برندگان و بازندگان پیدا و پنهانِ بازی قدرت در استقلال

فارغ از اینکه آندره آ استراماچونی تا دقایق یا ساعاتی دیگر چه پاسخی به استقلال و هواداران جان به لب رسیده اش خواهد داد، باید به استراتژی قدرت در نبردهای پیدا و پنهان روزهای اخیر پرداخت و پیرامون آنها بحث کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش دانشگاهی ایسکانیوز، استقلال در روزهای اخیر دستخوش حوادث و اخبار مثبت و منفی فراوانی شده است و امروز به پایان یک مرحله تاریخی خود خواهد رسید. اگر استراماچونی به استقلال بازگردد، شاهد تحمیل اراده سکوها به وزارت ورزش خواهیم بود و اگر بازنگردد شاهد فصل جدیدی در مناسبات درون باشگاهی آبی پوشان خواهیم بود. اما آنچه در این مطلب می خوانید مطلقا ربطی به جواب استراماچونی به استقلال ندارد و بیشتر به شرایطی برمی گردد که در راهروهای پنهان قدرت این باشگاه قدیمی می گذرد.

استقلال در ماه های گذشته جنگ قدرت بسیار بدی را در لایه های پیدا و پنهان باشگاه تجربه کرده که بسیاری از آنها حتی در پایین ترین لایه های رسانه و شبکه های اجتماعی نیز رسوخ نکردند و نرسیدند اما تکانه های روزهای اخیر آنها را از عمق به سطح رسانده است و بعد از مشخص شدن وضعیت استقلال با سرمربی ایتالیایی خود، خیلی زود رسانه ای خواهند شد.

جنگ پنهان در هیئت مدیره

هیئت مدیره استقلال در فصل اخیر یک جابه بجایی بسیار بزرگ را تجربه کرد و آن جدایی احمدسعادتمند بود که در وزارت ورزش به عنوان مسئول توسعه ورزش همگانی با طرح های بزرگی چون المپیاد استعدادیابی شناخته شده است.

سعادتمند ارتباط خوبی با محمدرضا داورزنی داشت و حتی در انتخابات ریاست فدراسیون والیبال نیز با او ثبت نام کرد و به نفع او از انتخابات کناره گیری کرد.

پروسه حذف او از هیئت مدیره استقلال، علنی ترین پروسه «داورزنی زدایی» از ورزش ایران بود که با استعفای او آغاز و با جدایی داورزنی از وزارتخانه به اوج خود رسید.

طرح های جاه طلبانه او برای استقلال هنوز رسانه ای نشده اند اما شامل بندهایی بود که هنوز جذابند. بندهایی چون تقلیل قنونی بدهی های مالیاتی از هشتاد و پنج میلیارد تومان به پنج میلیارد تومان و پرداخت آن به صورت قسطی، تاسیس مدارس و پایگاه های استعدادیابی خودکفا و خودمختار در سراسر کشور از طریق امکان و لجستیک وزارت ورزش در سی و یک استان کشور و برگزاری مسابقات سالیانه استعدادیابی برای تیم های پایه در سطح کشور و چند طرح مالی برای کاهش چشمگیر بدهی ها بود که با بی تفاوتی اعضای هیئت مدیره و رئیس مجمع به بایگانی سپرده شد.

در مورد هیئت مدیره باید به این نکته هم اشاره کرد که در ماه اخیر بین اعضای باقیمانده نیز به تدریج شکاف هایی دیده شد که بزرگترین نمود آن در انتشار قرارداد محرمانه استراماچونی به چشم آمد.

در شرایطی که خلیل زاده رئیس هیئت مدیره برای نشاندن وکلای استراماچونی پای میز مذاکره از جیب خود هزینه کرده بود، انتشار قرارداد محرمانه شش ماه قبل سرمربی ایتالیایی با استقلال، ضربه سنگینی بود که به حیثیت و اعتبار او به عنوان سرتیم مذاکره کننده باشگاه وارد شد.

انتشار این بند بود که هزینه سنگینی را به خلیل زاده و تیم مذاکره کننده تحمیل کرد و حتی کار به جایی رسید که استراماچونی از تداوم مذاکره با باشگاه به دلیل بی اعتمادی به اعضای هیئت مدیره سرباز زد و خواستار برکناری اعضای هیئت مدیره شد. اتفاقی که با پاسخ منفی وزیر ورزش مواجه شد. انتشار متن قرارداد محرمانه از داخل باشگاه نمی توانسته بدون دخالت یا دستور عضو یا اعضای باقیمانده صورت گرفته باشد. به هر حال هیئت مدیره استقلال قطعا با تغییراتی مواجه خواهد شد اما این تغییرات به آمدن و نیامدن استراماچونی هم ربط دارند.

ورود بازیگران قدیمی به بازی

اما مشکلی که استراماچونی با استقلال پیدا کرد، به ورود مجدد دو بازیگر قدیمی این عرصه به صحنه بازی خبر داد. نفر اول علی فتح اله زاده بود که بعد از چند سال ممانعت وزارت ورزش از بازگشتش به میدان، دوباره برای عضویت در هیئت مدیره انتخاب شد. بازگشت او به میز مذاکره با شعار بازگرداندن استراماچونی صورت گرفت اما او به صورت کامل از مذاکرات مربوط به حفظ این سرمربی کنار گذاشته شد. بزرگترین اشتباه او در مدت حضورش در باشگاه حضور در برنامه تلویزیونی علی ضیا و افشای بندهای یازده گانه استراماچونی بود که او را کاملا نزد هوادار عصبانی، «مهره وزیر» نشان داد.

