شفافیت موجود در بازار سرمایه سبب کاهش فساد می‌شود/ رشد ادامه‌دار بورس

دبیر انجمن علمی اقصاد دانشگاه اصفهان گفت: یکی از ویژگی‌های بازار سرمایه شفافیت است، درواقع شرکت‌ها با ارائه گزارش‌های خود در مدت زمان مشخص، سبب کاهش فساد در بورس می‌شوند.

شریفه مهرپرور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شرایط فعلی بازار سرمایه و تحولات آن اظهار کرد: بورس بازاری است که سرمایه‌های خرد مردم را جمع‌آوری و آنها را در تأمین مالی پروژه‌های بزرگ سهیم می‌کند؛ همچنین این بازار از قابلیت تأمین مالی شرکت‌ها هم برخوردار است به گونه‌ای که شرکت‌ها می‌توانند با عرضه بخشی از سهام خود به مردم، آنها را هم سهیم کنند.

وی افزود: درحال حاضر روند این بازار در کشور به صورت صعودی بوده که دلیل آن می‌تواند ورود نقدینگی که به تازگی وارد بازار شده، باشد. روند نقدینگی در بازار بر اساس ارزش معاملات فروردین ماه سال 98 حدود 978 میلیارد تومان بوده که این رقم در فرودین سال 99 به 20 هزار میلیارد تومان تغییر پیدا کرده و در واقع افزایش یافته است. بخشی از استقبال ناگهانی مردم از یک درآمد ثابت کم ریسک به مرز ارز اولیه‌ها، می‌تواند دلیلی برای رشد قابل توجه شاخص بورس باشد. افرادی از این طریق وارد بازار سرمایه می‌شوند و تعدادی از شرکت‌ها هم هستند که سهام آنها را خریداری و شرایطی را فراهم می‌کنند تا بدون خطر، سهامی داشته باشند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان تشریح کرد: از سوی دیگر رشد و سودآوری این بازار نسبت به بازارهای موازی مانند مسکن است. درحال حاضر نزدیک به 2ونیم میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاری بازار مسکن نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و انجام آن نیازمند مقداری سرمایه است؛ درصورتی که در بورس این گونه نیست و می‌توان با سرمایه بسیار کمتر مانند 100 هزار تومان وارد این حوزه شد. نکته مهمی که وجود دارد این است که در بورس نقد شوندگی بسیار راحت‌تر از سایر بازارها مانند طلا، مسکن، دلار و سایر موارد است. در واقع بازار سرمایه به این صورت است که مردم هر نوع دارایی از هر شرکتی که داشته باشند می‌توانند به راحتی آن را نقد کنند.

رشد تعدادی از سهام‌ها توجیه‌پذیر نیست

مهرپرور با اشاره به اینکه رشد ناگهانی رخ داده در بازار بورس واقعی نیست، تصریح کرد: درحال حاضر رشدی که در بورس کشور اتفاق افتاده واقعی نیست و اقتصاددانان هم انتظار چنین مسئله‌ای را نداشته اند. بسیاری از سهام‌ها هستند که از نسبت مالی مناسبی برخودار نیستند ولی با روند صعودی بازار سرمایه، آنها هم رشد می‌کنند به این صورت که ممکن است سودآوری یک شرکت افزایش پیدا نکرده باشد ولی قیمت سهام آن رشد کند که چنین اتفاقی برای تعدادی از سهام‌ها توجیه‌پذیر نیست. شرایط کلی بازار حباب نیست اما در این حوزه تعدادی از سهام‌ها دارای حباب هستند و با استفاده از روش‌های ارزش‌گذاری مانند خالص ارزش دارایی‌های شرکت، می‌توان آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی درباره تأثیرات آزادسازی سهام عدالت در اقتصاد کشور اظهار کرد: آزاد سازی سهام عدالت سبب می‌شود که مردم سهم‌هایی را که در کارخانه‌ها دارند به تملک خود دربیاورند و آنها را در زمینه خرید و فروش کنترل کنند؛ که این اقدام سبب بهتر شدن نگرش مردم نسبت به بازار سرمایه می‌شود. دولت هم باید با وارد کردن شرکت‌های دولتی بیشتر به این حوزه، از این شرایط استفاده کند؛ بنابراین پیوستن شرکت‌های دولتی به بازار سرمایه سبب صعودی شدن و سودآوری سهام‌ها و حرکت نقدشوندگی به این حوزه می‌شود.

شفافیت بازار سرمایه سبب کاهش فساد می‌شود

دبیر انجمن علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: شفافیت از ویژگی‌های این بازار است و شرکت‌ها وظیفه دارند به صورت ماهیانه، فصلی و حتی سالانه گزارش‌هایی را ارائه دهند که این اقدام سبب کاهش فساد در این حوزه نسبت به سایر بازارها مانند مسکن می‌شود.

مهرپرور با تأکید بر آینده خوب بازار سرمایه، تشریح کرد: آینده این حوزه، خوب است و این بازار همچنان پتانسیل رشد را دارد و اگر اصلاحی در این حوزه اتفاق می‌افتد به دلیل ماهیت آن است. درواقع اگر روند بورس در چند هفته خوب باشد اما برای چند روز شاخص‌ها منفی شود امری طبیعی بوده و در اصلاح ذات بازار است که این موضوع در سایر کشورها هم وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد با تورم موجود و روند رشد تولید شرکت‌های بزرگ، این شرایط یعنی رشد شاخص‌ها در کشور ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069002

وب گردی

وب گردی