توسعه امکانات رفاهی و عمرانی تا افزایش فعالیت‌های استارتاپی

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در9 ماه گذشته، شاهد تحولات گوناگونی از جمله توسعه امکانات رفاهی، توجه مضاعف به مسائل فرهنگی و افزایش فعالیت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در آبان ماه سال 1363 فعالیت خود را با رشته‌های مختلف از جمله علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه و کشاورزی با جذب 250 دانشجو آغاز کرد.

این واحد دانشگاهی هم اکنون دارای 12 دانشکده، 27 مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و 96 گروه تخصصی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است؛ در حال حاضر نزدیک به 40 هزار دانشجو در 634 رشته، مشغول به تحصیل هستند.

در واحد علوم و تحقیقات با داشتن بیش از 600 عضو هیئت علمی بسیاری از رشته‌های مطرح در سطح بین‌المللی با گرایش‌های مختلف تدریس می‌شود. تمام مراحل آموزشی و تحقیقاتی این واحد دانشگاهی مطابق با آخرین مصوبات و شاخص‌های آموزشی شورای عالی برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

ثبت بیش از ۳۰۰ اختراع داخلی و بین‌المللی توسط محققان این واحد و همچنین فارغ‌التحصیلی بالغ بر ۷۰ هزار دانشجوی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از این واحد دانشگاهی، طی ۲۰ سال گذشته بخشی از دستاوردهای این واحد دانشگاهی محسوب می‌شود.

14 شهریورماه سال 1397 «رضا مسعودی» طی حکمی از سوی دکتر طهرانچی به سمت سرپرستی واحد علوم و تحقیقات منصوب شد؛ این واحد در طول مدت زمان ریاست مسعودی با اتفاقات و چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد که حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در دی ماه، نمونه‌ای از این اتفاقات بود.

فارغ از تمامی حوادث تلخ و شیرین، نباید از دستاوردها و عملکرد واحد علوم و تحقیقات در طول مدت زمان ریاست مسعودی غافل شد. در حقیقت، باید با نگاهی منصفانه، عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات را طی چند ماه گذشته مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

یکی از اقدامات مثبت رضا مسعودی، تعامل و برگزاری جلسات متعدد با دانشجویان بود تا بتواند در حل مشکلات آنان گام‌های اساسی بردارد؛ طی جلسه ای که یکشنبه 13خرداد برگزار شد، دانشجویان در دیدار با رئیس واحد علوم و تحقیقات مطالبات و مشکلات خود را به صورت شفاف بیان کردند.

پیگیری وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس از جمله مطالبات اصلی دانشجویان در این جلسه بود؛ مسعودی در این جلسه از تشکیل کمیته پیگیری امور مصدومین این سانحه خبر داد و اعلام کرد که تا کنون بیش از سی و پنج میلیارد ریال در این راستا، هزینه شده است. وی همچنین اعلام کرد که دیه متوفیان سانحه اتوبوس از طریق بیمه پرداخت شده است.

توجه مضاعف به موضوعات فرهنگی و مذهبی

این واحد دانشگاهی در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی دانشگاهیان همچنین با توجه به اسناد و مراجع فرهنگی کشور، اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی و اجتماعی کرده است. توسعه و اعتلای فرهنگ نماز جماعت از طریق راه‌اندازی 11 نمازخانه در ساختمان‌های واحد، برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در ماه مبارک رمضان با کمک و مساعدت خیرین مانند ختم روزانه قرآن کریم، برگزاری جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) و ضیافت افطار با حضور 500 نفر از دانشجویان واحد، برگزاری باشکوه مراسم احیا در شب‌های قدر و شهادت حضرت علی(ع) با حضور ساکنان منطقه، برگزاری مراسم اعتکاف ماه مبارک رمضان با شرکت استادان. دانشجویان و کارکنان از جمله برنامه‌های فرهنگی و مذهبی این واحد دانشگاهی محسوب می‌شود.

برگزاری 13 نشست تخصصی و هم اندیشی

از دیگر اقدامات واحد علوم و تحقیقات در حوزه مسائل فرهنگی می‌توان به برگزاری 13 سلسله نشست و کارگاه به مدت 100 ساعت در حوزه معرفی دستاوردهای علمی چهل سال انقلاب اسلامی، کارگاه توانمندسازی فرهنگی کارکنان، نشست تخصصی بازخوانی و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، کارگاه آموزشی تدبر در قرآن کریم و کارگاه آموزشی تفسیر سوره مبارکه حشر و نشست نجوم در قرآن کریم اشاره کرد.

برگزاری جشنواره فیلم عمار، جشنواره عکس و پوسترنماز، جشنواره غذاهای سالم و محلی ایرانی، جشنواره فیلم و عکس یوم الله 22 بهمن، جشنواره سراسری ادبیات و پژوهش، روایت فتنه از جمله جشنواره های فرهنگی و هنری واحد علوم و تحقیقات در حوزه انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

این واحد در حوزه زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت اقدامات موثری را از جمله برگزاری پنجمین یادواره الگوهای جاودانه اسوه‌های صبر شهدای مدافع حرم همچنین مراسم سالروز آزادسازی خرمشهر که با تشییع پیکر پاک دو شهید گمنام در مسجد امام علی (ع) و تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم محمد داوود شریفی همراه بود، انجام داده است.

