آمریکا به نفتکش‌های ایرانی تعرض کند، اقدام متقابل می‌کنیم/برگزاری روز قدس، تا پایان اشغالگری صهیونیست‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تهدید آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی اقدامی غیرقانونی و بی‌شرمانه است و اگر بخواهند کاری کنند، ما دست به اقدام متقابل خواهیم زد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از صدا و سیما، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، ضمن آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان و تبریک پشاپیش عید سعید فطر، اظهار داشت: خبرنگاران پایه های اصلی روز روابط عمومی و ارتباطات هستند و این روز را به شما تبریک می‌گویم.

موسوی همچنین به گرامیداشت روز قدس اشاره کرد و افزود: تا اشغالگری و جنایت صهیونیست‌ها وجود دارد، روز قدس گرامی داشته خواهد شد.

وی در ادامه درباره رایزنی‌ها و اقدامات دیپلماتیک وزارت امور خارجه، گفت: اتفاقاتی در عراق و افغانستان رخ داد که این کشورها بعد از مدت‌ها به ثبات سیاسی دست یافتند.

موسوی ادامه داد: عراق به عنوان کشور همسایه، برای ما اهمیت ویژه دارد و اکنون این کشور با دسیسه‌های آمریکا و گروه‌های تروریستی دست و پنجه نرم می‌کند و دولت کنونی عراق مورد حمایت ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ابراز امیدواری کرد: تفاهم سیاسی در افغانستان به عنوان یک تحول، سرآغازی برای شروع گفت و گوهای بین الافغانی شود.

وی گفت: دولت آمریکا در حال برهم زدن نظم جهانی و به دنبال ایجاد آنارشیسم جهانی است.

موسوی در ادامه نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، در خصوص احضار سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه و نامه آقای ظریف و واکنش ایران به تهدید آمریکایی‌ها ضد نفتکش‌های ایرانی، افزود: تجارت آزاد بین کشور‌های مستقل امری مشروع است، آمریکای ترامپ در حال برهم زدن نظم جهانی و به دنبال ایجاد آنارشیسم جهانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: آنچه که آمریکایی‌ها در مورد نفتکش‌های ایرانی اعلام کردند، اقدامی بی شرمانه است و در صورت هر اقدامی از سوی آمریکا، با پاسخ قاطع ایران مواجه خواهد شد و ما توصیه‌های لازم را از طریق سفیر سوئیس در تهران به مقامات آمریکایی اعلام کردیم.

وی درباره حادثه پیش آمده در مرز ایران و افغانستان، گفت: ایران پذیرای میلیون‌ها نفر از عزیزان افغانستانی است، ولی مایل هستیم این رفت و آمد‌ها به صورت قانونی باشد.

موسوی تصریح کرد: کسانی وجود دارند که از خلاء‌ها سوء استفاده می‌کنند، اما وظیفه هر کشوری حفاظت از مرز‌ها و سرحدات خود است.

وی با بیان اینکه هیچ گزارش رسمی را نهاد‌های امنیتی، نظامی و مرزبانی ایران تایید نکرده اند، افزود: نحوه جان باختن این افراد معلوم نیست.

موسوی ادامه داد: چند روز پیش هیاتی از افغانستان وارد خاک ایران شدند و گفتگو‌هایی را با مرزبانی ایران انجام دادند.

وی تاکید کرد: این اتفاق نه در خاک ایران و نه توسط عوامل ایرانی رخ داده است.

سخنگوی وزارت خارجه، افزود: احتمال دارد هیاتی از سوی ایران، ظرف روز‌های آینده به افغانستان سفر کند که محور گفتگوی آنها، اتفاقات رودخانه هریرود خواهد بود.

موسوی درباره حضور پناهجویان ایرانی در یونان هم گفت: متاسفانه افرادی به خاطر توهم زندگی بهتر در دیگر کشورها، ایران را ترک می‌کنند، ولی بعد از مدتی متوجه می‌شوند، آنجا مدینه فاضله نیست و پشیمان می‌شوند.

وی یادآور شد: این افراد شرایط بدی در اردوگاه‌ها دارند و از کشور‌ها و قومیت‌های مختلف هستند و امکان دارد هر اتفاقی برای آن‌ها بیفتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مورد اخیر در یونان را نیز از طریق مقامات یونان و پلیس آن کشور پیگیری کردیم که چنین چیزی را رسما تایید نکردند، با این حال سفارت ایران در تماس است و اگر نکته جدیدی به دست آمد، اطلاع رسانی می‌کنیم.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره جرایم ایرانیان زندانی در خارج کشور، افزود: کمتر از سه هزار نفر ایرانی در خارج از کشور به دلیل جرایم مختلف در زندان هستند و عمده آن جرایم مسائل مربوط به مواد مخدر و عبور غیرقانونی است.

وی افزود: سفارتخانه‌های ایران از نزدیک با دولت‌های کشور‌هایی که شهروندان ایرانی در آن‌ها زندانی‌اند، ارتباط دارند و امیدواریم روزی برسد که هیچ زندانی ایرانی در خارج از کشور نباشد.

کد خبر: 1069680

وب گردی

وب گردی