نگاه راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی به بیانیه گام دوم/ از تقویت ارتباط با صنایع تا افزایش وحدت حوزه و دانشگاه

تشکیل دبیرخانه مرکزی و استانی راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه آزاد اسلامی، می تواند گامی مهم در راستای عملیاتی‌سازی مبانی این بیانیه باشد.

شایان دنیادیده_ به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، 22 بهمن ماه سال گذشته هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانیه ای را تحت عنوان بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» تبیین کرد. مقام معظم رهبری در این بیانیه، چهل سال ابتدایی انقلاب را گام اول و 40 سال آینده را گام دوم انقلاب اسلامی نامید. در واقع این بیانیه را می توانیم راهبردی مهم برای رسیدن به آینده ای روشن در چهل سال دوم بدانیم که با هوشمندی و ظرافت زیادی تدوین شده و می تواند نقشه راهی مهم برای تمامی مردم جامعه محسوب شود.

شاید بتوانیم یکی از موضوعات اصلی این بیانیه را نگاه به ویژه مقام معظم رهبری به جوانان و استفاده از توانایی های آنان بدانیم؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان در همه‌ی میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی بسازند».

با این تفاسیر، جوانان می توانند نقش اساسی، مهم و راهبردی برای رسیدن به تمدن اسلامی به عنوان یکی از اهداف اصلی انقلاب ایفا کنند؛ اما مهم ترین بخش از جامعه که جوانان می توانند نقش آفرینی قابل توجهی در آن داشته باشند، دانشگاه است. دانشگاهی که به گفته امام خمینی(ره) باید کارخانه انسانی سازی باشد، موتور محرک جامعه برای رسیدن به پیشرفت و توسعه علمی محسوب می شود؛ چرا که می تواند با بهره گیری از قدرت فکر و اندیشه جوانان و تربیت نیروی متخصص، چالش‌های مسیر پیشرفت و ترقی را به خوبی حل و فصل کند.

گام دانشگاه آزاد اسلامی برای عملیاتی سازی بیانیه گام دوم

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان و با دارا بودن بیش از 1 میلیون دانشجو و حدود 30 هزار عضو هیئت علمی، ظرفیت مناسبی برای عملیاتی سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می شود. این دانشگاه در آخرین گام خود، اقدام به تشکیل دبیرخانه ای تحت عنوان «دبیرخانه مرکزی و استانی راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب» کرده است تا موضوعات این بیانیه به صورت یکپارچه و به دور از شعار‌زدگی، در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور اجرایی شود.

هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت‌های استانی در جهت عملی کردن بندهای بیانیه گام دوم و یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها در سراسر کشور و کمک به رشد علم و فناوری و تقویت ارتباط دانشگاه با حوزه‌های علمیه، مراکز صنعتی و نهادهای اجتماعی از اهداف تشکیل دبیرخانه مرکزی و دبیرخانه‌های استانی است.

رئیس دانشگاه، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونان فرهنگی دانشجویی ـ علوم انسانی و هنر ـ مهندسی و کشاورزی، مسئول بسیج اساتید (مسئول دبیرخانه)، مسئول بسیج کارکنان، مسئول بسیج دانشجویی، دبیر ستاد راهبردنگاری دهه پنجم انقلاب اسلامی در بسیج اساتید کل کشور، سه نفر از اساتید بسیجی به پیشنهاد بسیج اساتید دانشگاه اعضای دبیرخانه مرکزی را تشکیل می‌دهند.

این دبیرخانه را می توانیم گامی مهم در راستای عملیاتی سازی و پیاده سازی مبانی بیانیه گام و اندیشه های مقام معظم رهبری بدانیم؛ اما سوالی که مطرح می شود این است که دانشگاه آزاد اسلامی چگونه می تواند مبانی بیانیه گام دوم را در بخش‌های مختلف جامعه از جمله حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عملیاتی کند؟ آیا این بیانیه صرفا به عنوان یک شعار، وِرد زبان مسئولان باشد و یا این که دانشگاه آزاد اسلامی می تواند به صورت راهبردی به آن نگاه کند؟

