مهناز سادات فرزانه مدیر دبیرستان دخترانه سمای2 تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیتهای آموزش غیرحضوری این مدرسه در راستای آمادگی امتحانات اظهار کرد: فرآیند آموزشی مدرسه ما از همان روزهای ابتدایی تعطیلات بلافاصله در بستر شبکههای اجتماعی آغاز و تمامی کلاسها به صورت منظم و براساس برنامه درسی برگزار شد.
وی افزود: تمامی مولفههای آموزشی از جمله آزمون، آزمونک، تکلیف و برگزاری کلاسهای جبرانی در این مدت بدون هیچ گونه وقفهای تداوم داشت؛ به طوری که حدود 90 درصد محتوای آموزشی و کلاسهای درسی در بستر فضای مجازی برگزار شد. بسیاری از کلاسها در بستر نرم افزار اداب کانکت برگزار شد و فیلمهای آموزشی ذخیره شده در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.
فرزانه ادامه داد: تکرار چندباره کلاسها زمینه را برای یادگیری بهتر دروس از سوی دانش آموزان فراهم کرد؛ خوشبختانه کلاسهای مجازی در این مدت به بهترین شکل ممکن برگزار شد و دانش آموزان آمادگی لازم را برای امتحانات کسب کردند. امتحانات نیز با رعایت موازین بهداشتی و دستورالعملهای وزارت آموزش و پرورش درحال برگزاری است.
مدیر دبیرستان دخترانه سمای2 تهران با اشاره به نحوه ارزیابی دانش آموزان تصریح کرد: بخش اعظمی ارزیابی دانش آموزان براساس فعالیتها، شناخت معلمان از دانش آموزان در طول سال تحصیلی، حضور در فضای مجازی، آزمونها و امتحانات پایان ترم انجام خواهد شد.
وی درباره چالشهای آموزش مجازی در این مدت بیان کرد: غافلگیری در حوزه آموزش غیرحضوری، اصلی ترین چالشی بود که مدارس با آن مواجه شدند؛ چرا که محتوای درسی ارائه شده توسط دبیران با فضای مجازی متناسب نبود و باعث ایجاد وقفه در روند آموزشی برخی از دروس شد. دبیران در ابتدای امر، برنامه خاصی را برای تولید محتوای درسی در فضای مجازی نداشتند؛ اما پس از مدتی توانستند خود را با شرایط تطبیق دهند و برای شرایطی شبیه به شیوع ویروس کرونا، برنامه ریزی داشته باشند.
فرزانه اضافه کرد: برخی از دانش آموزان در روزهای ابتدایی حضور در سامانه ال ام اس واحد الکترونیک، به صورت مکرر با قطعی و خروج ناگهانی از سامانه مواجه میشدند؛ این موضوعات در ابتدای موجب سردرگمی دانش آموزان شده بود. اما با گذشت زمان و استفاده از سرورهای قدرتمند، این مشکلات برطرف شد.
مدیر دبیرستان دخترانه سمای2 تهران شرایط پیش آمده را دوره آموزشی قوی برای مدارس قلمداد کرد و گفت: این شرایط باعث شد تا بتوانیم متناسب با شرایط مدرسه، برنامه ریزی دقیق و مدونی را در حوزه آموزش مجازی داشته باشیم و علاوه بر شناسایی چالشهای موجود، زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری مدرسه را بازسازی کنیم. درحال حاضر به دنبال ترمیم آسیبهای ناشی از آموزش غیرحضوری هستیم تا در آینده با آمادگی بیشتری شرایط بحرانی را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به استقبال دانش آموزان از فضای مجازی اضافه کرد: استقبال دانش آموزان در روزهای ابتدایی تعطیلات از آموزش مجازی اندکی ضعیف بود؛ البته دانش آموزان از حضور در پیام رسانها و شبکههای اجتماعی موجود استقبال بیشتری کردند چرا که استفاده از آنها آسان است؛ اما به تدریج با تخصصی تر شدن آموزش مجازی و استفاده از بسترهایی مانند اداب کانکت، باعث شد تا برخی از دانش آموزان با چالش مواجه شوند.
فرزانه در پایان با اشاره به سامانه آموزشی «شاد» خاطرنشان کرد: سامانه شاد زمانی رونمایی شد که بسیاری از مدارس، بخش اعظمی از دروس را به اتمام رسانده بودند و لذا چندان مورد استقبال دانش آموزان ما قرار نگرفت. البته ما چند فیلم آموزشی را در این سامانه بارگذاری کردیم؛ اما تمایل دانش آموزان برای استفاده از پلتفرمهای اختصاصی مدارس سما و دانشگاه آزاد بیشتر بود.
انتهای پیام/