هوادار انتظار نداشت که بزرگترین اپوزوسیون سال های اخیر استقلال در مدتی کوتاه تر از چند روز تبدیل به همدل ترین و موافق ترین عضو هیئت مدیره شود و نتیجه این امر کاهش محبوبیت او و حمله شدید هواداران به وی شد. او حتی ناچار شد در واکنش به حملات شدیدی که در فضای مجازی به او شد، از سمت خود استعفا بدهد که البته دو ساعت بعد هم استعفایش رد شد تا حالتی نمایشی پیدا کند.

اما او بزرگترین ضربه را از انتشار خبری خورد که در محافل ورزشی منتشر شد. خبری که از درخواست استراماچونی برای حذف او از استقلال خبر می داد. او دوبار در واکنش به این خبر اعلام کرد که در صورت آمدن استراماچونی به استقلال استعفا خواهد داد. وعده ای که تا ساعات یا لحظاتی دیگر اجرایی شدن یا نشدن آن را خواهیم دید.

علی خطیر

اما یکی از برندگان بحران استراماچونی علی خطیر بود که سرانجام به عنوان عضو تیم مذاکره کننده به میز بازی بازگشت و با وکیل استراماچونی بر سر بازگشت مذاکره کرد. علی خطیر در طول مذاکرات تمام تلاش خود را برای بازگشت او انجام داد اما او همین حالا مشغول انجام دادن ماموریت دوم خود است. یافتن جانشین استراماچونی. شنیده ها از این حکایت دارند که در صورت پاسخ منفی استراماچونی به استقلال، علی خطیر در مدتی بسیار کوتاه یک سرمربی ایتالیایی دیگر را به استقلال منتقل خواهد کرد. اینکه سرمربی جدید چیرو فراراست یا نه، مشخص نیست اما اسم این مدافع قدیمی لاجوردی پوشان در روزهای اخیر پیرامون تیم هایی چون ذوب آهن نیز شنیده شد.

برنده بزرگ بازی استقلال

برنده بازی بزرگ بحران اما اسماعیل خلیل زاده است. عضو اقتصادی هیئت مدیره در طول مدت حضورش با پرداخت های مالی به باشگاه در بحران های مختلف کنار تیم بود. بر سر قصه انتقال پول به استرا مقصر اصلی او بود که با انتقال پول از صرافی های مشکوک باعث بسته شدن حساب استراماچونی و قهر او شد. او در طول هفته های بعد ازبحران بسیار مورد حمله هواداران قرار گرفت اما در طول یک هفته اخیر او با هدایت ماجرای مذاکره و با هزینه کرد شخصی از جیب خود توانست افکار عمومی را سمت خود جذب کند. او حالا مدیرعامل/سرپرست باشگاه استقلال است و این صندلی را با اتکا به ثروت خود حفظ خواهد کرد. تلاش او برای بازگرداندن استراماچونی یا آوردن مربی بزرگتر قطعا باعث تثبیت جایگاهش در استقلال خواهد شد.

برندگان پنهان بحران استراماچونی

اما بحران استراماچونی، برندگان پنهانی داشت که به زودی به هیئت مدیره یا پست های اجرایی باشگاه ورود خواهند کرد. اکثر این نفرات پیش از این نیز در باشگاه حضور داشتند یا مورد وثوق بودند و با تغییر معادلات قدرت به باشگاه بازخواهند گشت. اسامی آنها را زود خواهید شنید.

بازندگان بزرگ این بازی

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و رئیس مجمع باشگاه استقلال را باید بزرگترین بازنده این بازی دانست. سلطانی فر در این مدت بیشتر از همه مسئولان باشگاه مورد خشم و انزجار هواداران قرار گرفت. او حتی ناچار شد برخلاف میلش افرادی چون فتح اله زاده و خطیر را بازگرداند. هر نتیجه ای در پرونده استقلال برای او شکست است. چه استرا بیاید چه نیاید، هزینه هایی که وزیر درروزهای اخیر متحمل آن شد غیرقابل جبران است. اصلا بعید نیست اگر او را سر لیست وزرای قابل استیضاح دولت فعلی در مجلس احتمالا ضد دولتی «پسا – اسفند 98» بدانیم.

کامران منزوی و امیرحسین فتحی هم دیگر بازندگانی بودند که جدایی شان از استقلال قطعی شده است. ماجدی پیش از آن استعفا داد و فرهاد مجیدی نیز در راه آمدن روی نیمکت با ریزش سنگین طرفداران مواجه شد.

بازگشت فرهاد به نیمکت؟

اما نکته دیگری که باید به آن توجه کرد احتمال حضور فرهادمجیدی به عنوان دستیار در کادرفنی بعدی استقلال است. با احتمال حضور یک مربی خارجی جدیدی در استقلال احتمال نشستن مجیدی روی نیمکت نیز افزایش خواهدداشت. حتی بازگشت او به نیمکت در کنار استرا نیز یکی از احتمال های مطرح شده ولی ضعیف است که در برخی محافل تصمیم گیری برای استقلال پیشنهاد شد ولی منوط به پذیرش سرمربی ایتالیایی گردید.

ورود به بازی بعد

تا ارسال پاسخ استرا و مشخص شدن وضعیت زمان زیادی باقی نمانده است اما تحت هر شرایطی، چه استراماچونی بیاید و چه نیاید، استقلال از فردا وارد بازی جدیدی خواهد شد. تغییرات ساختاری کلانی را در این تیم خواهیم دید که معادلات پشت پرده جذابی را برای اهل قدرت به همراه خواهد داشت. منتظر ورق خوردن تاریخ باشید.

انتهای پیام /

کد خبر: 1057169

وب گردی

وب گردی