حضور فعال موزه ملی علوم و فناوری در "مجمع جهانی سیموست ۲۰۱۹"

چهل و هفتمین مجمع بین‎المللی موزه‎های علوم و فناوری جهان –سیموست- در کیوتو ژاپن در حال برگزاری است و موزه ملی علوم و فناوری ایران نیز در این کنفرانس به عنوان میزبان بعدی سیموسِت در سال ۲۰۲۰، حضوری فعال دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چهل و هفتمین مجمع سالانه کمیته بین‎‏المللی موزه‏‎ها و مجموعه‎‏های علوم و فناوری(CIMUSET) از روز شنبه اول سپتامبر، ۱۰ شهریور با عنوان «سنت‌هایی برای آینده پایدار» در شهر کیوتو ژاپن آغاز شده و تا هفتم سپتامبر، ۱۶ شهریور ماه ۹۸ ادامه خواهد داشت.

سیف‌الله جلیلی رئیس موزه ملی علوم و فناوری، پروانه اصغری، مهران نوروزی و فاطمه امینی از کارکنان این موزه و از اعضای ایکوم ایران جهت ارائه سخنرانی و مقاله، از سوی ایکوم ایران در این نشست جهانی حضور فعال دارند.

پیش از این و در چهل و ششمین نشست موزه‌های علوم و فناوری جهان که در سال ۲۰۱۸ در شهر اُتاوا کانادا برگزار شد، موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان این نشست در سال ۲۰۲۰ شناخته شد.

کمیته بین‎المللی موزه‏‎ها و مجموعه‎های علوم و فناوری(CIMUSET) یکی از کمیته‎های شورای بین‎‏المللی موزه‏‎ها(ICOM) است که نه تنها در زمینه موزه‎‏های علوم و فناوری سنتی و تاریخی، بلکه ساینس‎سنترها و مراکز علم فعلی را شامل می‌شود که به ترویج و توسعه علم و فناوری در میان اقشار جامعه به ویژه کودکان در سراسر جهان می‎پردازند.

حفاظت از میراث علوم و فناوری و اشاعه دانش، توسعه و پیاده‎سازی برنامه‎های ایکوم، تدوین برنامه‎‏ای با موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در موزه‎های علوم و فناوری و پیشنهاد آن به ایکوم همکاری و تبادل اطلاعات میان موزه‎ها، متخصصان، کارشناسان از جمله حامی اهداف سیموست است.

همچنین معرفی زمینه‎‏های مورد علاقه موزه‎‏های علوم و فناوری در چارچوب ایکوم، همکاری با کمیته‎‏های ملی و سازمان‎های منطقه‎‏ای ایکوم و سایر کمیته‎‏های بین‎المللی در موضوعات مرتبط با کمیته‎‏های خاص بخش دیگری از اهداف این کنفرانس است.

به گزارش موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، این موزه تنها موزه مشابه مراکز علم در دنیاست که از سال ۱۳۸۹ با هدف ایجاد فضایی فعال و آگاهی‎بخش و به منظور آشنایی با میراث و خدمات علمی و فرهنگی دانشمندان و فرهیختگان ایرانی آغاز به فعالیت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026820

وب گردی

وب گردی