کاهش شدید دمای مشهد در روزهای اول عید

رئیس سازمان هواشناسی از کاهش شدید دما طی روزهای ابتدایی سال ۹۸ خبر داد و گفت: به احتمال زیاد در روزهای اول و دوم فروردین ماه دما در شهر مشهد به زیر صفر خواهد رسید.

به گزارش ایسکانیوز، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی در نشست خبری خود درخصوص بررسی دو هفته‌ای وضع هوا از ۲۷ اسفند ۹۷ تا ۱۳ فروردین سال ۹۸ گفت: در حال حاضر سامانه بارشی در نوار شرقی و شمال تا شمال شرق کشور فعال است این سامانه تا اواسط امروز از نوار شرقی کشور عبور می‌کند و بخش شمالی سامانه بارشی تا ساعات دیگر سبب تقویت و تشدید شیو فشاری بین سواحل شمالی و جنوب شرق البرز می‌شود.

وی ادامه داد: این سامانه به تدریج در شرق سواحل خزر شامل شرق مازندران گلستان و خراسان شمالی با گذر تدریجی جبهه هوای سرد موجب بارش باران و برف و وزش باد شدید در سواحل و ارتفاعات و همراه با کولاک شدید در مسیرهای کوهستانی منطقه می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بیشینه سرعت باد در این مناطق به بیش از ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید ادامه داد: در این مدت دمای هوا در سواحل شمالی کشور حدود ۱۰ درجه کاهش خواهد یافت و کمینه دمای مورد انتظار صبح سه شنبه در جلگه‌های شمالی خزر به ۷۲ درجه کاهش می‌یابد.

تاجبخش با بیان اینکه روز سه شنبه بارش موقتا در سواحل شمالی قطع و یا تضعیف خواهد شد تصریح کرد: روز سه شنبه تا چهارشنبه با فعالیت و گذر تدریجی یک مرکز بسته تراز میانی یکی از شمال غرب و دریای سیاه نفوذ می‌کند و ترکیب آن با باقیمانده بخش شمالی مظفری در شمال شرقی کشور یک ناوه شرقی غربی در عرض‌های شمالی کشور تشکیل می‌دهد. حرکت این سامانه سبب بارش باران در سواحل و بارش برف در ارتفاعات و دامنه‌های البرز از شمال غرب تا شمال شرق در عرصه شمالی کشور می‌شود همچنین روز چهارشنبه ۲۹ اسفند سواحل دریای خزر با بارش باران و در ارتفاعات دامنه‌های البرز در شمال غرب و استان‌های آذربایجان غربی آذربایجان شرقی اردبیل و با شدت کمتر در استان‌های کردستان زنجان قزوین البرز تهران سمنان خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی با بارش برف و باران نسبتا ضعیف روبه‌رو خواهیم بود.

به احتمال زیاد در روزهای اول و دوم فروردین ماه دما در شهر مشهد به زیر صفر خواهد رسید



وی ادامه داد: در شمال شرقی کشور احتمالاً شهر مشهد روزهای سه شنبه و چهارشنبه تا اوایل روز پنجشنبه گاهی بارش برف را پیش‌بینی می‌کنیم دمای کمینه شهر مشهد طی روزهای پنجشنبه و جمعه با احتمال بالا به کمتر از زیر صفر خواهد رسید با توجه به احتمال کاهش دما استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز در مکان‌های اسکان موقت یاد شده توسط مسافران نوروزی در مشهد توصیه می‌شود همچنین هشدارهای لازم برای اجتناب از حوادث گاز گرفتگی به عمل آید و احتمال رخداد آن باید در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه به تدریج این سامانه از روز پنجشنبه از نوار شرقی کشور خارج می‌شود تصریح کرد: مجددا از روز یکشنبه هفته بعد یعنی ۴ فروردین ۹۸ موج جدیدی با عبور از شرق مدیترانه و خاورمیانه کشور را از نظر غربی تحت تاثیر قرار خواهد داد با فعالیت این موج روزهای یک شنبه تا سه‌شنبه هفته آینده ۴ تا ۶ فروردین بارش باران و برف در استان‌های نیمه غربی شمال و شمال شرق پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: گستره فعالیت این سامانه بارشی در روز سه شنبه به جز جنوب شرق غالب استان‌های کشور را فرامی‌گیرد.

تاجبخش گفت: بیشینه بارش این سامانه در شمال و شمال شرق خوزستان لرستان چهارمحال بختیاری و کهگیلویه بویراحمد پیش‌بینی می‌شود همچنین در سواحل شمالی دامنه‌های البرز و بخصوص در ایلام کرمانشاه و کردستان و همچنین در ارتفاعات البرز از شمال غرب و شمال شرق مقدار بارش قابل توجه خواهد بود و در ارتفاعات و مناطق سردسیر با بارش برف مواجه خواهیم بود.

