تولید صنعتی سیستم شارژ بی‌­سیم خودروی برقی

«شارژ بی‌سیم خودرو برقی» عنوان پروژه‌ای است که با اعطای کرسی پژوهشی از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در حال انجام است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پروژه شارژ بی‌­سیم دینامیکی خودروی برقی در قالب کرسی پژوهشی انتقال توان بی سیم و بدون تماس از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران به اجرا در آمده است. به طوری که به پژوهش در حوزه فناوری انتقال توان الکتریکی بی‌­سیم و بدون تماس در کاربرد مختلف شامل قطارها، محرکه‌های الکتریکی و خودروها می‌پردازد.

صادق واعظ زاده، مجری طرح و صاحب این کرسی پژوهشی درباره آن گفت: در این کرسی پژوهشی با همکاری تیم قوی و فعال دانشجویی در پردیس دانشکده‌های فنی، موفق به طراحی، ساخت و آزمایش سیستمی شدیم که توان الکتریکی را با بازده زیاد به صورت بی‌­سیم به خودروی برقی در حال حرکت منتقل می‌کند. این سیستم با هدف حل مشکل باتری در خودروهای برقی به عنوان مانع اصلی بر سر راه رواج سریع استفاده از این خودروها به اجرا در آمده است.

به گفته وی، با حاد شدن معضل وابستگی حمل و نقل به سوخت‌های فسیلی و لزوم کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، توجه بسیاری به استفاده از خودروهای برقی معطوف شده است. با این حال یکی از چالش‌های اساسی در برابر رواج سریع خودروهای برقی هزینه اولیه، هزینه نگهداری، حجم و وزن باتری آن­ها است. با به‌کارگیری سیستم­ شارژ بی‌سیم دینامیکی در خودروهای برقی، چالش‌های فوق رفع و به فراگیری، ارزان و آسان شدن استفاده از این خودروها کمک مؤثری می‌­شود.

بر اساس این گزارش، شارژ دینامیکی خودروهای برقی در دنیا در آستانه تجاری شدن قرار گرفته است. دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناور متعددی با حمایت دولت‌ها به همکاری و رقابت در این زمینه مشغول هستند. صنعتی شدن این فناوری در کشورمان همزمان با ورود آن به بازارهای دنیا می‌تواند منجر به نقش‌آفرینی ایران در عرصه بین‌المللی صنعت خودروی برقی شود.

علاوه بر آن با ترویج استفاده از خودروهای برقی در کشور از میزان وابستگی به سوخت‌های فسیلی و بحران آلودگی هوای کلانشهر­ها کاسته می‌شود. طراحی و ساخت سیستم شارژ بی‌­سیم دینامیکی خودروهای برقی در مقیاس صنعتی در دستور کار آتی این آزمایشگاه قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057430

وب گردی

وب گردی