌آموزی و تحصیل مشغول باشند.

آزمایشگاه‌های استاندارد در خدمت دانشجویان و محققان

یکی دیگر از اقدامات مهم ما بحث جابه‌جایی یک‌سری آزمایشگاه‌ها از ساختمان رازی به ساختمان «ابن‌سینا» دانشگاه است که اساسا برای کاربری آزمایشگاهی ساخته شده و بحمدالله مقدمات اولیه آن فراهم شده و فضاسازی لازم هم صورت گرفته است. امیدوارم در سال 98 بخش قابل‌توجهی از آزمایشگاه‌ها را به ساختمان ابن‌سینا منتقل کنیم؛ این ساختمان هم به‌لحاظ امنیت و هم به‌لحاظ کیفیت وضعیت بسیار قابل‌قبولی دارد.

در همین راستا بحث شبکه آزمایشگاهی را هم در واحد علوم و تحقیقات داریم؛ در این زمینه تغییراتی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در سه‌ماه اخیر رخ داده که در جای خود مهم و قابل‌توجه است. در حال حاضر «پلتفرم» شبکه آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات را آماده کرده و امیدواریم با احصای سخت‌افزارهایی که در دانشگاه داریم، با تحت شبکه درآمدن اینها بتوانیم هم یک احصای جدی‌تری داشته باشیم و هم استفاده بهینه‌ای در فعالیت‌های پژوهشی از این سخت‌افزارها انجام دهیم تا از قبل این فعالیت‌ها درآمد خوبی را از توسعه شبکه آزمایشگاهی‌مان حاصل کنیم.

راه‌اندازی مرکز نوآوری با 7 هزار مترمربع وسعت

یکی دیگر از اقداماتی که در سال 97 آغاز کردیم، تاسیس مرکز نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بود که فضایی حدود هفت هزار مترمربع را در ساختمان کتابخانه به آن اختصاص داده‌ایم و قراردادی را هم با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منعقد کردیم که در زمینه تجهیز این فضا اقدام شود. همچنین با سه شتاب‌دهنده هم مذاکره کرده‌ایم و قرارداد دو مجموعه از آنها آماده شده و امیدواریم این مرکز در سال 98 فعالیت خود را به‌صورت جدی آغاز کند؛ با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم در حال حرکت است، این اقدام می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در خروجی‌های عملی دانشگاه داشته باشد. با توجه به زیرساخت‌هایی که در 6 ماهه دوم سال 97 آماده شده، این فعالیت بسیار مهم و قابل‌توجه خواهد بود که البته نتایج آن مورد استفاده جامعه علمی کشور هم قرار خواهد گرفت.

در مراکز نوآوری چه خبر است؟

خوب است همین‌جا برای اطلاع بیشتر مخاطبان محترم توضیح دهم که در مراکز نوآوری چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود؛ درحقیقت در مراکز نوآوری به‌نحوی فرآیند ایده تا تولید ثروت انجام می‌شود، به این معنی که تلاش می‌شود به چالش‌های مختلفی که در جامعه ممکن است وجود داشته باشد، ورود کرده و با حل آنها ایده‌هایی را هم برای تولید ثروت از دانش‌ها ارائه دهند. به‌عنوان مثال ممکن است در جامعه چالش «آب» وجود داشته باشد، این امر در یک فرآیند استارتاپی توسط دانشجویان به‌صورت یک ایده به این مراکز ارائه می‌شود؛ بعد از داوری، برترین ایده‌ها انتخاب می‌شوند و در ادامه تیم‌هایی تشکیل شده و این تیم‌ها در مراکز نوآوری مستقر می‌شوند و تحت‌نظر مربیان مجربی که در آنجا هستند، آموزش می‌بینند که چطور معضلات را حل کنند یا اینکه با چه سازوکاری شرکت تاسیس و کار تجاری کرده و محصول خود را تولید کنند یا اینکه چگونه فعالیت‌های حقوقی خود را پیگیری کنند و مواردی از این دست؛ در این میان بودجه مختصری هم در اختیار آنها قرار می‌گیرد. همه این فعالیت‌ها که انجام شد، بر روند پیشرفت فعالیت‌ها نظارت می‌شود و زمانی که مراحل مختلف کار جلو رفت، نتایج فعالیت‌ها به مراکز رشد و در ادامه به پارک‌های علم و فناوری منتقل می‌شود. لذا در این روند دانشجویان می‌آموزند که چطور ایده خود را تجاری‌سازی کنند. درحقیقت این سرا‌ها، توانمندسازی و ایجاد ثروت را به‌صورت توامان با هم پیگیری می‌کنند و در موارد زیادی از دل این ایده‌ها چندین و چند شرکت «های‌تک» هم به جامعه علمی و صنعتی کشور ارائه می‌شود. درحقیقت با همه این فعالیت‌ها هم ماموریت اصلی دانشگاه که ایجاد شرکت‌های «های‌تک» است برآورده می‌شود و هم اینکه آورده مالی برای دانشگاه دارد. این مدل در خیلی از دانشگاه‌های دنیا اجرایی شده و بنده امید دارم واحد علوم و تحقیقات به‌عنوان یک دانشگاه پیشرو در این زمینه در کشور به فعالیت خود با جدیت تمام ادامه دهد. اطمینان دارم که با مجموعه فعالیت‌های انجام‌شده در این زمینه در سال 97، در سال جدید شاهد دستاوردهای قابل‌توجهی برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود.