وی گفت: طی روزهای جمعه شنبه تا شنبه هفته سوم فروردین یعنی ۷ تا ۱۰ فروردین ماه آسمان غالب نقاط کشور آفتاب خواهد بود و موج بارشی بعدی از یکشنبه ۱۱ تا ۱۲ فروردین فرا خواهد رسید و با احتمال بالا شمال شمال مرکز و شمال شرق کشور در روز سه شنبه ۱۳ فروردین روز طبیعت بارانی خواهد بود انتظار داریم ارتفاعات البرز و مناطق سردسیر در غرب و شمال غرب گاهی با بارش برف همراه باشند.

تاجبخش ادامه داد: توصیه می‌شود با توجه به شرایط جوی فوق و ترافیک مسافران نوروزی در مسیر سواحل شمال ایران شهر مشهد به خصوص در روزهای پایانی سال و چند روز ابتدایی سال جدید حملات لازم در نظر گرفته شود همچنین توصیه میشود پیش از سفر با توجه به پیش‌بینی وضع هوا در مسیر مشهد به مقصد برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد و در شرایط حاد جدی از مسافرت در مسیرهای کوهستانی و برف‌گیر اجتناب شود یا در صورت لزوم حتما از تجهیزات زمستانی شامل زنجیر چرخ استفاده شود.

در سال زراعی جاری میزان بارش ۱۷ درصد بالاتر از حد نرمال بوده است

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه از لحاظ خشکسالی هواشناسی در وضعیت نرمال و بالاتر از نرمال قرار داریم گفت: با وجود اینکه سال زراعی جاری میزان بارش‌ها در حدود ۱۷ درصد بالاتر از حد نرمال بوده است، اما با توجه به منابع آبی کشور همچنان با مشکل مواجه هستیم.

سحر تاجبخش درباره برنامه‌هایش برای سازمان هواشناسی گفت: فعالیت‌های سازمان هواشناسی یک روند مشخصی را دارد و ما تغییرات انقلابی و قابل ملاحظه‌ای در فعالیت‌ها نخواهیم داشت مسئولیت سازمان هواشناسی ارائه خدمات و سرویس‌ها به سازمان‌ها و نهادهای مختلف اعم از هوانوردی کشاورزی دریانوردی حمل و نقل محیط زیست گردشگری و ... است.

وی ادامه داد برنامه اصلی ما در جهت ارتقا و بهبود کیفیت این فعالیت‌ها خواهد بود برنامه‌هایی نیز در این راستا تدوین کرده‌ایم.

در سال زراعی جاری میزان بارش ۱۷ درصد بالاتر از حد نرمال بوده است



رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به برنامه‌های مشترک این سازمان با دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: هدف اصلی ما در راستای اسناد بالادستی و بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای گام دوم است و هدف ما ارائه خدمت و سرویس‌های بهتراست از همین رو یکی از کارهایی که ما برای ارائه خدمات بهتر انجام می‌دهیم بهبود کیفیت و پیش بینی مدل‌های عددی است.

وی با بیان اینکه سال‌های زیادی از این اقدامات انجام می‌شود گفت: مدل‌های پیش بینی عددی به عوامل متعددی بستگی دارد و اگر قرار باشد پیش بینی عددی برای یک منطقه صورت بگیرد یک زمان بلند مدت حداقل یک دوره ده ساله نیاز است ما در راستای این برنامه همچنان است حرکت می‌کنیم تا بتوانیم خروجی برنامه‌ها را ارتقا دهیم تا پیش بینی بهتری را برای کاربران ارائه دهیم.

وی ادامه داد: قراردادی را برای اجرای مدل‌های جهانی با دانشگاه تهران منعقد کرده ایم و تلاش می‌کنم با همکاری مراکز دانشگاهی علاوه بر ارائه سرویس‌های بهتر ظرفیت سازی را نیز در سازمان گسترش دهیم.

