بررسی علت محبوبیت کتاب های الکترونیک از دیدگاه دانشجویان

خرید کتاب های کاغذی بسیاری از دانشجویان را در سومین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب، به مصلی امام خمینی(ره) کشاند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ساعات آغازین فعالیت خود، با استقبال خوبی از سوی دانشجویانی مواجه شد که کتاب های کاغذی را به کتاب های الکترونیک، ترجیح می دادند و برای خرید کتب درسی خود، ساعتی پیش از باز شدن غرفه های ناشران دانشگاهی، مقابل آن صف کشیده بودند.

نکته قابل تأمل در میان دانشجویان حاضر در نمایشگاه تهیه صرف کتاب های درسی است در واقع جمع کثیری از دانشجویان به نوعی فقط برای تأمین کتاب های تخصصی مرتبط با رشته خود در این نمایشگاه حضور یافتند؛ متأسفانه این امر ناشی از گرانی کتاب و جایگزینی فضای مجازی و کتاب های الکترونیک نسبت به مطالعه کتاب های کاغذی در میان دانشجویان است.

شاید گسترش شبکه های مجازی در کنار فشرده شدن کتاب ها در قالب کتاب الکترونیکی، از دلایل عمده عدم توجه به کتاب کاغذی باشد. در چنین شرایطی دانشجوی امروز ترجیح می دهد به جای مطالعات مختلف تنها به خواندن دروس تخصصی بسنده کند، این امر کاهش سطح سرانه مطالعه دانشجویی را طی سال های اخیر به دنبال‌ دارد.

مینا، دانشجوی کارشناسی روان شناسی بالینی، معتقد است که امروز با توجه به گسترش شبکه های مجازی و وسایل ارتباط جمعی فرصت مطالعات غیرتخصصی کم است و دانشجو ترجیح می دهد اطلاعات جانبی در زمینه های مختلف را از طریق شبکه های مجازی و کتاب های الکترونیک دریافت کند.

علی دانشجوی ترم ۴ پرستاری معتقد است متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما شب امتحانی هستند و تأمین کتاب برای آنها صرفا در حوزه کتب دانشگاهی و مرتبط به رشته تحصیلی آن ها است.

او کاهش مطالعه غیر درسی در میان دانشجویان را یکی از مهم ترین عوامل کاهش سرانه مطالعه کشور می داند و می گوید: این روزها هزینه خرید کتاب های دانشگاه کم نیست و برخی از دانشجویان نمیتوانند کتب های تخصصی و مرجع دروس خود را تهیه کنند. طبیعتا یکی از عوامل کاهش سرانه مطالعه، مربوط به گرانی کتاب است؛ از طرفی مطالعه دروس دانشگاه، بیشتر زمان دانشجویان را می گیرد و به دنبال آن، فرصت مطالعه غیر درسی نیز کاهش می یابد. با توجه به گرانی کتاب، مسلما دانشجویان در‌اوقات فراغت خود ترجیح می دهند از کتب الکترونیک یا مطالب فضای مجازی استفاده کنند.

فاطمه، دانشجوی رشته حقوق معتقد است که گرانی کتاب یکی از دلایل عدم گرایش دانشجویان به مطالعه کتب چاپی غیردرسی است و امروز بسیاری از کتب به صورت فشرده و الکترونیکی تأ‌لیف شده وجود دارد که دانشجو ترجیح می دهد به جای پرداخت هزینه گزاف از این کتاب ها استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003321

وب گردی

وب گردی