واردات بی‌رویه بلای خانمانسوز واحدهای تولیدی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: با وجود ساخت تجهیزات در داخل کشور باز هم مسئولان اقدام به واردات می‌کنند, متاسفانه عشق به واردات در نهادهای دولتی نهادینه شده و این بزرگترین دشمن واحدهای تولیدی است.

حمیدرضا مهدی‌نیا مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت در حوزه تولید سیلندرهای هیدرولیکی و جک‌های هیدرولیکی فعالیت می‌کند. این تجهیزات بیشتر در کارخانجات فولاد و ماشین‌های راه و شهرسازی، و خودروسازی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مهدی‌نیا ادامه داد: از آنجا که سیلندرهای هیدرولیکی، محصولاتی تخصصی است که در ماشین‌ها و تجهیزات خاص و گوناگون صنعتی کاربرد دارند و بعضا بنا به شرایط کاری خاص نیاز به طراحی و تکنولوژی ویژه دارند؛ این شرکت دانش‌بنیان آمادگی و توانایی طراحی و تولید انواع سیلندرهای هیدرولیکی یک طرفه و دو طرفه را در محدوده ابعادی و فشارکاری زیر و نیز نحوه نصب مختلف به منظور برآورده کردن نیاز مشتریان دارد.

وی تصریح کرد: تقریبا 50 درصد نیاز بازار داخل کشور را شرکت ما و حدود 25 درصد را شرکت‌های کوچک تامین می‌کنند؛متاسفانه 25 درصد نیز از خارج از کشور وارد می‌شود.

با وجود اینکه اکثر قطعات کلیدی در کشور تولید و به مصرف می‌رسد بازهم کشور ما واردکننده است و این بدین دلیل است که مسئولان هنوز به صورت واقعی توانمندی داخلی را درک نکرده و شیفته واردات هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به بازدید رهبر انقلاب از دستاوردهای تولیدی دانش‌بنیان‌ها و نیز گلایه‌ای که این شرکت‌ها از رهبرانقلاب داشتند، گفت: اکثر تولید کنندگان معتقد بودند که با وجود ساخت داخل باز هم مسئولان کشور اقدام به واردات می‌کنند. متاسفانه عشق به واردات در نهادهای دولتی نهادینه شده است و این بزرگترین دشمن واحدهای تولیدی است؛ زیرا بیشترین واردات توسط دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود. اگر به جایی می‌رسیدیم که دولت دست از واردات برمی‌داشت به طور یقین وضعیت اقتصادی و صنعت کشور بهبود پیدا می‌کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: تمام تجهیزات تولیدی این شرکت با مهندسی بومی ساخت داخل است و به میزان بسیار کمی نیز مهندسی معکوس است.

مهدی‌نیا با تأکید براینکه اخیرا محصولات تولید این شرکت به ارزش نیم دلار به سوریه صادر شده است، گفت: توسعه تجهیزات پیشرفته با دانش فنی بومی و نیز ایجاد اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت در سال آینده است.

وی تأکید کرد: حدود 80 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم در این شرکت فعالیت می‌کنند.

مهدی‌نیا گفت: تولید با کیفیت و ارزان قیمت برای توسعه صادارت تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است که این شرکت دانش‌بنیان این مهم را را سرلوحه برنامه های تولیدی خود قرار داده است. این شرکت تولیدی هم اکنون یکی از بزرگترین کارخانه های تولید بالابر و جرثقیل های صنعتی در آسیا محسوب می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: کالاهایی که این شرکت تولید می‌کند بر اساس استانداردهای جهانی است و از کیفیت بالا برخوردار است اما نیاز بازار داخلی از یکسو و همچنین محدودیت فضا و نیروی انسانی از سوی دیگر اجازه توسعه تولید با هدف صادارت را تاکنون نداده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063304

وب گردی

وب گردی