سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد کشورش آمادگی دارد تعهدات خود را در راستای برجام از سربگیرد؛ اگر ایران هم همین کار را بکند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، نشریه آمریکایی «المانیتور» ضمن اشاره به تلاش‌های اروپا برای احیای برجام، مدعی استقبال مقامات آمریکایی در خصوص بازگشت این کشور به برجام شد. بر اساس این گزارش، نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس روز جمعه با ایران دیدار خواهند کرد تا درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق هسته‌ای گفتگو کنند.  

به گفته «المانیتور»، ایران و طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای روز جمعه با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درباره بازگشت احتمالی آمریکا به توافق -ابتکاری که مورد استقبال دولت بایدن قرار گرفت- بحث و گفتگو کنند. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد، نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس «در مورد احتمال بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و موثر توافقنامه توسط همه طرف‌ها بحث خواهند کرد.

«انریکه مورا» -مقام ارشد اتحادیه اروپا به نمایندگی از «ژوزف بورل» -مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- ریاست این گفتگوهای مجازی را بر عهده خواهد داشت. بر اساس ادعای «المانیتور»: «رییس جمهور جو بایدن قصد دارد مجدا به توافقنامه سال 2015 که ترامپ از آن خارج شد، بپیوندد. اما ایران و ایالات متحده درمورد اینکه چه کسی باید اولین اقدام را انجام دهد با یکدیگر اختلاف نظر دارند؛ زیرا دولت بایدن اصرار دارد که تهران قبل از لغو تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد».

در همین راستا، «ند پرایس» -سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا- روز پنجشنبه گذشته به خبرنگاران گفت ایالات متحده از نشست تحت هدایت اتحادیه اروپا به عنوان «یک گام مثبت» استقبال می‌کند؛ به ویژه اگر این نشست نتیجه‌ای رو به جلو در خصوص بازگشت دو طرف به توافق به دنبال داشته باشد. وی در ادامه افزود: «ما آمادگی داریم تعهداتمان را در راستای برجام از سربگیریم؛ اگر ایران هم همین کار را بکند».

بر اساس گزارش المانیتور، به گفته دو منبع که به نام آنها اشاره نشده، انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه با ایران در این خصوص گفتگو کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =