اسکان ۱۰ هزار زائر اربعین توسط اوقاف در مرز میرجاوه/ فعالیت بیمارستان اوقاف در عمود ۶۵۰

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از ارائه خدمات به زائران اربعین خبر داد و گفت: برنامه‌های ما در ۱۰ محور طراحی شده که اولین محور در سیستان و بلوچستان با برپایی موکبی با ظرفیت ۱۰ هزار نفر کار خود را آغاز کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست عادل به شرح کوتاهی از برنامه‌های اجرا شده این سازمان در ایام محرم پرداخت و گفت: در دهه اول محرم چند برنامه توسط سازمان اوقاف برگزار شد که مهمترین آن اجرای سوگواره بصیرت عاشورایی بود که در ۳۰۴۹ بقعه متبرکه امامزادگان کشور با حضور ۲۲۱۲ مبلغ برگزار شد که طی آن ۸۳۷ خیمه معرفت برپا شد.

وی درخصوص دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در دهه اول ماه محرم گفت: اجرای طرح لبیک یا حسین در ۳۶۰ بقعه، طرح شیرخوارگان حسینی در ۴۵۷ بقعه، طرح احلی من العسل در ۳۲۹ بقعه، طرح رهروان زینبی در ۳۸۶ و برپایی ۱۴۱۸ ایستگاه صلواتی در بقاع امامزادگان برای پذیرایی از عزاداران حسینی از دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف در محرم بود.

عادل از اجرای طرح شمیم حسینی با همکاری معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: در این طرح با برپایی نمایشگاه عرضه محصولات مورد نیاز هیئت‌ها که در ۲۰۰ بقعه امامزادگان سراسر کشور برگزار شد تعداد ۱۵ هزار و ۲۰۰ حواله صادر شد که ۱۲ هزار و ۴۵۰ حواله برای هیئت‌ها و مابقی برای مساجد صادر شد و در مجموع بیش از ۱۵ میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات مربوط به محرم به هیئت‌های مذهبی کمک شد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه پیاده‌روی اربعین را یکی از فرصت‌های بزرگ برای اجرای برنامه‌های فرهنگی دانست و گفت: موضوع زیارت امام حسین (ع) موضوعی است که همواره مورد توجه مردم و مورد تاکید بزرگان بوده است و در این خصوص هزاران حدیث در فضیلت زیارت امام حسین (ع) بیان شده است اما زیارت اربعین با فضیلت‌ترین زیارات است و اولین زائر حضرت زینب سلام الله علیه بوده که طبق روایات در روز اربعین در کربلا در سر مزار امام حسین علیه السلام حضور پیدا کرد.

وی ادامه داد: این حرکت در طول تاریخ با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده و امروز همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و معادلات قدرت‌های بزرگ را به هم زده است.

عادل با اشاره به مهمان‌نوازی مردم عراق و پذیرایی و اکرام آنها از زائران اربعین حسینی گفت: این موضوع مهمی است که مردم عراق با همه توانشان پذیرای زائران اربعین هستند و این فرهنگ به خوبی در دیگر کشورها هم در حال نهادینه شدن است اما با توجه به حجم بالای زائران از سراسر جهان ضروری است که همه کشورها و ملت‌ها در این زمینه همکاری و کمک کنند.

عادل با اشاره به اجرای برنامه‌ها و موکب‌های مختلف در ایام اربعین در ایران و عراق گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه از محل درآمد موقوفات عزاداری حسینی زائران و اطعام زائران برنامه‌هایی در ایام اربعین در دست اجرا دارد که در مجموع این برنامه‌ها در ۱۰ محور برگزار می‌شود.

وی محور اول را در سیستان و بلوچستان معرفی کرد و گفت: زائران کشورهای پاکستان، هند و کشمیر از این محور وارد کشورمان می‌شوند و با عبور از ایران برای زیارت اربعین به عراق می‌روند و این عزیزان با شرایطی بسیار سخت وارد کشور می‌شوند و نیاز است تا در خاک ایران به آنها به خوبی خدمت‌رسانی شود از این رو ما ظرفیت چند استان را در سیستان و بلوچستان و متمرکز کردیم تا بتوانند به زائران کشورهای چین، هند، پاکستان و کشمیر خدمت‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: در این راستا زائرسرایی با ظرفیت حدود ۱۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان احداث شده که به ارائه خدمات مختلف به زائران می‌پردازد.

