-
معاون حقوقی رئیس جمهور:
پرونده دخالتهای آمریکا برای براندازی جمهوری اسلامی در دادگاههای بینالمللی باز است
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: پرونده دخالتهای آمریکا در امور ایران برای براندازی در دادگاههای بینالمللی مفتوح است
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
تحصیل ۵ هزار دانشجوی انگلیسی در دانشگاههای بلغارستان/ هزینههای زندگی در انگلستان سرسامآور است
هزینههای سرسامآور تحصیل و زندگی در انگلستان، دانشجویان این کشور را به سوی تحصیل در بلغارستان کشانده است. به طوری که در حال حاضر حدود ۵ هزار دانشجوی انگلیسی در دانشگاههای بلغارستان مشغول به تحصیل هستند.
-
رئیس نمایندگی رهبری در دانشگاهها مطرح کرد؛
ضرورت توجه به ظرفیتهای سرزمینی برای رسیدن به حکمرانی
رئیس نمایندگی رهبری در دانشگاهها گفت: کشورهایی که مدعی تمدن در دنیا هستند و تعابیری که آوردهها و تولیداتی که در حوزه اندیشهای داشتهایم، سعی در زیر سوال بردن عملکرد ما دارند و برای مقابله با این افکار و رسیدن به حکمرانی باید به ظرفیتهای سرزمینی خودمان توجه کنیم.
-
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم:
۲ هزار و ۸۸ محصول در نمایشگاه پژوهش عرضه میشود/ معرفی هزار و ۴۵۰ محصول دانشگاهی
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: ۲ هزار و ۸۸ محصول در نمایشگاه پژوهش به معرض نمایش قرار داده میشود، از این تعداد هزار و ۴۵۰ محصول مربوط به دانشگاهها هستند.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
ترک تحصیل ۳۰ درصدی دانشجویان آمریکایی / ۵۶ درصد فارغالتحصیلان بدون مهارتهای شغلی دانشگاه را ترک میکنند
نرخ ترک تحصیل دانشجویان در آمریکا افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند دانشجویان از ارزش مدرک تحصیلی خود اطمینان ندارند.
-
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛
سلطه علم غربی، مانع تحول علوم انسانی / دانشمندان علوم انسانی به بنیادهای نظری آشنا نیستند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سلطه مفاهیم مدرن علم یکی از موانع تحول علوم انسانی است که بر فضای علمی کشور سایه انداخته است. این هژمونی اقتدار و مرجعیتی دارد که برونرفت از آن کار بسیار دشواری است.
-
آموزش عالی در هفتهای که گذشت؛
تثبیت مرجعیت علمی ایران در منطقه / ارتقای اساتید بدون نوشتن مقاله امکانپذیر نیست
«تثبیت مرجعیت علمی ایران در منطقه از زبان وزیر علوم، امکانپذیر نبودن ارتقای اساتید بدون نوشتن مقاله و آغاز ثبتنام نوبت اول کنکور ۱۴۰۳» مهمترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
بهرهگیری ۹۰ درصدی دانشگاههای ژاپن از آموزش تعاملی
دانشگاههای ژاپن با برگزاری دورههای تجربه سال اول (FYE) به دنبال توسعه یادگیری فعال در بین دانشجویان است. آمارها نشان میدهد که ۹۰ درصد دانشگاههای ژاپنی، FYE را در برنامه درسی خود گنجاندهاند.
-
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور:
اختلاف رتبه علمی و فناوری ایران در جهان نشانه ضعف نظام دانشی نیست / آسیب شاخصزدگی در دانشگاههای ایران
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان این که دانشگاههای ایران نباید شاخصزده شوند، گفت: پایینتر بودن رتبه فناوری ایران در جهان در مقایسه به علم، ضعف نظام علمی نیست.
-
سخنگوی وزارت علوم:
رئیس دانشگاه باید طبق قاعده رفتار کند/ بیحجابی در دانشگاهها موردی است
سخنگوی وزارت علوم درباره با اشاره برکناری رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: عملکرد رئیس دانشگاه شریف در ۲ سال گذشته بررسی شد و این تصمیمگیری انجام شد. رئیس دانشگاه باید طبق قاعده رفتار کند.
