فعلاً برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها قانونی وجود ندارد

وزیر کشور گفت: انتخابات شورایاری ها چند دوره است که در تهران برگزار می شود؛ همیشه هم همین مباحث بوده است که این انتخابات مبنای قانونی ندارد و درست هم هست.فعلاً برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها قانونی وجود ندارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شنبه شب در برنامه نگاه یک در مورد حواشی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در شهر تهران،گفت: انتخابات شورایاری ها چند دوره است که در تهران برگزار می شود؛ همیشه هم همین مباحث بوده است که این انتخابات مبنای قانونی ندارد و درست هم هست.

وی با تاکید بر اینکه که فعلاً برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها قانونی وجود ندارد، اظهار داشت: دوره قبل هم که اجازه پیدا کرد این انتخابات برگزار شد قرار شد که شورای عالی استانها لایحه ای را به مجلس ببرد و در مجلس این موضوع تبدیل به قانون بشود اما علی ایحال شورا آن را مصوب کرده است و وزارت کشور در مورد برگزاری انتخابات کمک می‌کند.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: وزارت کشور مسئولیت برگزاری این انتخابات را ندارد و مسئولیت برگزاری با خود شوراها است اما دولت برای این که وزارت کشور بتواند به آنها در مواردی مثل انتظامات و امنیت و تجربیاتی که دارد و بحث انتخابات الکترونیکی مصوبه ای به وزارت کشور داده است.

وی بیان داشت: وزارت کشور بر اساس مصوبه که دولت داده است به آنها کمک کرده و شورای شهر هم متناسب با مصوبه ای که انجام داده و هیئت تطبیق نیز ایرادی به آن نگرفته است این انتخابات را انجام داده است.

رحمانی فضلی در مورداقدامات وزارت مشور در موضوع سیل گفت: ما از اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت درگیر سیل بودیم و حدود ۲۴ استان درگیر بود و بیش از ۲۰۰ شهر و ۴۰۰۰ روستا درگیر این موضوع بودند.

وزیر کشور ادامه داد: حدود ۱۷۰ هزار خانه تا نیاز به تعمیر داشتند. ۱۰۱ هزار خانه نیاز به نوسازی داشت و ۶۹ هزار خانه باید مجدداً از صفر ساخت آن شروع می شد. اینها آماری است که بنیاد مسکن داده است. بیش از دو ماه است کارها دارد پیش می رود.

وی با اشاره به گزارش منتشر شده در برنامه نگاه یک گفت: در گزارش هم اکثر مردم راضی بودند. نهادهای دیگر هم پای کار آمده اند، بنیاد مسکن بسیار فعال بوده، سپاه و کمیته امداد هم یک سهمی را برداشته اند.

وزیر کشور تاکید کرد: سپاه اعلام کرده است که ۲۰ هزار واحد برای سیل زدگان می سازد. کمیته امداد و بنیاد برکت نیز هر کدام ۱۰ هزار واحد می سازند. همه این دستگاه ها با بنیاد مسکن تفاهمنامه امضا کردند.

وی تصریح کرد: تا آخر مرداد نباید مسکن تعمیری در مناطق سیل زده داشته باشیم. ما از یک ماه قبل موردی را که در چادر زندگی کند نداریم. هر روستایی ۶ میلیون تومان و به هر شهری ۱۲ میلیون تومان داده شده است و جاهایی را برای آنهایی که پول ندارند نیز مشخص شده است تا به آنجا بروند.

وزیر کشور با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت ها برای کمک به سیل زدگان بیان داشت:خوزستان، گلستان و لرستان واقعا گرم است. ان شاالله بتوانیم ۱۰۱ هزار خانه تعمیری را تا آخر مرداد و ۶۹ هزار خانه دیگر را نیز تا آخر سال تحویل دهیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که سه هزار میلیارد تومان از ۵ هزار میلیارد تومانی که قرار بوده در مناطق سیل زده را سازمان برنامه و بودجه باید اختصاص می داده که تا اواخر خرداد این منابع تامین نشده بود، آیا خزانه این مقدار را واریز کرده است گفت: ما در این زمینه مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: ۹ هزار تسهیلات بلاعوض بود و حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد بودجه عمومی است که ۵۰ درصد این منابع تامین شده است. اولویت اول ما مساکن هستند اولویت دوم ما کشاورزی است. مواردی که مانده است برمی‌گردد به زیرساخت هایی که وزارت نیرو؛ وزارت راه و شهر داری هستند که آنها به مرور اقدامات خود را انجام می دهند. اگر از من بپرسید در حوزه مسکن منابع داریم به جرات می‌گویم هیچ کمبود منابعی نداریم.