انجام بیش از 600 مشاوره در حوزه‌های مختلف

توسعه مراکز مشاوره، از جمله اقدامات موثر واحد علوم تحقیقات در چندماه گذشته است؛ انجام بیش از 600 مورد مشاوره در حوزه‌های فرهنگی، دینی، روانشناسی و تحصیلی مهر تاییدی بر این موضوع است.

برگزاری دو مسابقه علمی و فرهنگی مانند مسابقه پل‌های ماکارونی و مسابقه کتابخوانی کتاب سلام بر ابراهیم، تقدیر از برگزیدگان نشریات دانشجویی در سطح کشور، برگزاری آیین دانش‌آموختگی (با حضور 200 دانش آموخته در تمامی مقاطع تحصیلی)، برگزاری جشن ازدواج دانشجویی با حضور 126 زوج دانشجو، برگزاری نشست صمیمانه پنج ساعته رئیس واحد با دانشجویان، برگزاری چهارمین دوره المپیاد فرهنگی ورزشی با حضور بیش از 1100 نفر از دانشجویان واحد، برگزاری مناسبت‌های دینی و ملی مانند مراسم سوگواری ایام فاطمیه، روز درختکاری، برگزاری اعیاد شعبانیه و همایش پیاده‌روی به مناسبت میلاد امام زمان (عج)، از دیگر اقدامات واحد علوم و تحقیقات در حوزه فرهنگی و معرفتی است.

برگزاری جشنواره دانش آموزی در اردیبهشت ماه 98 با مشارکت سینا-روبیکا با حضور بیش از 5 هزار دانش آموز نخبه سراسر کشور در قالب هزار و 300 تیم پژوهشی به مدت سه روز در واحد علوم و تحقیقات، بدون ایجاد هرگونه هزینه‌ای برگزار شد که اتفاقی بزرگ محسوب می‌شود.

توسعه امکانات عمرانی و رفاهی

امکانات عمرانی و رفاهی واحد علوم و تحقیقات در چند ماه گذشته دست‌خوش تغییر و تحولات زیادی شده و سبب شده است تا میزان قابل توجهی از مشکلات دانشجویان در حوزه‌های رفاهی حل و فصل شود.

افتتاح سلف سرویس بین بلوک دو و سه آموزشی با ظرفیت 500 صندلی به منظور کاهش تردد به ارتفاع بالای هزار و 800 متر، راه‌اندازی سلف سرویس دانشکده‌های علوم انسانی و علوم پایه برای کاهش تردد به ارتفاع بالای هزار و 800 متر، راه‌اندازی بوفه‌های سیار درسطح دانشگاه به واسطه بسته بودن بوفه‌های واحد در دوره گذشته به مدت چند ماه، راه‌اندازی بوفه‌های دانشگاه در دانشکده‌های مختلف، آسفالت کردن محوطه میدان دانش و برگزاری مناقصه آسفالت سایر نقاط مسیر بلوار اصلی واحد، تهیه و نصب هزار متر گاردریل در محورهای فرعی واحد، عقد قرارداد طراحی ایمن‌سازی مسیر با یکی از پیمانکاران شناخته شده کشور و ایجاد گشت سیار کنترل ترافیک درون واحد از جمله اقدامات رفاهی و عمرانی واحد علوم و تحقیقات در چند ماه گذشته محسوب می‌شود.

طرح جامع ایمن سازی مسیرهای تردد دانشجویان

مسائل امنیتی دانشجویان نیز همواره در اولویت قرار داشته و به همین منظور اقدامات موثری در این حوزه صورت گرفته است که شامل خاک برداری از محل دامنه‌های واحد، نصب حفاظ و نرده فلزی جهت محصور نمودن نقاط حادثه‌ساز ساختمان‌های فیزیک پلاسما، صنایع غذایی و ابن سینا، شروع فرآیند تعیین حدود در قسمت‌های مختلف واحد علوم و تحقیقات به منظور محصور کردن محدوده‌های فیزیکی، بهسازی و استاندارد‌سازی آسانسورهای واحد و پله برقی‌ها، عقد قرارداد تأمین و نگهداری آنها، طرح جامع ایمن‌سازی مسیرهای تردد دانشجویان و اجرای فازهای اول آن و آغاز به اجرای فازهای بعدی، بررسی و پیگیری پرونده‌های مفتوح حقوقی کلان واحد به ‌ویژه در حوزه املاک دانشگاه می‌شود.

توسعه فعالیت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی همواره بین واحدهای دیگر دانشگاه آزاد اسلامی، حرف اول را در مسائل پژوهشی، آموزشی و نوآوری زده است؛ در طول چند ماه گذشته نیز این فرآیند افزایش چشمگیری داشته و سرعت توسعه فناوری و نوآوری واحد، قابل توجه بوده است.