-
رئیسی: اگر سهم برجستهای در علوم انسانی جهانی نداریم، باید برای آن برنامهریزی کنیم
رئیس جمهور گفت: باید بپرسیم آیا ما خودباروی که در علوم فنی و علوم پزشکی داریم، در علوم انسانی نیز داریم؟ سهم ما در علوم انسانی جهانی چقدر است؟ اگر سهم برجستهای در علوم انسانی جهانی نداریم، باید برای آن برنامهریزی کنیم.
-
رئیس دانشگاه الزهرا(س) :
شورای عالی انقلاب فرهنگی ساز و کاری برای تشکیل پایگاه فکری طراحی کند
رئیس دانشگاه الزهرا(س) گفت: پیشنهاد ما برای تهیه نقشه راه تشکیل پایگاه فکری در راستای تحقق دیدگاه و رهنمود رهبر انقلاب این است که طراحی سازوکار شایستهای توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.
-
وزیر علوم:
رتبه نوآوری کشور ۳۵ پله عقبتر از جایگاه علمی/ اصلاح آیین نامه ارتقا در دست بررسی است
وزیر علوم گفت: رتبه نوآوری ایران با رتبه علمی کشور تطابق ندارد. رتبه علمی ۱۵ و رتبه نوآوری ۵۰ است.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
شهادت بیش از ۴۰۰ دانشجوی فلسطینی در حملات صهیونیستها / ۱۱ ساختمان دانشگاهی تخریب شدند
جنگ غزه تاکنون ۴۳۹ کشته از بین دانشگاهیان برجا گذاشته است. ۱۱ ساختمان دانشگاهی به صورت کامل یا جزئی آسیب دیده است. کارشناسان معتقدند که جنگ صدماتی جدی به آموزش عالی در این کشور وارد کرده است.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
خداحافظی با آموزشهای سنتی در دنیا / ۷۶ درصد کلاسهای دانشگاهی در آمریکا تعاملی برگزار میشود
۷۶ درصد از کالجها و دانشگاههای آمریکا بر اساس آمار، کلاسهای درس خود را به صورت تعاملی برگزار میکنند. همچنین مردودی دانشجویان در کلاسهای سنتی؛ ۳.۵ برابر بیشتر از کلاسهای تعاملی است.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
نارضایتی ۷۰ درصدی نسل Z آمریکا از وضعیت مالی/ ۶۰ درصد نیازهای اولیه این نسل برآورده نمیشود
نسل Z با بحران سلامت روانی بیسابقه مواجهاند؛ حدود ۷۰ درصد از شرکتکنندگان آمریکایی گفتهاند که وضعیت مالی آنها خوب به نظر نمیرسد.
-
آموزش عالی در هفتهای که گذشت؛
حذف رشتههای تکراری بین دانشگاههای وزارتخانههای علوم و بهداشت/ نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری دندانپزشکی اعلام شد
«حذف رشتههای تکراری بین دانشگاههای وزارتخانههای علوم و بهداشت، تدوین آییننامه ارتقای اساتید با درنظرگرفتن تفاوت رشتههای تحصیلی و لغو آزمون زبان در برخی از حوزه ها به دلیل تعداد کم متقاضیان» مهمترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.
-
رئیس دانشگاه شیراز تاکید کرد؛
بیتوجهی به حل مسئله در ارزیابی مقالات؛ اصلیترین ضعف آییننامه ارتقای اساتید
رئیس دانشگاه شیراز گفت: اصلیترین اشکال آییننامه ارتقای اساتید این است که رویکرد ارزیابیهای فعالیتهای علمی در آن، حل مسائل کشور نبوده و بیشتر به تولید مقاله توجه شده است.
-
معاون بینالملل دانشگاه تهران مطرح کرد؛
رد مقالات محققان ایرانی در مجلات خارجی؛ اصلیترین چالش جهانیسازی علم
معاون بینالملل دانشگاه تهران گفت: اصلیترین چالش جهانیسازی آموزش عالی، عدم پذیرش مقالات محققان ایرانی توسط مجلات خارجی است. وقتی یک مجله بینالمللی کاملا سوگیرانه علیه دانشمندان ایرانی عمل میکند، کاری از دست ما برنمیآید.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
۷ دانشگاه برتر جهان در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی
مجهزترین تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاههای جهان معرفی شدند.
