برنامه‌های شهرداری برای ازدواج جوانان اعلام شد

رئیس ستاد تسهیل و پایدارسازی ازدواج شهرداری تهران با بیان اینکه به دنبال ایجاد شبکه ای برای ارائه خدمات به جوانان در آستانه ازدواج هستیم گفت: انعقاد تفاهم‌نامه‌ با برخی مراکز روانشناسی در دستورکار است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، درباره برنامه‌های شهرداری جهت تسهیل و پایدارسازی ازدواج گفت: شهرداری درگذشته امکاناتی مانند ارائه سالن جهت برگزاری مراسم ازدواج و یا ارایه برخی تسهیلات به صورت مالی را برای جوانان تدارک دیده بود که در سال های اخیر عملا کاربری های این مجموعه ها تغییر کرده یا حداقل در اختیار جوانان قرار نداشت و فلسفه ایجاد ستاد تسهیل و پایدار سازی ازدواج در شهرداری برای ساماندهی این مجموعه ها و امکانات مورد اشاره بوده است.

حسینی گفت: ستاد یادشده یک ستاد هماهنگی است و نه از حیث ساختاری و نه مالی بار جدیدی برای شهرداری ایجاد نمیکند.

رئیس ستاد تسهیل و پایدارسازی ازدواج شهرداری تهران گفت: وقتی از ترویج فرهنگ ازدواج و تبدیل آن به یک ضرورت اجتماعی سخن می‌گوییم هم تراز با آن باید بتوانیم زیرساخت و تسهیلات فراهم کنیم .در شهرداری تهران اراده جدی وجود دارد که در موضوع تسهیل ازدواج حداکثر ظرفیت هایش را بکار گیرد و از نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی هم میخواهیم آن بخش از امکانات و ظرفیت هایی که از نظر آنها در شهرداری وجود دارد اما فعال نشده است را به ما معرفی کنند.

وی افزود: به رغم وجود مشکلات و موانع اقتصادی که عامل جدی و اصلی در تشکیل خانواده برای زوج های جوان محسوب می شود، این باور وجود دارد که اگر در حوزه آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی اقدامات گسترده با محوریت بخش غیر دولتی و حمایت دستگاه های دولتی و حاکمیتی انجام شود می توان شاهد آمار تصاعدی ازدواج در پایتخت بود. متاسفانه وجود برخی هزینه های غیر ضرور که رفته رفته به جز جدایی ناپذیری از مراسم های ازدواج تبدیل شده موضوع نگران کننده ای است.

حسینی در ادامه گفت: رویکرد جدید شهرداری این است که وارد سبک زندگی شهروندان نشود و صرفا تلاش میکند ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های در اختیار را برای این موضوع مهم بسیج کند و فراتر از امکانات خود نیز در مقام یک تسهیلگر حاکمیتی تلاش میکند با تعامل، نوعی هم افزایی میان شهرداری و سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی در راستای بسیج ظرفیت ها به منظور تسهیل ازدواج ایجاد کند.

حسینی گفت: طی مکاتباتی که با شهرداری های مناطق داشته‌ایم، ‌از آنها درخواست شده که با توجه به تجارب گذشته، چالش‌ها و نقطه نظرات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد برنامه‌هایی که می‌توانند جهت تسهیل و پایدارسازی ازدواج داشته باشند برای ما ارسال کند تا بتوانیم با برنامه هایی نو و مبتنی بر واقعیت های جامعه و با احصاء مشکلات، خدمات بهتری به جوانان در این زمینه ارائه کنیم.

وی گفت: در رویکرد جدید سازمان‌های غیردولتی و خیریه‌ها را به عنوان گروه هدف اصلی همکار با شهرداری تعریف کرده ایم و بنا داریم که دایره خدمات‌رسانی‌مان در این حوزه از طریق نهادهای غیردولتی وسعت یابد و درواقع شبکه‌ای برای ارائه خدمات به جوانان داشته باشیم.

رئیس ستاد تسهیل و پایدارسازی ازدواج شهرداری تهران گفت: تجربه نشان داده است که بخش غیردولتی توان توزیعی و بسیج بهتری دارد و اگر قرار بر ارائه برخی کمک ها و تسهیلات باشد ترجیح میدهیم با محوریت نهادهای غیردولتی انجام شود.

حسینی افزود: نهادهای صنفی و سندیکایی غیر دولتی مانند اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون از جمله نهادهای گروه هدف برای بسیج امکانات در این خصوص هست که تلاش می‌کنیم با به اشتراک گذاردن ظرفیت هایمان فرصت های جدید و بیشتری را ایجاد کنیم .

رئیس ستاد تسهیل و پایدارسازی ازدواج شهرداری تهران در مورد پایدارسازی ازدواج گفت: شناخت قبل از ازدواج و مراقبت پس از ازدواج بسیار حائز اهمیت است، این موضوع وقتی اهمیت جدی پیدا می کند که بدانیم متاسفانه درصد عمده ای از طلاق ها در ۳ سال اول رخ می دهد، بر همین اساس در بخش تحکیم خانواده های نوپا و پایدار سازی ازدواج، رویکرد ما فرهنگ سازی بهره گیری از خدمات مشاوره و کمک به موسساتی است که در این زمینه کارهای اساسی انجام داده و برای توسعه خدمات رسانی، بهره گیری از ظرفیت های زیر ساختی شهرداری میتواند به آنها کمک شایانی کند‌. در همین زمینه مقدمات عقد تفاهم‌نامه‌ با برخی مراکز و موسسات مانند تبیان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستورکار داریم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1056933

وب گردی

وب گردی