افزایش دانش‌آموز ساالاری در مدارس/معلمان ارج‌وقرب گذشته را ندارند

یک معلم با اشاره به افزایش دانش‌آموز سالاری در مدارس گفت: متاسفانه معلمان ارج و قرب گذشته را ندارند، تا معلم با صدای کمی بلند‌تر از حد معمول از دانش‌آموز می‌خواهد درس بخواند، می‌گویند که به مدیر مدرسه یا اداره شکایت خواهند کرد.

زهرا علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به محتوای زیاد کتاب‌های درسی اظهار کرد: محتوای کتاب‌های درسی در پایه ابتدایی زیاد است، به عنوان مثال در کتاب ریاضی مطالب به صورت مکرر و پشت سر هم ذکر نشده است.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: درس ضرب در ریاضی در پایه سوم ذکر شده، اما ۲ فصل راجع به مطالب دیگر صحبت شده و در پایان فصل ضرب یک رقمی در ۲ رقمی آورده شده است. متاسفانه دانش‌آموزان در چنین شرایطی مباحث ضرب را فراموش می‌کنند.

این معلم پایه سوم ابتدایی با اشاره به روش‌های تدریس معلمان متناسب با فهم دانش‌آموزان گفت: من زمانی که تدریس جدول ضرب به دانش‌آموزان را به طور کامل به اتمام رساندم، سپس ضرب عدد یک رقمی در ۲ رقمی را به آنها یاد دادم. کتاب‌های درسی از این نظر با مشکل روبه‌رو است.

مباحث کتاب‌های درسی نسبت به گذشته پیچیده‌تر شده است

وی افزود: متاسفانه مباحث آموزشی در کتاب‌های درسی نسبت به زمان گذشته سنگین کمی پیچیده‌تر بیان شده است. ما در گذشته با تکیه بر روش‌های ساده ضرب و تقسیم را انجام می‌دادیم، اما در حال حاضر آموزش این موارد به صورت مفهومی با هدف درک بیشتر دانش آموزان پیش می‌رود، اما متاسفانه بیشتر دانش‌آموزان را گمراه می‌کند.

علی اکبری با ذکر مثالی یادآور شد: دانش‌آموز برای جمع ۲ عدد در ابتدا باید اعداد را به اصطلاح باز کند این اقدام از صدگان آغاز شده و سپس به دهگان می‌رسد. این نوع آموزش دانش آموزان را سردرگم می‌کند، البته راه‌حل ساده‌تر نیز بیان می‌شود.

وی بیان کرد: مسئولان می خواهند از طریق کتاب‌های درسی مطالب آموزشی را به صورت مفهومی به دانش آموزان انتقال دهند. در موارد زیادی مشاهده کردم دانش آموزان مقطع ابتدایی در درس ریاضی با مشکلات این‌چنینی مواجه هستند.

میز و نیمکت مدارس‌ فرسوده هستند

این معلم با اشاره به کمبود ابزار آموزشی در مدارس اظهار کرد: علاوه بر کمبود ابزارهای آموزشی و کمک آموزشی، متاسفانه بسیاری از مدارس فرسوده هستند و تاریخ ساخت آنها به بیش از ۶۰ تا ۷۰ سال پیش می‌رسد. علاوه بر آن در دانش‌آموزان حدود ۵ ساعت را باید پشت میز و نیمکت‌ها بگذرانند، به همین دلیل باید میز و نیمکت ها استاندارد باشد، اما متاسفانه اینطور نیست و در ابتدای سال تحصیلی هم میز و نیمکت‌ها و هم دیوارها را رنگ می‌کنند، اما با این حال باز هم مدارس فرسوده هستند.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه ما دارای تخته هوشمند است، اما متاسفانه در بیشتر موارد این تخته کار نمی‌کند، در برخی موارد کیبورد و کیس خراب است یا مشکل برق دارد. در بیشتر موارد نمی‌توانیم از این تخته استفاده چندانی داشته باشیم.

افزایش دانش‌آموز ساالاری در مدارس/ معلم ارج وقرب گذشته را ندارد

علی اکبری با اشاره به مشکل دانش‌آموز سالاری در مدارس گفت: مشکل دیگر که معلمان با آن مواجه هستند، دانش‌آموز سالاری است. متاسفانه معلمان ارج و قرب گذشته را ندارند. تا معلم با صدای کمی بلند‌تر از حد معمول از دانش‌آموز می‌خواهد درس بخواند، میگویند که به مدیر مدرسه یا اداره شکایت خواهند کرد. این دانش‌آموز سالاری منجر شده است که کودکان کمتر حرف شنوی داشته باشند. البته این موضوع شامل حال تمامی دانش آموزان نمی‌شود، اما کم نیستند دانش‌آموزانی که در مقابل صحبت‌های معلم موضع می‌گیرند.