-
رئیس دانشگاه تهران در گفتوگو با ایسکانیوز:
تبعیض علمی، دسترسی پژوهشگران ایرانی به تجهیزات را محدود کرده است
رئیس دانشگاه تهران گفت: تبعیض علمی سبب شده است که ناچار باشیم تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مورد نیاز پژوهشگران را از کشورهای دیگر یا با هزینههای بالاتری وارد کنیم.
-
رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛
رد مقالات علمی اساتید ایرانی به دلیل انتخاب موضوعات اسلامی
رئیس دانشگاه تهران گفت: بسیاری از استادان ما شاهد بودهاند که مقالات علمیشان از سوی مجلات خارجی بدون بررسی رد شده است؛ چون ایرانی بودهاند یا موضوعی اسلامی را انتخاب کردهاند.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
تخلف دانشگاه بیرجند در کسر موظفی تدریس اعضای هیئت علمی / دیوان عدالت بخشی از دستورالعمل را باطل کرد
دیوان عدالت بخشی از دستورالعمل اجرایی معادل آموزشی هیئت رئیسه دانشگاه بیرجند را مبنی بر کسر نیم واحد از واحد موظف تدریس به ازای هر پنج سال سابقه خدمت اعضای هیئت علمی را ابطال کرد.
-
آموزش عالی در هفتهای که گذشت؛
پرداخت اعتبار ویژه پژوهانه به اعضای هیات علمی دانشگاهها / وزارت علوم در زمینه کرسیهای آزاداندیشی فعالتر عمل کند
«پرداخت اعتبار ویژه پژوهانه به همه اعضای هیات علمی دانشگاهها، پیشنهاد رد طرح ساماندهی ماموریت مراکز آموزش عالی از سوی مرکز پژوهشهای مجلس و آغاز ثبتنام آزمون دکتری نیمهمتمرکز» مهمترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
۷۱ درصد دانشجویان انگلیسی اضطراب کلاس و درس دارند
نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد که سه چهارم (۷۱ درصد) از دانشجویان دانشگاههای انگلستان میگویند که در مورد کلاسها و درسهای خود احساس اضطراب میکنند.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
یک سوم دانشجویان جهان هیچ مشارکتی در فعالیتهای فوقبرنامه دانشگاهها ندارند
نتایج یک نظرسنجی نشان میدهد که یک سوم دانشجویان جهان هیچ مشارکتی در فعالیتهای فوقبرنامه دانشگاهها ندارند.
-
پژوهشهای مسئلهمحور چه جایگاهی در اسناد بالادستی کشور دارند؟
اسناد بالادستی تدیون شده از سال ۸۹ تاکنون تاکید ویژهای بر ارتقای جایگاه پژوهشهای کاربردی در کشور داشتهاند؛ اما این مصوبات نتوانسته به طور شایسته ارتباط موثری بین دانشگاه و صنعت برقرار کند.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
بدهی، عامل محدودیت دسترسی به پایگاههای علمی / وزارت علوم پس از ۸ سال: همچنان پیگیریم
وزارت علوم به گفته مدیران آن هشت سال است که پیگیر پرداخت بدهی خود به پایگاههای اطلاعاتی علمی است؛ اما هنوز نتوانسته راهی برای حل این مشکل پیدا کند.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
ابطال بخشی از آییننامه آموزشی دورههای کاردانی و کارشناسی وزارت علوم توسط دیوان عدالت اداری
دیوان عدالت اداری بخشی از آییننامه آموزشی دورههای کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته وزارت علوم را ابطال کرد.
-
ایسکانیوز گزارش میدهد؛
ارتباط دانشگاه و صنعت؛ چالش چند دهه اخیر آموزش عالی / متون درسی دانشگاهها با اقتضائات صنعت همخوانی ندارد
شکلگیری ارتباط دانشگاه و صنعت چالشی است که در ۴۰ سال گذشته به یکی از اولویت آموزش عالی کشور تبدیل شده است، مشکلی که کارشناسان معتقدند خلا قانونی ندارد.