عادل محور دوم خدمات سازمان اوقاف به زائران اربعین را مرز شلمچه معرفی کرد و گفت: در مرز شلمچه استان‌های بوشهر کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان مستقر هستند و به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، همچنین در محور سوم یعنی مرز چزابه استان‌های خوزستان اصفهان و یزد به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند

وی ادامه داد: مرز مهران دیگر محور خدمات‌رسانی به زائران است که در این مرز استان‌های ایلام، گلستان، گیلان، سمنان خراسان شمالی و آذربایجان غربی ارائه خدمت به زائران می‌پردازند، همچنین مرز خسروی که امسال برای اولین‌بار بازگشایی شده و امروز پس از چند روز وقت در عبور و مرور مجدد بازگشایی شد. آماده خدمت‌رسانی به زائران هستیم که در این مرز استان‌های کرمانشاه، اردبیل، کردستان و فارس خدمت‌رسانی می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از ارائه خدمات در کشور عراق در ۵ محور خبر داد و گفت: در محور نجف استان‌های البرز و قزوین، در مسیر نجف به کربلا استان تهران حضور دارند، همچنین در عمود ۶۵۰ بیمارستان سیار صحرایی از محل موقوفه گوهرشاد تدارک دیده شده که به زائران خدمت رسانی می‌کند.

عادل از فعالیت ۳ استان در محور کربلا خبر داد و گفت: در این محور استان‌های خراسان رضوی، یزد و چهارمحال و بختیاری حضور دارند، همچنین در کاظمین و در مسجد براسا استان مرکزی مستقر شده و در آنجا امکان اسکان و پذیرایی تا ۱۰ هزار نفر زائر مهیا است، همچنین در محور دهم استان‌های قم، مازندران، لرستان، زنجان و آذربایجان شرقی مستقر هستند.

وی از فعالیت ۱۰۳ موکب در ایام اربعین توسط سازمان اوقاف خبر داد و گفت: ۶۱ موقع موکب در داخل کشور و ۴۲ موکب در کشور عراق توسط سازمان اوقاف برپا شده است که از ۱۷ مهرماه تا ۳ آبان‌ماه به ارائه خدمت‌رسانی به زائران می‌پردازد، البته فعالیت محور سیستان و بلوچستان به دلیل عبور و مرور بالای زائران خارجی از ۱۰ مهر آغاز شده و تا پایان این ایام ادامه دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص نحوه خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در موکب‌های این سازمان گفت: در موکب‌های معرفی شده خدماتی چون اسکان، پذیرایی، تعمیر کیف و کفش، دوخت لباس، نصب سرویس بهداشتی و حمام سیار از جمله خدماتی است که به زائران ارائه می‌شود.

عادل از راه‌اندازی ۲۵ رخت‌شورخانه در موکب‌های این سازمان خبر داد و گفت: از عمود ۱۱۷ تا عمود ۱۲۱۸ تعداد ۲۵ رخت‌شور خانه توسط این سازمان راه‌اندازی شده که در هر کدام ۶ ماشین لباسشویی نصب شده تا زائران از آنها استفاده کنند.

وی از اعزام ۱۰۰ مبلغ به کشور عراق خبر داد و گفت: از دیگر خدمات سازمان اوقاف به زائران برپایی مراسم‌های فرهنگی، نماز جماعت، توزیع ۵۰۰ هزار اقلام فرهنگی نظیر پرچم، چفیه، سربند، کتابچه و... و اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی مختلفی نظیر سخنرانی، محفل انس با قرآن و مدیحه‌سرایی برای زائران برگزار می‌شود.

وی از راه‌اندازی کمپین اربعین پرس توسط روابط عمومی سازمان اوقاف خبر داد و گفت: این کمپین برای انتخاب بهترین عکس از راهپیمایی اربعین انتخاب شده که برنده آن به کربلای معلی می‌رود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به اجرای برنامه‌های مختلف توسط سازمان اوقاف در ایام دهه وقف اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها از روز ۲۷ ماه صفر و همزمان با آغاز دهه وقف آغاز می‌شود که قرار است در آستان امامزادگان سراسر کشور و دیگر اماکن اجرا شود.

وی ادامه داد: امسال قرار است برنامه‌ای با همکاری موزه ملی انجام دهیم که در آنجا نامه‌ها و آثار وقفی برای عموم مردم به نمایش در می‌آید. همچنین چهار همایش تخصصی هم در موضوعات مختلف مربوط به وقف در دهه آخر صفر اجرا می‌شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1029675

وب گردی

وب گردی