زنده ماندن ریه خارج از بدن تا 36 ساعت

دانشمندان توانستند با استفاده از روشی جدید ریه های آسیب دیده و سالم را در خارج از بدن موجودات زنده نگهدارند که به نوبه خود انقلابی در پیوند اعضای بدن ایجاد می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پژوهشگران و مهندسان دانشگاه‌های «کلمبیا» و «وندربیلت» با همکاری یکدیگر موفق شدند ریه‌های یک خوک را تا ۳۶ ساعت در خارج از بدن این حیوان سالم و فعال نگهدارند و امکان پیوند آن را فراهم کنند.

بر اساس آمار موجود تا حدود ۸۰ درصد از ریه‌های اهدایی برای پیوند اعضا به علت آسیب‌های بیش از حد قابل استفاده نیستند. یکی از این آسیب‌ها ناشی از ورود مواد موجود در معده به دستگاه تنفسی است که برخی بافت‌های مهم ریه را تخریب می‌کند.

برای جلوگیری از وقوع این آسیب، ریه یک خوک از بدن وی خارج شد تا مواد موجود در معده به درون آن منتقل نشوند. سپس با استفاده از یک دستگاه ویژه روند فعالیت ریه و چرخش هوا در درون آن از سر گرفته شد و بعد از ۳۶ ساعت این ریه با موفقیت به بدن حیوان دیگری پیوند زده شد. چرخش خون در این ریه و کارکرد آن نیز با موفقیت صورت گرفت.

اجرای موفق روند احیای ریه طی این ۳۶ ساعت بزرگترین دستاورد دانشمندان اعلام شده است. تا به حال حداکثر مدت زمان سالم ماندن ریه پیوندی در محیط آزاد شش ساعت بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004682

وب گردی

وب گردی