پیش بینی ما این است که در بهار امسال بارش‌ها در حد نرمال و بالاتر از نرمال است



تاجبخش با بیان اینکه از سال گذشته شرایط آبی کشور بهبود پیدا کرده است گفت: پیش بینی ما این است که در بهار امسال بارش‌ها در حد نرمال و بالاتر از نرمال است همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی آینده نیز واردها بالاتر از حد نرمال قرار بگیرد. در سال زراعی جاری نیز بارش‌ها در حدود ۱۷ درصد بالاتر از حد نرمال بوده است بنابراین شرایط ما در حال حاضر خوب است و پیش‌بینی می‌کنیم این وضعیت همچنان برای سال زراعی آینده نیز ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه از لحاظ منابع بارشی شرایط خوب است ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که منابع آبی ما فقط به بارش‌ها در شرایط جوی محدود نمی‌شود و باید منابع آب‌های زیرزمینی را نیز در نظر بگیریم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه خشکسالی‌ها از سه دسته بررسی می‌شود گفت: این سه دسته شامل خشکسالی هواشناسی خشکسالی کشاورزی و خشکسالی اب شناسی است. خشکسالی هواشناسی مربوط به پادشاه است که همانطور که گفتم ما در بهار سال آینده شرایط خوبی خواهیم داشت. خشکسالی کشاورزی در ایران متناسب با خشکسالی هواشناسی است، اما در خشکسالی آب شناسی عوامل متعددی از جمله آب‌های زیرزمینی منابع آبی و ... دخالت دارند و در این حوزه مشکلات بسیاری همچنان وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم خشکسالی‌ها در حال برطرف شدن است چرا که از لحاظ هواشناسی و کشاورزی مقدار بارش‌ها زیاد شده است، اما به صورت کلی با توجه به منابع آبی ما همچنان شرایط مناسبی نداریم.

متولی بارورسازی ابرها سازمان هواشناسی نیست


تاجبخش گفت: در پیش بینی‌های بلند مدت سناریوهای مختلفی مطرح می‌شود چرا که با عوامل متعددی روبرو هستیم.
در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر بارورسازی ابرها بر حل مشکلات خشکسالی گفت: متولی بارورسازی ابرها سازمان هواشناسی نیست، اما به عنوان سازمانی که وظیفه پیش‌بینی شرایط جوی را بر عهده دارد، می‌توانیم اعلام کنیم که بارورسازی ابرها به لحاظ علمی امکان پذیر است، اما هدف از آن باید مشخص باشد.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف بارورسازی ابرها با اهداف بزرگ مثل تأمین آب‌های زیرزمینی انجام نمی‌شود بنابراین از طریق بارورسازی ابرها نمی‌توان استحصال آب را برای از بین بردن خشکسالی بزرگ مقیاس انجام داد بنابراین تأمین آب‌های زیرزمینی و رفع خشکسالی از طریق بارورسازی امکان پذیر نیست.

وی درباره بروز سیلاب در نوروز ۹۸ گفت: بروز سیلاب چند بخش دارد که یکی از آن‌ها بارش زیاد است ما بارش‌های سیل آسا را برای چند روز ابتدایی سال ۹۸ پیش بینی نمی‌کنیم البته شدت بارش‌ها زیاد است، اما بارش از نوع سیلابی نیست، اما عوامل دیگری در بروز سیلاب نیز موثر است به طور مثال قطع درختان ایجاد مسیر در حوضه‌های آبریز خشکی حوضه آبریز از از عواملی است که باعث بروز سیلاب می‌شوند پیش بینی سیلاب در حال حاضر امکان پذیر نیست باید به زمان بارش نزدیک شده و بر اساس میزان بارش پیش‌بینی‌ها صورت بگیرد.

در کشورهای مختلف بارورسازی ابرها با اهداف بزرگ مثل تأمین آب‌های زیرزمینی انجام نمی‌شود بنابراین از طریق بارورسازی ابرها نمی‌توان استحصال آب را برای از بین بردن خشکسالی بزرگ مقیاس انجام داد بنابراین تأمین آب‌های زیرزمینی و رفع خشکسالی از طریق بارورسازی امکان پذیر نیست



رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: از لحاظ مقدار بارش در حال حاضر بر اساس مدل‌ها بارش‌های سیل آسا نخواهیم داشت، اما همانطور که گفتم رخداد سیل اساساً به میزان بارش بستگی ندارد.

تاجبخش درباره به روز رسانی رادارهای هواشناسی تصریح کرد: رادارهای هواشناسی نیازمند تجهیزاتی هستند که در قالب قراردادهایی که به صورت مناقصه برگزار می‌شود این تجهیزات را تامین می‌کنیم نگاه ما این است که با توجه به سیاست‌های دولت و شرایط اقتصادی تهیه رادارهای هواشناسی با استفاده از توان داخلی انجام شود، اما ما وضعیت موجود را حفظ می‌کنیم تا با مشکل مواجه نشویم.

خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

کد خبر: 999997

وب گردی

وب گردی