رحمانی فضلی در پاسخ به اینکه آیا آمار خسارت ها صحیح است یا خیر؟،گفت» مسئولیت قرارگاه بر عهده بنده بود. رئیس جمهور بر برآوردها بسیار تاکید داشت برآورد مسکن کار سختی نیست اما برآورده کشاورزی، زمین و محصولات کشاورزی سخت است.

وی اظهار داشت: در مراحل اولیه سیل ثبت‌نام عمومی انجام می‌شود بعد این ثبت نام عمومی باید دقیق برآورد شود. با همکاری وزارت ارتباطات از عکس های ماهواره ای استفاده کردیم .عکس های ماهواره ای هم قبل از سیل را نشان میداد هم رمان جاری شدن سیل، و هم بعد از شروع آن را نشان می‌دهد. ما با کنار گذاشتن این سه مرحله تصویر دقیق ترین برآورد ها را انجام دادیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه حتی در جاهایی برآوردها تا ۴۰ درصد اصلاح شد بیان داشت: ما گروهی را برای رسیدگی به اعتراض ها مشخص کرده بودیم که همراه با معترضین بر سر زمین رفتند و زمین ها را می دیدند. ما این دفعه دقیق‌تر این برآوردها را انجام دادیم چون هم معاینه محلی کردیم هم از عکس های ماهواره ای قبل حین و بعد از سیل استفاده کردیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در این دولت توجه ویژه ای به آسیب های اجتماعی شده است؛ بیان داشت: تا کنون ۷ جلسه هر شش ماه یک بار در محضر رهبر انقلاب به آسیب های اجتماعی پرداخته شده است.

وی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب در مورد توسعه مدل محرومیت زدایی از منطقه قلعه گنج تصریح کرد: قرار شد با هر استان یک شهرستان را انجام دهد مطالعات انجام شده سند توسعه نوشته شده و ما الان کار را شروع کردیم و در ۳۱ شهرستان در استانها کار را پیش می بریم.

رحمانی فضلی بیان داشت: با توجه به مجموعه اقداماتی که در حوزه اجتماعی شده است می توانیم بگوییم که فهم درست از موضوع و همکاری و هماهنگی بین دستگاه ها برای هدف گذاری ها انجام شده است.

وزیر کشور با تأکید بر این که توانسته ایم یک مقدار از رشد طلاق را جلوگیری کنیم خاطرنشان کرد: در بحث مواد مخدر در مورد مبارزه و درمان نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

وی در مورد معضل حاشیه نشینی گفت: در مورد حاشیه نشینی در سراسر استان ها و تمام کشور حداقل ایجاد تسهیلات خدمات اجتماعی و مسائل پزشکی در دست است و همه دستگاه‌ها وارد کار شده اند و اگر الان در مناطق حاشیه بروید با گذشته تفاوت هایی کرده است.

رحمانی فضلی بیان داشت: در حوزه کارگری وزارت مسکن و بنیاد مسکن متولی آن شده‌اند. این دو سه سال اخیر گام‌های خوبی برداشته شده است اما بدانید عقب افتادگی وجود دارد و اگر بخواهیم محاسبه کنید ۲۰ سال عقب افتادگی است و باید سرعت را بالا ببریم تا انشاءالله بتوانیم با محوریت خود مردم اقدامات را انجام دهیم.

وزیر کشور در مورد موضوع توازن منطقه ای و روستایی گفت: در کشور با عدم توازن و تعادل منطقه ای مواجه هستیم که ناشی از نظامات اداری و بانکی و بودجه ای غلط است.وزارت کشور و دولت با نگاه توازنی و تعادلی به روستا و شهر نگاه میکند و تلاش بر این است که اشتغال و تولید در محیط روستا با جدیت دنبال شود.

