احیای شریان های آسیب دیده با سلول های بنیادی جنینی

در مطالعه‌ای جدید محققین برای اولین بار نشان داده‌اند که سلول‌های بنیادی جنینی می‌توانند به طور کامل شریان شدیداً آسیب دیده را احیا کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول‌های بنیادی، نتایج اولیه این مطالعه نشان دهنده امیدوار کننده بودن سلول درمانی برای احیای بافت‌ها یا اندام‌های آسیب دیده طی پیری یا بیماری است.

در این مطالعه برای اولین بار محققان سلول‌های بنیادی را درون ظروف کشت و تحت شرایط خاص کشت دادند تا آنها را به پیش سازهای عروق خونی کشت دهند و در ادامه آنها را به صورت ساختارهایی لوله مانند و منشعب همانند عروق خونی در آورند.

در این مطالعه محققان دریافتند که سلول‌های مشتق از سلول‌های بنیادی جنینی می‌توانند شریان‌های آسیب دیده بابون را در شرایط برون تنی واقعاً ترمیم کنند و یک عامل درمانی امیدوار کننده برای ترمیم سیستم عروقی آسیب دیده باشند.

در این مطالعه محققان سلول‌های مفروش کننده سطح داخلی بخشی از شریان را به طور کامل برداشتند و سلول‌های مشتق از سلول‌های بنیادی جنینی را به درون شریان گذاشتند.

در ادامه آنها هر دو انتهای بخش شریانی را به یک لوله پلاستیکی متصل کردند و آن را درون یک بیورآکتور قرار دادند که برای رشد سلول‌ها و بافت‌ها طراحی شده بود. در ادامه محققین محیط کشت را در فشاری شبیه با خون به درون این بخش پمپ کردند. خارج این شریان درون یک مایع دیگر غوطه ور شد تا سلول‌های قرار گرفته درون آن را حفظ کند. سه روز بعد، ساختار پیچیده سطح داخلی شروع به بازسازی کرد و بعد از ۱۴ روز، درون شریان به طور کامل احیا شد و به شرایط طبیعی در آمد.

این لوله از یک لوله بدون عملکرد به یک شریان کاملاً دارای عملکرد در آمد. به عقیده محققان این لوله پتانسیل این را دارد که جایگزینی برای شریان‌های آسیب دیده در بیمارانی باشد که دچار آسیب‌های قلبی عروقی شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1002586

وب گردی

وب گردی