ارتقای کیفیت فعالیت‌های علمی با 7 مرکز تحقیقاتی

اما مراکز تحقیقاتی ما هم بسیار اهمیت دارند و امیدوارم که در سال 98 بهره‌برداری‌های بیشتری از این مراکز داشته باشیم. به هر حال در سال 97 فعالیت‌های زیادی به‌عنوان زیرساخت برای استفاده از این مراکز انجام شده و امید داریم که بین پنج تا هفت مرکز تحقیقاتی را که در حوزه‌های مورد نیاز درحل مسائل کشور و فعالیت‌های «لبِ دانشی» هست، بتوانیم در سال 98 فعال کنیم. حوزه‌های کاری این مراکز هم تعیین شده که در زمان مشخصی اعلام خواهد شد.

رفاه کارمندان و خدمات دانشجویی را جدی می‌گیریم

یکی دیگر از بحث‌های جدی در سال 97، احصای فرآیندهای اداری و مالی بود که در تلاش هستیم به‌صورت سیستماتیک در افزایش بهره‌وری نیروی انسانی کارایی جدی‌تری داشته باشیم. ما یک‌سری از فعالیت‌ها مثل برون‌سپاری رستوران و طبخ غذا را در دستورکار داریم تا فرآیند قبلی دانشگاه در این زمینه در سال 98 بهبود پیدا کند. در حوزه فرهنگی و دانشگاهی هم امیدوارم اتفاقات خوبی در سال جدید در واحد بیفتد؛ چه در بحث‌های معرفتی و افزایش آگاهی‌های دانشجویان در حوزه‌های دینی، فرهنگی و سیاسی و چه در حوزه‌های علمی و فعال‌شدن انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی. امید داریم هیات نظارت بر تشکل‌ها را فعال‌تر کنیم و ان‌شاءالله فعالیت‌ها را با رویکرد و نظارت جدی‌تری ادامه دهیم.

در عین حال خدمات دانشجویی هم برای ما اولویت دارد. در طول هفته‌های گذشته در واحد علوم و تحقیقات سلف بین بلوک یک و دو دانشگاه را فعال کرده‌ایم، سلف علوم‌انسانی و پایه را هم فعال کرده‌ایم تا دانشجویان تردد به ارتفاع بالای 1800متر را کمتر داشته باشند و خدمات‌شان را در ساختمان‌های پایین دانشگاه اخذ کنند. در کنار این، مساله بحث انتقال کلاس‌ها را به ارتفاع زیر 1800 متر داریم که بخشی از آن انجام شده و امیدواریم در سال 98 با تکمیل بلوک‌های سه و چهار دانشگاه و شاید بخشی از ساختمان علوم‌انسانی3، بتوانیم کلاس‌هایی را با ظرفیت قابل‌توجهی از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در ارتفاع زیر 1800 متر تشکیل دهیم.

سال 98؛ نقطه‌عطف فعالیت‌های پژوهشی

سال 98 را باید نقطه‌عطفی در حوزه پژوهشی بدانیم؛ اگرچه باید تحولات قابل‌توجهی هم در این حوزه در دانشگاه اتفاق بیفتد. ما باید در حوزه کیفی‌سازی پژوهش و افزایش برون‌دادهای پژوهشی فعالیت و نظارت جدی‌تری در سال جدید داشته باشیم، لذا برنامه مدون و جامعی را خواهیم داشت که مقدمات آن در سال 97 فراهم شده، مضافا اینکه برای مجلات ما هم برنامه‌ریزی شده که تعداد قابل‌توجهی از آنها نمایه‌سازی بین‌المللی شوند و پیگیری این فعالیت‌ها قطعا با توجه بیشتری در سال 98 انجام خواهد شد. تلاش ما بر این است که مشکلات و مسائل معمول، ما را در کیفی‌سازی پژوهشی و بالارفتن در رتبه‌بندی‌های داخلی و خارجی با مشکل خاصی مواجه نکند. همچنین در بحث «پایش» و برنامه علمی در سال 98 با جدیت بیشتری اقدام خواهیم کرد. ان‌شاءالله تا شروع سال جدید یک مدیر توانمند برای برنامه‌های علمی در علوم و تحقیقات معین خواهیم کرد، البته موضوع فعالیت ما هم در بحث «پایش» مشخص شده است. ان‌شاءالله کارگروه‌های تخصصی را هم در این زمینه تکمیل خواهیم کرد و با سرعت بیشتری نظام موضوعات را تعیین می‌کنیم و سازوکار همکاری دانشجویان و استادان را هم مشخص خواهیم کرد که در سال جدید برنامه‌های علمی با سرعت بیشتری عملیاتی شوند.

فعالیت‌های ابتکاری برای جذب داوطلبان دانشگاه

ما در سال جدید چند «ایونت» دانش‌آموزی هم خواهیم داشت که نحوه اجرای آن در موعد مقرر اعلام خواهد شد؛ مضافا اینکه در حوزه‌های بین‌رشته‌ای و فعالیت‌هایی که از لحاظ کاری جذاب هستند؛ اقداماتی را در سال جدید انجام خواهیم داد و امیدواریم که مجموعه همه این فعالیت‌ها شرایط جذب بیشتر دانشجو را در سال 98 برای ما در پی داشته باشد. البته در این راستا مراکز آموزش‌های آزاد و مهارتی را هم در سال جدید خواهیم داشت که در زمینه ارتقای دانش عمومی و مهارت‌محوری دانشجویان و ایجاد ثروت از دانش‌های علمی، تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت. امیدوارم دوستان در رسانه‌ها و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به ما کمک کنند که سازوکارهای عملی ما ساده‌سازی شود تا از پیچیدگی‌های موجود در روابط اداری فاصله بگیریم و با بهره‌وری بهتر از همه آنچه ذکر کردم، سال پربارتری را در پیش داشته باشیم.

کد خبر: 999948

وب گردی

وب گردی