رحمانی فضلی ادامه داد:شاهد حرکت معکوس از شهر به روستا هستیم؛ گرانی شهر، تسهیلات و امتیازات تخصیص یافته به روستاها و استفاده در زمان تعطیلات، ازدلایل مهاجرت معکوس است.در چابهار ۱۷هزار حاشیه نشین داریم، ۲هزار هکتار زمین لازم است تا این حاشیه نشینی ساماندهی شود.
_مقرر است بنیاد مسکن ۴ هزار واحد در چابهار و ۴ هزار واحد مسکونی در زاهدان برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین بسازد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند وزارت کشور آمارهای حوزه اجتماعی را مخفی نگه داشته است گفت: خیر اصلا اینگونه نیست. ما سایت را راه اندازی کرده ایم که این مشکلات را رصد می کند و در سایتهای مرتبط با وزارت کشور هم این مطالب وجود دارد و مخصوصاً برای کسانی که کارهای پژوهشی می‌خواهند انجام دهد این آمارها دردسترس قرار داده می شود.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه اولویت را در پیشگیری بر مباحث آسیب‌های اجتماعی گذاشته‌ایم گفت: مثلا در حوزه مواد مخدر NGOها را فعال کرده ایم و در حوزه های آسیب های اجتماعی طرحی را به نام طرح «نماد» اجرا کرده ایم که واقعاً یک انقلابی در بحث رصد و پیگیری است.

وی ادامه داد: ما آموزش ها را زیاد کردیم. طلاق را به گونه ای قرار داده ایم که فرصت‌های زیادی به خانواده‌ها داده شود و از آن طرف مشارکت ها را در این زمینه بالا برده ایم. وزارت کشور قبل از ما ۴۰۰۰ NGO داشت اما الان بیش از ۵۷۰ هزار NGO دارد. در زمینه آموزش و مشارکت دادن آنها تلاش می‌کنیم. باید به NGO ها اعتماد کنیم ما بیشترین استفاده را از آنها انجام می دهیم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه در بحث سیاست کمبودی نداریم، گفت: مشکل ما در بحث پیشگیری و اجرا است.

رحمانی فضلی در مورد شکنندگی های موجود در بحث امنیت کشور اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی تحریم و دشمنان ما این بوده است که می گفتند که باید کاری کنیم در داخل کشور اعتراضات ،هیجانات و تنش های اجتماعی افزایش یابد و حرکت از داخل کشور شروع شود.

وی ادامه داد: مبنای این هدف گذاری بر میگردد به دی ماه ۹۶ که آن اتفاقات افتاد. یک تحلیل غلطی از آن اتفاق برداشتند و با همین تحلیل غلط مجموعه ای از اقدامات را شروع کردند و شاید یکی از دلایل تقویت تحریم ها همان موضوع بوده است.

رحمانی فضلی اضافه کرد: اتفاق بعدی بحث دراویش بود که در کشور رخ داد. بعد بر روی اتفاق صنفی کامیونداران ها کار کردند و در مرداد از سه ماه قبل دعوت کردند که اتفاقات دی ماه تکرار شود. در آبان مسائل ۱۳ آبان را مطرح کردند و بعد مسائل ۱۶ آذر را مطرح کردند و بعد انقدر پررو شدن که گفتند مردم نمی توانند چهلمین سال انقلاب شان را جشن بگیرند.

وی با اشاره به اینکه منافقین، سلطنت طلب ها و معاند این تحلیل ها را می دادند تاکید کرد: هنوز آنها نسبت به ساختار و جامعه ایران و آگاهی و هوشیاری مردم در اشتباه هستند. روند تنش ها و اعتراضات شش ماهی که تحریم‌ها بیشتر شده است رو به پایین است. در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته ۳۸ درصد کاهش اعتراضات و تنش‌ها را داشته ایم.

رحمانی فضلی بیان داشت: این به معنای این نیست که مردم راضی هستند. چون ما در نظر سنجی هایی که انجام می دهیم؛ مردم از برخی قیمت‌ها و افزایش تورم نارضایتی هستند؛ اما چرا تبدیل به تنش نمی شود؛ برای اینکه شعور سیاسی مردم و علقه آنها با نظام و فهم و شناخت درست شان از دشمن؛ اولویت اولشان حفظ امنیت و انسجام داخلی است و می دانند که کشور داخل یک جنگ تحریمی اقتصادی است و هدف دشمن تحریک و تهییج داخلی است. بنابر این مردم جواب خوبی به دشمنان دادند.

وی ادامه داد: به لطف خداوند متعال و هدایت های درست رهبر انقلاب و تصمیمات درستی که دولت و نیروهای امنیتی و نظامی و انتظامی گرفتند شرایط امنیتی کشور خوب است. البته این نباید ما را غفلت زده کند و اعتراضات و نارضایتی ها را نبینیم و پاسخ مشکلات را ندهیم. هر حادثه ای می تواند منجر به یک اتفاق بزرگ شود ما باید با مردم همراه باشیم و مسائل را حل کنیم.

رحمانی فضلی اظهار داشت: در حوزه مرزی واقعاً شرایط ما خوب است. با درخواست رئیس جمهور از مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد که مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار به صورت سالانه ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت شود که رهبر معظم انقلاب دستور آن را دادند تا ما آن را بتوانیم برای تهیه تجهیزات استحکامات و منابع لازم برای تامین امنیت شرق کشور با اولویت جنوب شرق انجام بکار گیریم.

وزیر کشور در مورد موضوع مبارزه با مواد مخدر و تاثیر تحریم‌ها در این فرآیند اظهار داشت: ایران در مسیر (ترانزیت) مواد مخدر به غرب است. ما حدود ۴۰۰ شهید در این راه داده ایم و سالانه بین ۳۰۰ باند مواد مخدر متلاشی می شود.

وی با اشاره به اینکه من نگفتم که عمداً مبارزه با مواد مخدر را تعطیل می‌کنیم تا این مواد ها وارد کشورهای اروپایی شود، گفت: اما اگر نتوانیم اقدامات خود را به دلیل تحریم به خوبی انجام دهیم و نتوانیم تامین و تجهیز شویم برخورد ایران ضعیف می شود. تولید مواد مخدر در افغانستان به ۹ هزار تن رسیده است اما در هیچ حوزه‌ای با ما همکاری نمی کنند.

رحمانی فضلی در مورد مهاجرین در کشور بیان داشت: ما در کشور حدود سه میلیون مهاجر افغانستانی داریم که به خاطر مسائل اعتقادی، انسانی، همسایه بودن با این کشور، فرهنگ مشترک و تاریخ مشترک از حدود سی و هفت سال پیش از آنها پذیرایی می‌کنیم. بخشی از آنها به دلایلی به سمت اروپا رفتند چقدر (غرب)به مشکلات برخورد، مجموعه کمک های این ها در ۳۷ سال گذشته ۲% مقداری که ما هزینه می کنیم نیست.

وی با اشاره به تقدیر هر ساله سازمان ملل از ایران در دو بحث مبارزه با مواد مخدر و حمایت از مهاجرین تاکید کرد: بگذارید داروی این سه میلیون نفر بیاید. اقدامات غرب یک بام و دو هوا است.

وزیر کشور با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در مورد تسهیل از در اربعین حسینی خاطرنشان کرد: موضوع اربعین و عاشورا یک موضوع است که از لطف خداست. در این چند سال یک جریان بزرگ معنوی در کشور رخ داده است که یک پیوند عمیق اعتقادی و قلبی بین ایران و عراق شکل گرفته است. از کشورهای مختلفی مثل آذربایجان و پاکستان می آیند و به آنجا می روند.

وی اظهار داشت: امسال پنجمین سال است که ما آمادگی لازم را در این زمینه داریم؛ سال قبل هم ما کاملا مسلط بودیم و همکاری عراقی ها بسیار خوب بود فقط تنها یک مشکل پیش آمد که یک مشکل غیر مترقبه بود و آن هم در زمینه ارز بود.

رحمانی فضلی گفت: روادید را نیز در ایام اربعین برداشتیم و راحت‌تر می‌توانند بروند و نیاز به ویزا ندارد. عراق آمادگی لازم را برای بازگشایی مرز خسروی دارد. امسال پیش بینی می کنیم زوار بیشتری به عراق بروند که باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

کد خبر: 1022725

وب گردی

وب گردی