مشکلات مالی، چالشی جدی برای کانون‌های فرهنگی است

دبیر کانون وحدت دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر هزینه‌ای که برای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در نظر گرفته می‌شود زیاد نیست و هر سال کاهش پیدا می‌کند.

محسن حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر کانون‌های فرهنگی در مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای اظهار کرد: افزایش میزان تحمل برای شنیدن سخنان و صداهای گوناگون از جمله اهدافی بوده که مورد توجه این کانون قرار گرفته است. به همین دلیل در این راستا تلاش شده تا جنبشی در دانشجو ایجاد و دانشگاه از حالت رخوت خارج شود که به دلیل انحصار‌طلبی‌های موجود در این مسیر، موانعی به وجود آمد.

وی افزود: همچنین کانون وحدت تلاش کرده است تا اندیشه‌های گوناگون در یک مجموعه جمع‌آوری و اولویت به تخصص افراد و دانشجویان دهد که به دلیل سختی‌های بسیار زیاد موفقیت مطلوبی حاصل نشد؛ اما دستاورد قابل قبولی برای کانون بود.

دبیر کانون وحدت دانشگاه تهران با بیان اینکه عدم مهارت در انجام فعالیت‌های گروهی یک ضعف محسوب می‌شود، تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله، تجربه فعالیت دانشجویی و کار گروهی است؛ یکی از نقاط ضعف موجود در کشور عدم مهارت در کارهای گروهی بوده به همین دلیل در این کانون تلاش شده است با تقسیم کار، این موضوع ترویج پیدا کند.

حسینی درباره مزایا و معایب افزایش تعداد کانون‌ها تشریح کرد: وجود گزینه‌های مختلف برای فعالیت دانشجویان از مزایای افزایش تعداد کانون‌ها است؛ درواقع این امکان وجود دارد که دانشجو به راحتی مجموعه‌ای که به تفکرش نزدیک‌تر است را برای فعالیت خود انتخاب کند؛ اما این موضوع می‌تواند معایبی هم به همراه داشته باشد که می‌توان به پراکندگی و کاهش تعداد اعضای کانون‌ها اشاره کرد.

وی گفت: ممکن است تعداد زیاد اعضا منجر به کاهش شود؛ بنابراین بهتر است کانون‌هایی که موازی کاری می‌کنند تجمیع شوند ولی آنهایی که تخصصی هستند و معمولا در دانشگاه یکی هستند به فعالیت خود ادامه دهند. خوشبختانه در کانون وحدت بیش از 100 نفر عضو هستند که برای آن تلاش‌ها و زحمات بسیاری انجام شده است.

مسائل مالی، چالشی جدی برای کانون‌ها و کشور است

دبیر کانون وحدت دانشگاه تهران با اشاره به مشکلاتی مالی به عنوان بحرانی مهم، تصریح کرد: مسائل مالی نه تنها مهم‌ترین چالش برای کانون‌ها هستند، بلکه چالشی جدی برای کشور هم محسوب می‌شوند به گونه‌ای که می‌توان آن را یک بحران نامید. درحال حاضر هزینه‌ای که برای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در نظر گرفته شده است ، در مجموع کل کشور رقم قابل توجهی نیست و متأسفانه هر سال کم‌تر هم می‌شود.

حسینی تأکید کرد: این سوال مطرح می‌شود چرا دانشجویانی که رایگان فعالیت می‌کنند باید هزینه شخصی هم انجام دهند؟ البته مسئولان دانشگاه تهران تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهند و امیدوار هستیم دانشگاه برای نسل های بعدی محیط بهتری باشد.

وی درباره روند فعالیت این کانون اظهار کرد: این مجموعه در آغاز فعالیت خود به صورت نشریه دانشجویی بود که از زمان تأسیس با کانون دانشجویی تدبیر همکاری‌هایی داشته و به دلیل ورود افراد جدید به این کانون این مسئله مطرح شد که کانونی با نام نشریه برای گسترده‌تر شدن فعالیت‌ها و بقای آن تأسیس شود. درحال حاضر 22 شماره از این نشریه منتشر شده که در آن با استادان و مسئولان گوناگونی مصاحبه انجام شده؛ علاوه بر موارد ذکر شده سیاست نشریه و بعدها کانون بر پایه فراجناحی بودن و جذب حداکثری است.

دبیر کانون وحدت دانشگاه تهران گفت: نشریه وحدت در سال 95 تأسیس شده است؛ اما کانون آن 16 آذر سال 1398 تأسیس شد؛ بنابراین به دلیل شیوع بیماری کرونا و حوادث تلخی که در نیمه دوم سال 98 اتفاق افتاد، برنامه‌های گوناگونی برگزار نشد؛ در حال حاضر با وجود چنین شرایطی تلاش می‌شود که فعالیت‌های مجازی کانون برای تأثیرگذاری در کشور و مهم‌تر از آن محیط دانشگاهی افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1068315

وب گردی

وب گردی