ارتباط موثر با مراکز صنعتی و نیازمحورشدن پایان نامه ها

یکی از اهدافی که در تشکیل دبیرخانه مرکزی و استانی راهبردی بیانیه گام دوم در دانشگاه آزاد اسلامی ذکر شده، ارتباط موثر با مراکز صنعتی است. دانشگاه آزاد اسلامی طی 3 سال اخیر، رویکرد جدیدی در پیش گرفته تا علاوه بر تبدیل به دانشگاه نسل چهارم و حل مسئله، انتخاب اول متقضیان ورود به دانشگاه تا سال 1404 باشد. اولین گام در این راستا، اجرایی شدن طرح «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای» یا همان طرح پایش است. در این طرح، دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید موضوعات پایان نامه و رساله های خود را بر اساس نظام موضوعات خاصی که در راستای نیازهای جامعه و آمایش سرزمینی تنظیم شده، انتخاب کنند. به بیان دیگر، در طرح پایش پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری، به صورت نیازمحور تنظیم خواهد شد تا شاهد حل بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه از طریق دانشگاه ها باشیم.

از طرفی، دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده است طی سال های اخیر، ارتباط موثر و قابل توجهی را با صنایع مختلف داشته باشد؛ صنایع ذوب آهن، صنعت کشاورزی و گیاهان دارویی، صنعت مس، صنعت چرم و... از جمله صنایعی است که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است ارتباط خوبی با آن ها داشته باشد.

همچنین بسیاری از واحدهای این دانشگاه توانسته اند با گسترس مراکز رشد و تجاری سازی محصولات دانش بنیان، وابستگی واحدهای دانشگاهی را تا حد قابل توجهی کاهش دهند؛ به عنوان مثال رئیس واحد نجف آباد اعلام کرد با تاسیس دانش شهر و فعالیت‌های دانش بنیان، می تواند تا پایان سال جاری حدود 4میلیارد تومان درآمد غیر شهریه ای داشته باشد.

مسلم است باتوجه تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه مسائل اقتصادی و نگاه به ظرفیت های داخلی، دانشگاه آزاد اسلامی تواند نقش آفرینی مثبتی را در این حوزه داشته باشد؛ حال با تشکیل دبیرخانه مرکزی و استانی راهبردی بیانیه گام دوم که یکی از اهداف آن توسعه ارتباط با مراکز صنعتی است، می توانیم شاهد گام‌های مثبتی در این زمینه باشیم.

تقویت ارتباط دانشگاه با حوزه علمیه

از دیگر اهداف ذکر شده در آیین نامه دبیرخانه مرکزی و استانی راهبردی بیانیه گام دوم، تقویت ارتباط موثر با حوزه علمیه است؛ این موضوع از همان روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی، مورد تاکید امام خمینی(ره) بوده و نگاه ویژه ای به آن داشته اند. امام خمینی(ره) دربار این موضوع گفته اند: «دانشگاه و حوزه های علمیه می‌توانند دو مرکز باشند، برای تمام ترقیات و تمام پیشرفت های کشور و می توانند دو مرکز باشند برای تمام انحرافات کشور. اگر دانشگاه واقعا دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد؛ یعنی در کنار تحصیلات، در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشوری را اینها می توانند به سعادت برسانند».

دانشگاه و حوزه علمیه را می توانیم به عنوان دورکن مهم برای توسعه علم و فرهنگ جامعه تلقی کنیم؛ این دو نهاد در جامعه اسلامی، مکمل یک‌دیگرند و فعالیت‌هایشان همواره با یک دیگر ارتباط دارد. دانشگاه در جامعه اسلامی کارخانه انسان سازی محسوب می شود که علاوه بر بعد مادی، باید بر ابعاد روحانی و معنوی انسان نیز توجه داشته باشد. حوزه عملیه می تواند دانشگاه را برای شناخت هرچه بهتر ابعاد روحانی انسان، کمک کند تا شاهد رشد کمال انسانی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی باشیم.

اگر دانشگاه در جامعه اسلامی بدون توجه به ابعاد معنوی و روحانی انسان فعالیت کند و صرفا به مسائل مادی و دنیوی توجه داشته باشد، نتایج غیر قابل جبرانی برای جامعه در پی خواهد داشت که تا سالیان متمادی، گریبان‌گیر مردم خواهد بود.

