همکاری ایران و ونزوئلا در گردشگری

وزیران گردشگری ایران و ونزوئلا درباره گسترش همکاری‌ها و امضای تفاهم‌نامه گردشگری بین دو کشور مذاکره کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، روابط ایران و ونزوئلا از سال ۲۰۰۱ به دنبال سفر هوگو چاوز به تهران رنگ جدی‌تری به خود گرفت و در دولت محمود احمدی‌نژاد همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در صنعت و تولید انرژی سیر صعودی پیدا کرد. ونزوئلا از سال ۲۰۱۰ وارد بحران شدید اقتصادی و سیاسی شده است. روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۰ به دنبال ارسال چند نفتکش ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا، با فشارهای بین‌المللی تهدیدهای آمریکا مواجه شد که علی ربیعی ـ سخنگوی دولت ـ در واکنش به آن تاکید کرد: «ایران کالاهایی به ونزوئلا می‌دهد و اجناسی هم می‌گیرد. این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد.» ونزوئلا و ایران اینک سطح تازه‌ای را برای همکاری‌های خود تعریف کرده‌ و خواهان امضای تفاهم‌نامه گردشگری هستند.

طبق توافق‌های ایران و ونزوئلا در گذشته، اتباع دو کشور می‌توانند بدون نیاز به ویزا و با گذرنامه معتبر به مدت دو هفته به کشورهای یکدیگر سفر کنند. ونزوئلا در شمالی‌ترین قسمت آمریکای جنوبی و در جنوب دریای کارائیب (Caribbean Sea) واقع شده است.

بنابر گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزیران گردشگری ایران و ونزوئلا در دیدار ویدئویی که با یکدیگر داشتند درباره توسعه همکاری‌های گردشگری و امضای تفاهم‌نامه مشترک مذاکره کردند.

علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت: ظرفیت مناسبی برای توسعه روابط گردشگری دو کشور وجود دارد که با تلاش‌های متقابل می‌توان این ظرفیت را تقویت کرد.

او در ادامه به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه گردشگری پرداخت و اظهار کرد: ما در سال گذشته بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر ورودی به کشور داشتیم و سازمان جهانی جهانگردی، ایران را به عنوان دومین کشور به لحاظ سرعت رشد گردشگر خارجی در دنیا معرفی کرد. در سال ۲۰۱۹ به ۱۱/۸ میلیارد دلار از سهم GDP کشور دست پیدا کردیم.

مونسان به افزایش ۶/۸ درصدی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم گردشگری اشاره کرد و افزود: برای دست پیدا کردن به این رقم گردشگری کشور را از حوزه فرهنگی و تاریخی فراتر بردیم و بر ظرفیت‌های طبیعی، اکوتوریسم و گردشگری روستایی تمرکز کردیم. همچنین با تمرکز بر گردشگری درمان و سلامت نیز  موفق به جذب تعداد زیادی گردشگر از منطقه و اروپا شدیم.

او به تعدد روستاها و اقوام مختلف در کشور اشاره‌ای داشت و گفت: تبدیل خانه‌های روستایی به اقامتگاه برای گردشگران یکی از کارهایی بود که توسط ما انجام شد و مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت. همچنین تبدیل برخی بناهای تاریخی به بوتیک هتل‌ها و فضاهای اقامتی از دیگر اقدامات انجام‌شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ساخت ۴۹۸ هتل توسط بخش خصوصی با حمایت دولت در صدور مجوز و تخصیص وام، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه گردشگری ۲۴۰۰ پروژه در دست اجرا داریم. ارائه اشیای تاریخی توسط کلکسیونرها و مردم در موزه‌های کوچک از دیگر کارهایی بود که در این مدت صورت گرفت و به ازای هر ۱۰ روز یک موزه توسط مردم افتتاح شد.

فلیکس پلاسنسیا ـ وزیر گردشگری ونزوئلا ـ از اقدامات گسترده‌ای که توسط دولت ایران در حوزه گردشگری انجام شده است، ابراز شگفتی کرد و گفت: با توجه به استراتژی‌ها و اهداف مشترک دو طرف با تبادل تجربه و امضای تفاهم‌نامه دوجانبه می‌توانیم گردشگری بین دو کشور را تقویت کنیم. همچنین همکاری بخش خصوصی دو کشور می‌تواند اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم بزند.

او برقراری مسیر هوایی مشترک بین دو کشور را یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر دانست و افزود: ۴۰۰ میلیون جمعیت در اطراف ایران زندگی می‌کنند که ظرفیت خوبی است و از طریق این خط هوایی می‌توان برای جابه‌جایی آن‌ها بهره برد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان با قبول پیشنهاد امضای تفاهم‌نامه دوجانبه، گفت: بزرگ‌ترین مشکل این است که آژانس‌های گردشگری ایران و ونزوئلا از ظرفیت دو کشور آشنایی ندارند. پیشنهاد من این است که در حاشیه امضای تفاهم‌نامه، نشست‌های B2B با حضور آژانس‌های دو طرف برگزار شود و در ادامه این مسیر نیز برگزاری تورهای آشناسازی را برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های دو کشور برنامه‌ریزی کنیم.

او به تجربه‌های موفق ایران در این زمینه با کشور عمان و چین اشاره کرد و ادامه داد: تا چند روز آینده عازم روسیه برای لغو روادید گروهی هستم که این اقدام مشابه با این کشور هم صورت گیرد. مطمئنم با کمک سفیران دو کشور و معرفی ظرفیت‌ها، گردشگری بین ایران و ونزوئلا رونق خواهد گرفت.

در این گفت‌وگوی ویدئویی،  حجت‌الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا و کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس سفیر ونزوئلا در ایران نیز حضور داشتند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1075671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =