فناوری‌نانو ایرانی، روی صندلی هواپیما می‌نشیند

یک شرکت نانویی موفق به تولید روکش صندلی هواپیما در مقیاس آزمایشگاهی با خاصیت آبگریزی شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شرکت تیزتک، تولیدکننده انواع روکش‌های صندلی مخصوص صنایع هوایی و ریلی، موفق به تولید روکش صندلی هواپیمای آبگریز در مقیاس آزمایشگاهی شده است.

تیزتک یک شرکت دانش‌بنیان با سابقه ۲۵ ساله در حوزه تولید پارچه‌های دارای خاصیت کندسوز بوده که اخیرا با استفاده از فناوری نانو خاصیت آبگریزی نیز به ویژگی‌های این پارچه‌ها اضافه شده است. تیزتک علاوه بر روکش صندلی هواپیما، محصولاتی نظیر موکت و پتوی مورد استفاده در هواپیما را نیز تولید می‌کند که در حال حاضر در بسیاری از ایرلاین‌های داخلی از این محصولات استفاده می‌شود.

بهداد نکویی اصفهانی، مدیرعامل شرکت تیزتک گفت: دو سال پیش در حاشیه نمایشگاه نانو با پتانسیل‌های نانو آشنا و بعد از آن به استفاده از این فناوری علاقه‌مند شدیم. بعد از دو سال تحقیق و توسعه، اولین محصول نانویی شرکت تیزتک که روکش‌های صندلی هواپیما با خواص آبگریزی تولید شد. البته در این مسیر، از همکاری مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) استفاده کردیم. از آنجا که برای تولید این نوع پارچه باید از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌شد، در مرکز آیکن با شرکت بسافن آوران نصیر آشنا شدیم و همکاری‌های خود را با این شرکت آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت تیزتک یکی از مزیت‌های این فناوری را حفظ ویژگی‌های اولیه پارچه و در عین حال بروز رفتار آبگریزی دانست در حالی که معمولا با دستکاری سطح پارچه برخی ویژگی‌های پارچه دستخوش تغییر می‌شود که در این فناوری، این مشکل وجود ندارد.

نکویی درباره برنامه‌های این شرکت برای توسعه خط تولید این محصول یادآور شد:برای تولید نمونه‌های اولیه این پارچه‌های آبگریز از خدمات شرکت بسافن‌آورن نصیر، مستقر در مرکز آیکن استفاده می‌کنیم، اما برای تولید انبوه، لازم است که تجهیزات مربوط به پلاسمای سرد خریداری و در شرکت نصب و راه‌اندازی شود. چرا که مشتریان ما تنها شرکت‌های هواپیمایی نیستند و از روکش‌های صندلی تیزتک در قطار، کشتی‌، اتوبوس‌ و تالارهای سطح شهر استفاده می‌شود. بنابراین اگر بازاریابی این محصول به خوبی صورت گیرد می‌توان ظرفیت تولید را به گونه‌ای افزایش داد که نیاز به خرید دستگاه پلاسمای سرد باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1024497

وب گردی

وب گردی