درگزینش معلمان از لحاظ علمی و روانشناسی کودک سنجیده شوند

وی با اشاره به مشکلات ارتباط‌گیری برخی معلمان مسن با دانش آموزان خاطر نشان کرد: خوشبختانه من در زمینه ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان مشکلی ندارم، اما افراد زیادی را مشاهده می‌کنم که حتی مسن نیستند اما نمی‌توانند به خوبی با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند. شاید بتوان علت این امر را به عدم گزینه صحیح این معلمان نسبت داد.


وی اضافه کرد: بسیاری از معلمان نمی توانند به خوبی با دانش آموز ان ارتباط برقرار کنند، به گونه ای دیگر می‌توان گفت روانشناسی کودک بلد نیستند، دانش‌آموزان از این معلم می‌ترسیدند، به نظر من این مشکل از عدم گزینش صحیح معلمان ناشی می‌شود. متاسفانه معلمان را از لحاظ علمی و روانشناسی به درستی نمی‌سنجند، در گزینش باید مشخص شود معلم حوصله برخورد با ۳۰ دانش آموز ۸ ساله را دارد؟ متاسفانه بیشتر سنجش‌های معلمان از مسائل دینی و اعتقادی صورت می گیرد، با این حال بسیاری از معلمان خوبی در کشور وجود دارد که به خوبی توانستند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند.

علی اکبری با اشاره به افزایش طلاق و مشکلات ناشی از آن گفت: در سال گذشته حدود ۱۲ دانش‌آموز از یک کلاس ۳۰ نفره بچه طلاق بودند، من با این دانش‌آموزان با مشکلات زیادی برخورد کردم. این دانش‌آموزان هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ درسی مشکل داشتند.

وی تصریح کرد: همه معلمان در پایان سال باید مورد ارزشیابی قرار گیرند و نمره مربوطه را کسب کند. اما متاسفانه موارد صحیحی برای سنجش این ارزشیابی در نظر گرفته نشده است، به عنوان مثال وقت شناسی، نحوه مدیریت کلاس و بسیاری از موارد این چنینی، در این ارزشیابی لحاظ نمی‌شود و بیشتر به مواردی مانند مدت زمان گذراندن آموزش‌های ضمن خدمت توجه می‌شود. این موضوع برای انتخاب معلم نمونه نیز صدق می‌کند. اگر سابقه معلم بیشتر باشد یا دوره‌های ضمن خدمت بیشتری را گذرانده باشد، به عنوان معلم نمونه انتخاب می‌شود. در چنین شرایطی در حق معلم جوانی که ممکن است تدریس قوی داشته باشد یا به خوبی بتواند کلاس را اداره کند، اجحاف می‌شود.

کند بودن اینترنت ارسال فایل‌های آموزشی را دشوار می‌کرد

این معلم با اشاره به مشکلات آموزش مجازی گفت: متاسفانه سرعت اینترنت برای آموزش‌های مجازی مناسب نیست، اوایل فیلم‌ها و مطالب آموزشی که برای دانش‌آموزان آماده کرده بودیم، در شبکه‌های مجازی ارسال نمی‌شد. از طرفی دانش‌آموزان در دانلود فایل‌ها نیز با مشکل مواجه بودند. در حال حاضر تا حدودی مشکلات برطرف شده است، اما مشکل آنجاست که محتوای کتاب های درسی به گونه‌ای طراحی نشده است که بتوان آن را به صورت مجازی به دانش آموزان تدریس کرد.

وی در پایان تاکید کرد: آموزش مجازی در ایران آنطور که باید جا نیافتاده است، تدریس کردن در فضای مجازی برای معلمان کمی دشوار است. متاسفانه دوره‌های آموزشی و توانمندسازی برای معلمان در زمینه این نوع آموزش برگزار نشده است، البته ما از طریق شبکه شاد مطالب آموزشی را به دانش‌آموزان منتقل می‌کنیم و وضعیت نسبت به گذشته بسیار مطلوب‌تر شده است، اما مشکلات شبکه شاد آموزش مجازی زیاد است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1068491

وب گردی

وب گردی