چرا نظام‌وظیفه زیر بار رأی دیوان عدالت اداری نمی‌رود؟

رأی دیوان عدالت اداری درباره معافیت تحصیلی دانشجویان صادر شده؛ اما سازمان نظام وظیفه عمومی تاکنون رأی دیوان را نپذیرفته است.

گروه دانشگاه ایسکانیوز-مسعود کیخا؛ اگر فکر می‌کنید دوران دوئل‌های وسترنی گذشته پس این گزارش را تا پایان بخوانید؛ اینجا دوئلی سخت اتفاق افتاده؛ نه بین دو نفر، بین دو سازمان. تنها دوئلی که بازنده آن از قبل مشخص است‌؛ «دانشجو».

دخترها درگیر این ماجرا نیستند، دغدغه‌ آن را هم ندارند؛ اما پسرها به 18 سالگی که می‌رسند خواب سربازی و پاچسباندن و صبحگاه می‌بینند. به لطف درهای باز دانشگاه‌ها تقریبا همه می‌توانند به مقطع کارشناسی بروند و چهار سالی از معافیت تحصیلی استفاده کنند. این چهار سال می‌تواند تا 10-11 سال تمدید شود یا اینکه بلافاصله اعزام به خدمت و... .

مقدمه دوئل، درست همینجاست. سربازی، تحصیل، معافیت تحصیلی. شات آخر را سازمان نظام وظیفه می‌زند یا دیوان عدالت اداری؟

برخی قانون‌ها پیچیده‌اند، آدم کلافه می‌شود وقتی کلمات قلمبه سلمبه ماده، تبصره‌ها را می‌خواند اما یک قانون ساده و روان برای دانشجویان پسر وجود دارد؛ «هر مقطع تحصیلی در دانشگاه؛ صرفاً یکبار معافیت تحصیلی.» یعنی اگر کسی بخواهد دوبار در یک مقطع درس بخواند امکان‌پذیر نیست و باید رخت سربازی تن کند و بعد از آن اگر خواست تا آخر عمر هم در یک مقطع ادامه تحصیل دهد.

دقیقاً همین قانون ساده و روان به مناقشات بین دیوان عدالت اداری و سازمان نظام وظیفه تبدیل شده است. سال‌ها بود که این قانون اجرا می‌شد و همه از آن تمکین می‌کردند؛ اما یک دانشجو پیدا شد تا به قول خودش در برابر آنچه که باعث ایجاد ناعدالتی آموزشی می‌شود؛ بایستد.

دانشجوی آبادانی که بعد از 7 ترم تحصیل در دوره لیسانس تصمیم می‌گیرد مسیر زندگی‌‌اش را تغییر دهد و انصراف داده و بار دیگر در رشته تحصیلی دیگری مدرک لیسانسش را بگیرد. همینجاست که قانون ساده و روان مانع می‌شود و سازمان نظام وظیفه به جای دانشگاه تابلوی خدمت سربازی را نشان می‌دهد.

دیوان عدالت اداری تنها راه امید دانشجوست؛ شکایت و پیگیری‌های اداری در نهایت به اینجا ختم می‌شود که قضات دیوان هم معتقدند یکبار معافیت تحصیلی در هر مقطع کفایت نمی‌کند و با نظر دانشجوی آبادانی موافقت می‌کند.

رأی دیوان عدالت اداری صادر و به نظام وظیفه ابلاغ می‌شود درست در تاریخ 30 بهمن 97. دانشجویان انتظار داشتند رأی دیوان در آزمون سراسری سال 98 اعمال و ممنوعیت معافیت برای هر مقطع تحصیلی برداشته شود؛ اما ظاهراً این قصه سر دراز دارد... .

نظام وظیفه از رأی دیوان تمکین نکرد و سازمان سنجش آموزش هم که متولی کنکور و پذیرش دانشجوست در دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون سراسری سال 98 هم مانند سال‌های گذشته قانون قبلی را منتشر و اعلام کرد «معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یکبار صادر می‌شود. بنابراین فارغ‌التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل در همان مقطع نیستند.»

رأی شماره 2071 دیوان عدالت اداری لابه‌لای خیل عظیم پرونده‌ها خاک می‌خورد و کسی به آن اعتنایی ندارد؛ نظام وظیفه زیر بار اجرای رأی نمی‌رود سازمان سنجش می‌گوید ما فقط مجری بخشنامه‌ها هستیم و به ما ارتباطی ندارد و دانشجویی که بعد از دوندگی‌های زیاد و گرفتن رأی از دیوان دانشجویان بسیاری را امیدوار کرد و اما ناامیدانه برخلاف قانون راهی خدمت شود.

موضوع خدمت نرفتن نیست که به هرحال این رخت بر تن همه پسران خواهد رفت گاه دیر؛ گاه زود. هرکس در انتخاب خود اشتباه می‌کند و بسیار اتفاق افتاده که دانش‌آموزان هم در انتخاب رشته دانشگاهی خود اشتباه کنند و بعد از ورود به دانشگاه یا چند سال بعد از تحصیل یا حتی بعد از فراغت از تحصیل به اشتباه خود پی ببرند و بخواهند دوباره مقطع قبلی را در رشته‌ مورد علاقه خود دنبال و در واقع مسیر آینده خود را انتخاب کنند.

اما ظاهراً نظام وظیفه علاقه‌ای ندارد رفتن سربازی به تعویق بیفتد و موافق اشتباه کردن و جبران اشتباه هم نیست.

به‌هرحال همانطور که سربازی نباید مانع از تحصیل جوانان در رشته مورد علاقه و انتخاب درست مسیر آینده شود؛ برداشتن ممنوعیت معافیت تحصیلی در یک مقطع که رأی دیوان عدالت اداری است هم نباید دستاویزی شود برای کسانی که به اصطلاح می‌خواهند سربازی را بپیچانند و لازم است نظام وظیفه و هر ارگان و نهاد مسئول دیگری دوئل و زورآزمایی را کنار گذاشته و کار مطالعاتی و کارشناسانه انجام داده تا هیچ‌یک از این اتفاق‌ها نیفتد و اسلحه‌‌ها غلاف شده و شاتی هم در کار نباشد که این وسط دانشجو ضرر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058094

وب گردی

وب گردی