در دوران سرپرستی مسعودی در واحد علوم و تحقیقات، این واحد دانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری و دریافت کمک 15 میلیارد ریالی برای ایجاد بزرگترین مرکز نوآوری کشور با اختصاص مدرن‌ترین ساختمان واحد علوم و تحقیقات قراردادی منعقد کرده است که منجر به درآمدزایی مناسب خواهد شد.

از جمله اقدامات پژوهشی این واحد دانشگاهی می‌توان به انعقاد قرارداد با بنیاد برکت برای استقرار فضای مشارکتی در مرکز نوآوری و انجام فعالیت‌های استارتاپی، برگزاری چندین رویداد استارتاپی در ماه‌های گذشته، پیگیری و تشکیل هیئت اجرایی جذب واحد پس از 9 ماه توقف، به کارگیری مجدد بخشی از 70 عضو هیئت علمی بازنشست شده در دوره قبل، انعقاد قرارداد با 110 عضو هیئت علمی جوان لغو قرارداد شده در مدیریت قبلی و شروع بررسی پرونده آنها در هیئت اجرائی جذب واحد، پیگیری و تشکیل کمیته منتخب واحد پس از 10 ماه توقف، تشکیل کمیته صیانت از اموال به منظور بازدید و کدگذاری اموال پژوهشی واحد و تحت شبکه در آوردن آنها می‌توان اشاره کرد.

تشکیل کارگروه فنی تعمیر تجهیزات واحد علوم و تحقیقات با استفاده از افراد خبره ملی و تعمیر تجهیزات پیشرفته پژوهشی تحریمی چند میلیاردی که بعضا از سال 1390 از کار افتاده بودند اقدام مهم دیگر در این حوزه محسوب می‌شود.

شناسایی و ساماندهی انبارهای مواد مصرفی پژوهشی با صرفه‌جویی چند میلیاردی، مدیریت بحران تعویض غیر کارشناسی سامانه ثبت‌نام واحد در دوره قبل که منجر به تبدیل غلط داده‌ها و ایجاد اخلال بحرانی در ثبت‌نام دانشجویان واحد گردیده بود، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با استادان واحد در تمامی دانشکده‌ها، تدوین چارت تشکیلاتی و پیشنهادی واحد با محوریت تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه از طریق مراکز تحقیقاتی مرتبط با صنعت از دیگر اقدامات مهم در حوزه آموزشی محسوب می‌شود.

ایجاد سامانه ثبت وضعیت اعضای هیئت علمی

در حوزه استادان و اعضای هیئت علمی نیز اقداماتی از قبیل به‌روز کردن، ترفیع اعضای هیئت علمی و بازنویسی آیین‌نامه مربوط به آن در راستای اهداف عالی دانشگاه، پیگیری صدور احکام کمیته جذب به‌منظور سامان بخشیدن به وضعیت استادان قراردادی و تشکیل دو جلسه با حضور اعضای این کمیته، ایجاد سامانه ثبت وضعیت اعضای هیئت علمی واحد برای نخستین‌بار، ایجاد سامانه پیش ثبت‌نام اینترنتی ترم تابستان برای نخستین‌بار، ساماندهی و بررسی استادان حق‌التدریس و نظارت دقیق بر حسن انجام کار آنها به منظور ارتقای سطح کیفی واحد انجام شده است.

مشارکت گسترده واحد علوم و تحقیقات در برگزاری امتحان مصاحبه دوره‌های دکتری کشور، تصویب 12 رشته جدید در مقاطع مختلف در وزارت علوم و درج 8 رشته از میان آنها در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و برگزاری متمرکز آزمون جامع به منظور نظارت دقیق و علمی بر فرآیند برگزاری این آزمون از دیگر اقدامات این واحد دانشگاهی در حوزه توسعه رشته‌های دانشگاهی است.

آنچه مسلم است، با گذشت 9 ماه از ریاست رضا مسعودی بر مسند ریاست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با وجود تمامی فراز و نشیب‌ها، توفیقات و دستاوردهای زیادی برای این واحد به‌دست آمده است؛ آمار و ارقام نشان می‌دهد که شیب تغییر و تحولات در واحد علوم و تحقیقات نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است که این موضوع می‌تواند برای داوطلبان ورود به دانشگاه در کنکور سراسری سال جاری در انتخاب این واحد دانشگاهی تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

بدون تردید، تعامل با دانشجویان و توجه به مطالبات آن ها باعث شده که سرعت حل مشکلات در این واحد افزایش چشمگیری داشته باشد و خواسته های دانشجویان در اولین فرصت عملیاتی شود؛ مسلم است که اتخاذ این رویکرد در تمامی دانشگاه های کشور از جمله آزاد و سراسری، علاوه بر ایجاد انگیزه در دانشجویان، مشکلات و مسائل صنفی دانشجویان را در کمترین زمان ممکن برطرف خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008904

وب گردی

وب گردی