آیت الله علوی گرگانی یکی از مراجع تقلید قم در این باره تاکید می کند: «خداوند می‌فرمایند که قدرت کسب علم به انسان‌ها داده شده است؛ اما تنها کسانی می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند که این سرمایه‌های علمی را برای رضای خداوند و رشد و تعالی جامعه مورد استفاده قرار دهند».

مقابله با نفوذ فرهنگی دشمنان نیز از دیگر فواید وحدت و همراهی میان حوزه و دانشگاه است؛ امروز استکبار جهانی راهبرد نفوذ فرهنگی و جنگ نرم را برای مقابله با انقلاب اسلامی در پیش گرفته است که رسانه، یکی از مهم ترین ابزارها برای این امر قلمداد می شود. حوزویان می توانند با حضور مستمر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پاسخ گوی شبهات و سوالات مرتبط با حوزه دینی دانشجویان باشند و به نحوی، توطئه دشمنان در حوزه جنگ نرم را خنثی کنند.

لذا اگر می خواهیم مسیر جامعه را برای رسیدن تمدن نوین اسلامی فراهم کنیم، راهی جز وحدت میان حوزه علمیه و دانشگاه وجود ندارد؛ این موضوع همچنین یکی مولفه‌های مهم برای عملیاتی سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می شود؛ چرا که در این بیانیه بر لزوم تولید علم بومی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی تاکید شده که جز با وحدت حوزه علمیه و دانشگاه میسر نخواهد شد.

ارتباط سازنده با نهادهای اجتماعی

ارتباط سازنده و موثر با نهادهای اجتماعی نیز، جزو اهداف مهم تشکیل دبیرخانه مرکزی و استانی راهبردی بیانیه گام دوم در دانشگاه آزاد اسلامی است؛ بدون شک نهادهای مختلف اجتماعی می توانند نقش موثری در عملیاتی سازی مبانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشند؛ چرا که مردم در طول تاریخ انقلاب اسلامی، ثابت کرده اند علاوه بر تاثیرگذاری بر مسیر جامعه، نقش تعیین کننده ای در راهبردها و سیاست های کشور دارند.

از جمله نهادهای اجتماعی که نقش تعیین کننده ای در طول تاریخ انقلاب اسلامی داشته، بسیج است؛ بسیج به عنوان نهادی که نشات گرفته از قلب جامعه است، توانسته در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت های گسترده ای را داشته باشد و لذا بهره گیری از این نهاد اجتماعی، زمینه را برای رسیدن به قله های پیشرفت و ترقی فراهم خواهد کرد.

«محمدهادیفلاح زاده» استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی در یادداشتی درباره نقش نهادی اجتماعی می گوید: «نهادهای اجتماعی، مفاهیمی است انتزاعی که از امور و شئون مهم و اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی بشر حکایت می کند. بر این اساس، فی المثل «اقتصاد» را یکی از نهادهای اجتماعی به حساب می‌آورند؛ زیرا مفهومی است انتزاعی که از بخشی از اعمال عمده و گریزناپذیر حیات انسان در ظرف جامعه، مانند تولید، توزیع، مبادله، و مصرف مواد و کالاها، حکایت می کند».

دانشگاه آزاد اسلامی بایستی با تشکیل دبیرخانه مرکزی و استانی راهبردی بیانیه گام دوم، تا حد امکان، ارتباط خود با نهادهای اجتماعی دیگری همانند خانواده، مراکز آموزشی و موسسات مختلف تقویت و از ظرفیت‌های آنها استفاده کند.

دوری از شعارزدگی

دست آخر این که، بیانیه گام دوم انقلاب سرشار از مبانی و مباحثی است که می تواند موجب پیشرفت و ترقی کشور شود؛ مسئولان کشور در قوای سه گانه و آموزش عالی، باید بررسی و شناخت دقیق این بیانیه، راهکارهای عملیاتی برای اجرای آن ارائه دهند. اگر این موضوع تبدیل به شعار شود، نه تنها نتیجه ای نخواهد داشت، بلکه مشکلات کنونی کشور کماکان ادامه خواهد داشت.

تشکیل دبیرخانه مرکزی و استانی راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه آزاد اسلامی، با توجه اهدافی که در آن ذکر شده، شاید بتواند گامی در جهت عملیاتی سازی این بیانیه و دوری از شعار زدگی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027357

وب گردی

وب گردی