تأثیرات بیداری 24 ساعته چیست؟

خواب کافی برای سلامتی جسمی و عاطفی بسیار مهم است. کمبود خواب می تواند منجر به بسیاری از اثرات سلامتی کوتاه و بلند مدت شود. در ادامه باتوجه به تحقیقات انجام شده به بررسی اثرات خواب می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند بزرگسالان بین 18 تا 60 سال در شب حداقل 7 ساعت خواب داشته باشند. با این حال تقریباً 35درصد از بزرگسالان در ایالات متحده خواب کافی ندارند.

بزرگسالان برای اجرای توصیه خواب CDC نباید بیش از 17 ساعت بیدار بمانند. افراد عوارض جانبی کمبود خواب را طی 24 ساعت تجربه می کنند. در ادامه به توانایی میزان بیدار ماندن فرد و بررسی اثرات کمبود خواب بیش از 72 ساعت، همچنین اثرات بهداشتی کوتاه و طولانی مدت محرومیت از خواب و چگونگی بهبود بهداشت خواب می پردازیم.

فرد چه مدت می تواند بدون خواب دوام بیاورد؟

نیازهای خواب بین افراد متفاوت است و همچنین به سن فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، نوزادان تقریباً دو برابر بیشتر از بزرگسالان خواب می خواهند. با این حال، میزان زمانی که فرد بدون خواب می تواند زنده بماند نامشخص است.

طبق بررسی سال 2010، رکورد فعلی جهان برای فردی که بدون خواب بوده 266 ساعت است که معادل تقریباً 11 روز است.

معروف ترین آزمایش محرومیت از خواب در سال 1964 اتفاق افتاد که یک دانش آموز دبیرستانی در کالیفرنیایی به نام «رندی گاردنر» موفق شد 264 ساعت بیدار بماند.

تا پایان 11 روز گاردنر دچار پارانوئید و حتی توهم در او شروع شد. با این حال، طبق گزارشات، وی بدون هیچ گونه اثر جسمی و روانی طولانی مدت بهبود یافته است.

کمبود خواب چیست؟

کمبود خواب در شرایطی اتفاق می افتد که فرد کمتر از نیاز بدن خود به خواب می رود. اثرات کمبود خواب در افراد مختلف متفاوت است.

کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان به خواب بیشتری نیاز دارند زیرا مغز و بدن آنها هنوز در حال رشد است. به همین ترتیب، گاهی اوقات اثرات کمبود خواب در کودکان می تواند شدیدتر یا ماندگار باشد.

علائم عمومی کمبود خواب در بزرگسالان می تواند شامل موارد زیر باشد:

خستگی و خواب آلودگی در طول روز

مشکلات تمرکز، هوشیاری و حافظه

کاهش هماهنگی و تحریک پذیری

افزایش اشتها

تغییرات خلق و خو

کمبود منظم یا مزمن خواب نیز می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی را در فرد افزایش دهد.

آیا محرومیت از خواب کشنده است؟

کمبود خواب در شرایط خاصی می تواند کشنده باشد. به عنوان مثال، کمبود خواب می تواند خطر بروز حوادث خطرناک را افزایش دهد. طبق اعلام اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA)، در سال 2015 ، پلیس ایالات متحده از 90 هزار تصادف وسیله نقلیه که منشا کمبود خواب داشتند، خبر داد. NHTSA همچنین اعلام کرده است که رانندگی خواب آلودگی موجب مرگ 795 نفر در سال 2017 شد.

همچنین اختلال خوابی نادر به نام بی‌خوابی خانوادگی مرگ‌آور (FFI) می تواند منجر به مرگ شود.

FFI بیماری ارثی است که ناشی از جهش در ژنِ تولیدکنندهٔ پروتئین PrPC ایجاد می‌شود. این بیماری درمان ندارد و طی آن، فرد به‌طور پیشرونده‌ای دچار بی‌خوابی شده و به‌دنبالِ آن مبتلا به توهم، روان‌آشفتگی، اختلال در سطحِ هوشیاری و آگاهی (مشابه آنچه در زوال عقل دیده می‌شود) و سرانجام مرگ می‌شود.

علائم FFI معمولاً در بزرگسالی میانی وجود دارد و شامل موارد زیر است:

بی خوابی ملایم که به تدریج بدتر می شود

کاهش وزن

عدم اشتها

تغییرات دمای بدن

زوال عقل که به سرعت پیشرفت می کند

در حال حاضر هیچ درمانی برای FFI وجود ندارد و مرگ معمولاً در طی 12 تا 18 ماه (در شخصی که اولین بار علائم را تجربه می کند) رخ می دهد.

24 ساعت بدون خواب

فرد ممکن است بعد از 24 ساعت بدون خواب دچار اختلال در هماهنگی و حافظه شود. بیشتر افراد بعد از گذشت تنها 24 ساعت شروع به تجربه اثرات کمبود خواب خواهند کرد.

تأثیر نخوابیدن به مدت 24 ساعت می تواند شامل موارد زیر باشد:

خواب آلودگی

کج خلقی

مشکلات تمرکز و حافظه

کاهش هماهنگی

اختلال در تصمیم گیری

مشکلات حافظه کوتاه مدت

افزایش میزان هورمونهای استرس مانند کورتیزول و آدرنالین

افزایش قند خون

خطر بالاتر تصادفات

تنش عضلانی

بسیاری از این تأثیرات به دلیل این اتفاق می افتد که مغز انرژی خود را با ورود به وضعیتی که پزشکان از آن به عنوان خواب محلی یاد می کنند، ذخیره می کند. در حین خواب محلی، بدن در بعضی از مناطق مغز به طور موقت نورون ها را خاموش می کند اما در سایر مناطق فعالند.

افرادی که وارد خواب محلی شده اند ممکن است کاملاً بیدار به نظر برسند؛ اما توانایی آنها در انجام کارهای پیچیده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

کمبود خواب همچنین چرخه طبیعی خواب بدن را مختل می کند، که بر هورمون های تنظیم کننده زیر اثر می گذارد:

رشد

اشتها

متابولیسم

فشار

سیستم ایمنی بدن

انتهای پیام/

کد خبر: 1064530

وب گردی

وب گردی