همکاری 60 دانشگاه دولتی و غیردولتی در عرصه سلول‌های بنیادی

معاون پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همکاری 60 دانشگاه دولتی و غیردولتی در عرصه سلول‌های بنیادی خبر داد و گفت: در هفته پژوهش 30 رساله برتر در مقطع دکتری معرفی و مورد حمایت ستاد قرار می‌گیرد.

احسان عارفیان معاون پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز به اهمیت پژوهش و فناوری در سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت اشاره و بیان کرد: امروزه سلول‌های بنیادی در عرصه‌های مختلف از جمله پزشکی و درمانی کاربردهای بسیار دارد، همگام شدن با توسعه این تکنولوژی و استفاده به روز از آن امری اجتناب ناپذیر است به همین منظور معاونت پژوهشی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن سیاستگذاری و زمینه‌سازی برای استفاده از دانش بین‌المللی و تبدیل آن به دانش بومی در کشور، حمایت از پژوهش و فناوری را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی درباره نحوه حمایت ستاد از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع سلول‌های بنیادی بحث جدیدی است، تربیت نیروی انسانی یکی از اصلی‌ترین اقدامات ستاد به شمار می‌آید و ستاد باید از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی حمایت کند تا به واسطه آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این حوزه تربیت یافته و مرزهای دانش در شاخه‌های مختلف این حوزه توسط دانشجویان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر در سال‌های گذشته با توجه به اینکه زیر ساخت‌های لازم در این مراکز وجود نداشته، ستاد از ایجاد و تجهیز زیر ساخت‌ها حمایت کرده است.

عارفیان با اشاره به موضوع کمک به تجاری سازی دانش‌های فنی به عنوان دیگر ماموریت ستاد توسعه سلول‌های بنیادی گفت: با توجه به اهمیت تجاری سازی دانش‌های فنی بسیاری از متخصصان و محققان در قالب شرکت‌های دانش بنیان، دانش خود را به صورت خدمت یا به عنوان محصول به بازار عرضه و موجب درآمدزایی و ارزش افزوده می‌شوند که این فعالیت از مسیرهای گوناگون همواره مورد حمایت ستاد بوده است.

وی تصریح کرد: ستاد پژوهش و فناوری وظیفه حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی را ندارد بلکه براساس سند شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی برنامه راهبردی را در این زمینه مشخص کرده است، بنابراین ما سعی کردیم با همکاری وزارت علوم و بهداشت و درمان خط مشی‌ها و نیازمندی‌ها را تعیین و اجرا کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با تأکید براین هدف ما بیشتر حمایت از طرح‌ها و پژوهش‌های فناورانه است، افزود: مسلما یکی از راهکارها و دریچه‌ها و مسیرهایی که می‌تواند در این زمینه کمک کند، استفاده از رساله‌های دکتری دانشگاه‌های معتبر است. بنابراین یکی از اهداف ما این است که حوزه فناوری سلول‌های بنیادی را در کشور توسعه دهیم و یکی از این مسیرها طرح‌های دانشجویی است.

عارفیان ادامه داد: در سال جاری بودجه‌ای برای حمایت از همه رساله‌های دکتری در حوزه فناوری سلول‌های بنیادی و ژن درمانی، سلول درمانی و مهندسی بافت تصویب شده است. همچنین بیش از 160 طرح رساله دکتری براساس فناوری نوین طراحی و اولویت بندی شده است؛ چرا که رساله‌هایی که در مرز دانش هستند و هم آینده و حقوق بازار را رصد می‌کنند در اولویت است. ما سعی کردیم که طرح‌های پژوهشی را در حد کشت سلولی، فضای آزمایشگاهی و فناوری بالینی توسعه دهیم. هم اکنون 80 طرح در مرحله امتیاز دهی قرار گرفته و به زودی پایان‌نامه‌های برتر معرفی خواهند شد.

معاون پژوهشی دانشکده زیست شناسی گفت: درحوزه پیش بالینی و کارآزمایی بالینی مطالعات پژوهشی ارزشمندی صورت گرفته و اصولا به گلوگاهی مبدل شده که زیرساخت‌های فناوری را تقویت کنیم. همچنین مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در استان‌های فعال را تقویت کنیم؛ چرا که طرح‌ها و پژوهش‌ها و دانشی که توسط استادان و دانشجویان انجام می‌شود در این مراکز به صورت یک مرکز شتاب‌دهنده‌ به سمت بالینی و بازار رهنمون می‌شوند تا جایی که فرایند فناوری آنها را تسریع می‌بخشد.

عارفیان با اشاره به اینکه هم اکنون 80 شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند، افزود: هم اکنون 12 محصول در حوزه بالینی تولید شده که اکثرا نیز روانه بازار شده است.

معاون پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره زمینه ارتباط و تعامل با دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی نیز اظهار کرد: ما سعی داریم تا با اعلام فراخوان‌ها و حمایت از پژوهش‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی با دانشمندان و اساتید داخل کشور ارتباط برقرار کنیم و ضمن رصد فعالیت‌های آنها مسیر و جهت مناسبی به فرایند پژوهشی آنان بدهیم اما درباره دانشمندان غیر ایرانی نیز با دعوت از دانشمندان مطرح دنیا در کنگره‌ها و سمینارهای علمی در حوزه سلول‌های بنیادی با آنها تعامل می‌کنیم که یکی از مطرح‌ترین کنگره‌های ما کنگره پژوهشکده رویان است که هرساله شهریور ماه برگزار می‌شود و از دانشمندان بزرگ دنیا دعوت می‌کنیم تا برای سخنرانی در این مراسم حضور یابند.

وی ادامه داد: قسمت بزرگی از توسعه فناوری ما مربوط به حوزه دانشگاهی است؛ به طوری که ما با 60 دانشگاه علوم پزشکی دولتی و غیر دولتی همکاری تنگاتنگی داریم. همچنین در حال حاضر در تمامی استان‌ها شورای سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت فعال است تا جایی که طی این 10 سال هسته‌های فعال فناور را شناسایی کردیم که قسمت اعظم آنها توسط دانشگاهی‌ها انجام می‌شود.

عارفیان به وضعیت جذب نخبگان و ارتباط با آنها در حوزه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و افزود: سعی ما این بوده است تا نخبگان را پرورش دهیم و در قالب پروژه‌های شرکت‌های دانش بنیان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از آنها حمایت کنیم و با آنها در ارتباط باشیم.

وی تأکید کرد: در هفته پژوهش و فناوری سعی می‌کنیم که داوری رساله‌های دکتری دانشجویان را انجام دهیم. همچنین 30 عنوان رساله برتر داوری شده را برای حمایت معرفی خواهیم کرد. جشنواره‌های مربوط به مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045896

وب گردی

وب گردی