گروه‌های مساله‌محور جهادی، دانشگاه‌ها را کارآفرین خواهند کرد

رئیس بسیج اساتید کشور با بیان اینکه ساختار دانشگاه‌ها متناسب با زیست بوم ایران مهندسی و معماری نشده است، گفت: گروه‌های مساله‌محور علمی-جهادی، دانشگاه‌ها را کار آفرین و مردمگرا خواهند کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجتبی زارعی در آیین آغاز به کار گروه مسئله محور علمی جهادی بررسی آسیب‌های پسا کرونا در دانشگاه علامه گفت: ساختارهای اداری علم در ایران مردم گریزند؛ اما شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت علوم و هیئت‌های امنا در دانشگاه‌ها با اصلاح ضوابط و آیین نامه‌های ترفیع و ارتقا در توجه به استادان و گروه‌های ایفاگر مسئولیت‌های اجتماعی قادر خواهند بود شکاف بین دانشگاه‌ها و مردم را ترمیم و مراکز علمی را مردمگرا کنند‌‌.

رئیس بسیج اساتید کشور افزود: ساختار دانشگاه‌ها در ایران در آغاز ورودش به کشور متناسب با زیست بوم ایران مهندسی و معماری نشده است. این در حالی است که در سنت‌های آلمانی، انگلیسی و آمریکایی، دانشگاه‌ها از سیر منطقی زیست بوم خود برخوردار بودند روندی که به خصوص در آمریکا با عبور از دوسنت آلمانی و انگلیسی برای استیلا بر عالم به دانشگاههای چند منظوره و کارآفرین تغییر ریل دادند.

وی ادامه داد: به این دلیل ضمنا باید گفت دانشگاه‌ها در آمریکا سنخیتی ایدئولوژیک دارند چون از سال‌های جنگ جهانی دوم به بعد برای هژمونی این کشور وارد کار شدند، در این میان دانشگاه‌های ایالتی آمریکا حتی از دانشگاه‌های ملی در حل مسائل خود و کارآفرینی پیشتاز تر هستند.

زارعی بیان کرد: این در حالی است که ایفای وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی در آیین نامه‌های ارتقا و ترفیع دانشگاه‌های ایران از کمترین جایگاه برخوردار است موضوعی که شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم باید برای رفع آن چاره اندیشی کنند‌.

عضو گروه علوم سیاسی داتشگاه تربیت مدرس ضمن تجلیل از حرکت مسئله محور استادان دانشگاه علامه در راه اندازی کارگروه علمی بررسی آسیب‌های پسا کرونا گفت: درگاه و دروازه ورود آشتی دانشگاه‌ها به سوی مردم، وجود انگیزه‌های تولید علم نافع و ظهور گروه‌های مسئله محور علمی، جهادی است.
به گفته زارعی؛ اگر می خواهیم تولید علم نافع مرجع ساز در ایران شکل بگیرد باید علاوه بر حرکت در مرزهای دانش، هیئت‌های امنا و هیئت رییسه دانشگاه‌ها باید در بستری قانونمند و با روش شناسی علمی، اجتهادهای منطقه‌‌ای را از استادان برای ارائه راه حل‌های علمی مطالبه کنند.

رئیس بسیج اساتید کشور در پایان خاطر نشان کرد: اگر به موازات شکل گیری گروه‌های جهادی و سازندگی در کشور، گروه‌های علمی - جهادی هم در کشور برای حل مسائل مردم شکل گرفته و جنبش‌های تولید علم و نهضت‌های نرم افزاری پدید آید ایران در دهه اول چهل ساله دوم انقلاب به یکی از بزرگترین قدرت‌های جهانی تمدن ساز تبدیل خواهد شد.

گفتنی است در پایان این نشست که با حضور سردار شکارچی معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس و مسئولان دانشگاه علامه و دیگر استادان دانشگاه‌های تهران، رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران و معاونین جنبش استادی کشور همراه بود از آغاز بکار کارگروه علمی بررسی آسیب‌های پسا کرونا رونمایی و شیوندی عضو هئیت علمی دانشگاه علامه به مدیریت این گروه منصوب شد. همچنین با توجه به تولید روش شناسی مسئله محور سامانه سیاستگذاری هوشمند بحران‌های اپیدمیک از سوی کانون استادی دانشگاه علم و صنعت ایران، از این کانون نیز تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070234

وب گردی

وب گردی