کاهش 10درصدی هدررفت آب با عملگر هوشمند شیرهای فشارشکن

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه در حالت عادی حدود 25 درصد هدررفت آب در شبکه داریم، گفت براساس پژوهش‌ها می‌توان با استفاده از عملگر هوشمند شیرهای فشارشکن ساخت داخل بین 4 تا 10 درصد پرتی آب را در شبکه کاهش داد.

بهروز عمارتی مشکانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره نوع فعالیت و تولیدات این شرکت اظهار کرد: این شرکت در زمینه اتوماسیون صنعتی و همچنین طراحی و تولید انواع دستگاه‌هایRTU، کنترلرهای هوشمند فشارشکن، دیتالاگرها و نرم‌افزارهای مانیتورینگ فعالیت می‌کند. همچنین در این شرکت واحد جدیدی طراحی کردیم تا فلومترهای مغناطیسی را برای اندازه‌گیری آب عبوری درکنتورهای خانگی نصب کنیم.

وی تصریح کرد: فلومترهای مغناطیسی مراحل تحقیق و توسعه را طی کرده و نمونه اولیه ساخته شده است. هم‌اکنون در مرحله تولید نهایی و تجاری سازی هستیم؛ همچنین در نظر داریم قیمت تمام شده را به گونه‌ای تنظیم کرده که بتوانیم در بازار رقابت کنیم.

وی همچنین درباره عملگر هوشمند شیرهای فشارشکن گفت: کاربرد اصلی این تجهیز، مدیریت فشار و دبی شبکه‌های توزیع آب است. همچنین از دیگر کاربردهای این دستگاه می‌توان به مدیریت مصرف آب بر اساس فشار بالا یا پایین دست یافت و نیز به مدیریت مصرف آب براساس نقاط بحرانی در شبکه توزیع اشاره کرد.

این فعال فناور به جزئیات فنی این محصول اشاره و بیان کرد: این سیستم دارای دو عدد ترانسمیتر فشار داخلی جهت اندازه گیری فشار ورودی و خروجی شیر فشار شکن است و دارای محدود کننده مکانیکی برای جلوگیری از افزایش و یا کاهش بیش از حد فشار آب است.

عمارتی ادامه داد: در حالت عادی حدود 25 درصد پرتی آب داریم که بخشی مربوط به نشتی در شبکه و بخشی نیز از انشعابات غیرمجاز است. براساس پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده می‌توان با این دستگاه بین 4 تا 10 درصد پرتی آب را در شبکه کاهش داد. این دستگاه‌ها برگرفته از دستگاه‌های خارجی بوده است و با توجه به نیاز بازار و ساختار شبکه کشور دستگاه را بهینه سازی و ارتقا دادیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: کنترلر MERT14 برای اندازه‌گیری و کنترل فشار خروجی شیرهای فشار شکن طراحی شده که امکان کنترل فشار خروجی شیرهای فشارشکن را از راه دور امکان پذیر می‌کند. این دستگاه دارای مودم داخلی با آنتن دهی بسیار قوی است و با توجه به آنتن دهی بسیار قوی و بدنه آن امکان نصب آن داخل گودال دسترسی وجود دارد.

عمارتی درباره دیگر محصولات تولیدی این شرکت گفت: علاوه بر طراحی و تولید عملگر هوشمند شیرهای فشارشکن، دیگر محصولات با نام‌های کنترلر هوشمند شیرهای فشارشکن، پوزیشن متر شیرهای فشارشکن، دیتالاگر هوشمند، ارتفاع سنج مخازن و تابلو کنترل در این مجموعه طراحی و تولید می‌شوند.

به گفته وی در این شرکت 18 نفر به صورت مستقیم و 5 نفر به صورت پاره‌وقت مشغول به کار هستند.

این فعال فناور با بیان اینکه این محصول برگرفته از کالای خارجی است، ادامه داد: پیش از این نمونه مشابه این محصول از کشورهای انگلیس و سوییس وارد کشور می‌شد که ارزبری بالایی در پی داشت.

وی به اختلاف قیمت محصول ایرانی و نمونه مشابه خارجی آن اشاره کرد و افزود: قیمت تمام شده محصول این شرکت حدودا یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی آن است.

عمارتی برنامه سال آینده این شرکت را توسعه فلومترهای مغناطیسی عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نبود حمایتی اساسی نتوانستیم وارد بازار صادراتی شویم. بالای 5 میلیارد تومان از دولت مطالبه داریم. بدهکار اصلی ما شرکت‌های آب و فاضلاب است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063398

وب گردی

وب گردی