از تغییر نام روزنامه هواداری پرسپولیس تا تغییر مناسبتی در نام‌نوشت گوگل

تغییراتی که در نام‌نوشت (لوگو) هر شرکت و نشان تجاری ایجاد می‌شود، شاید منجر به اتفاقات بد یا خوبی شود که اثرات زیادی بر جای خواهد گذاشت، در این گزارش مروری بر چند نمونه مشهور تغییر در نام‌نوشت یا نشان‌های تجاری کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، روزنامه «پیروزی» بعد از 23 سال فعالیت نام خود را به روزنامه «هواداران پرسپولیس» تغییر داد. گفته می‌شود چنین اقدامی بنا به خواسته هواراداران تیم پیروزی انجام شده اما مشکلاتی نیز به وجود آورده که هنوز ادامه دارند. اما موضوع اصلی، تغییر لوگو و حتی آرم و نشان هر نشان مشهور و معروفی در ایران و جهان است. طراحی لوگو اقدامی راهبردی در چارچوب تعریف ما از نشان تجاری است. بنابراین فرآیند طرح و ایجاد آن را باید جدی گرفت و نباید از کنار این وظیفه مهم به راحتی و از روی بی‌میلی عبور کرد. لوگو پرچم هویت و نماد موجودیت شرکت است و در تمام جلوه‌های دیداری نشان از سربرگ گرفته تا وب‌سایت شرکت حضور دارد.

*تغییر لوگو مساوی با تکامل؟

بنابراین تغییر لوگو را نباید دست کم گرفت؛ زیرا با انجام آن شاید مشکلاتی برای برند مورد نظر به وجود بیاید. برای فهم دقیق این موضوع می‌توان به تغییر آواتار هر کاربری در فضای مجازی اشاره کرد که با تغییر آن ممکن است تعداد زیادی از دنبال کنندگان شخص، او را گم کنند! از این رو باید بیشتر به تغییر لوگو توجه کرد.

حال باید به اصل موضوع برگردیم. تغییر لوگو یا اسم تجاری در بین رسانه‌های ایرانی هم وجود داشته است. بارزترین این مثال شاید به روزنامه آرمان ملی مربوط شود. روزنامه‌ای که مدت زیادی از تغییر نام آن از «آرمان امروز» به «آرمان ملی» نمی‌گذرد. پیش از این نیز این روزنامه با عنوان «آرمان روابط عمومی» فعالیت می‌کرد. نشان روزنامه «تهران امروز» که با حواشی نیز همراه بود با تغییر روبه‌رو شد که نشان می‌دهد گاهی این تغییرات از سوی بیرون از مجموعه اعمال می‌شود و در واقع افکار عمومی به آن دامن می‌زنند.

چنین تغییراتی در بین دیگر ملزومات رسانه‌ای مثل شبکه‎های اجتماعی نیز رخ داده است به طور مثال تغییر شوک آور لوگوی اینستاگرام یکی از این اقدامات بود. Kevin Systrom از بنیان‌گذاران اینستاگرام در پاسخ به این تغییر چشمگیر در Qara نوشت؛ لوگوی اینستاگرام هم‌زمان با تکامل این اپلیکیشن تکامل پیدا می‌کند و این موضوع (تغییر)، یک طرح یکپارچه‌سازی است.

*بازی با نام‌نوشت به مثابه یک خلاقیت هنری

اما مسئله دیگری هم در این میان وجود دارد و تغییر مناسبتی لوگو رسانه‌ها یا دیگر برندهای مشهور داخلی و خارجی است، از این رو می‌توان به روزنامه شهرآرا اشاره کرد که در روز آزادسازی خرمشهر دست به اقدام جالبی زد. این روزنامه با تغییر لوگوی خود کاری کرد که جمله خرمشهر آزاد شد در آن تداعی شود. اما تغییرات مناسبتی در لوگو فقط به این روزنامه ختم نشده است بلکه روزنامه همشهری نیز در اقدامی خلاقانه دست به چنین کاری زد. با شیوع ویروس کرونا روزنامه همشهری با تشویق مردم به رعایت فاصله اجتماعی و ماندن در خانه، به طور موقت تغییراتی در نشان خود ایجاد کرد.

این روزنامه با ایجاد فاصله در لوگوی جدید خود سعی کرده‌ لزوم رعایت فاصله اجتماعی را در دوران شیوع ویروس کرونا یادآوری کنند. نمونه این اتفاق نیز برای لوگوی موتور جست‌و‌جوی گوگل اتفاق افتاد و با آمدن ویروس کرونا تغییر کرد.

*صدا و سیما به همراه تغییرات لوگو

تغییر آرم و لوگو همچنین در بین رسانه‌های صدا و سیما نیز اتفاق افتاده است و از این رو می‌توان به لوگوهای شبکه سه و پنج تهران اشاره کرد. این نکته را هم باید گفت که آرم شبکه سه بعد از 22 سال تغییر کرد.

سخن کوتاه آنکه تغییر لوگو و برند هر رسانه‌ و برندی با توجه به شرایط موجود و حتی معیارهای اقتصادی و دیگر موارد تغییر می‌کند. این تغییر اگر بر اساس تعاریف درست و مشخصی صورت نگیرد شاید منجر به شکست هر برند و رسانه‌ای شود؛ زیرا لوگو نشان دهنده و تعریف کننده هر شرکت و محصولی در ذهن مخاطب است از این رو طراحی لوگویی که مناسب و زیبا باشد برای هر شرکت و رسانه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است.

حالا روزنامه «پیروزی» با حدود 23 سال فعالیت به روزنامه «هوادارن پرسپولیس» تغییر نام داده و دوره تازه‌ای را آغاز کرده است. تغییری که از سوی مخاطبان به آن دامن زده شده و نشان می‌دهد که مخاطبان در جایگاه بالایی در سیاست‌های یک رسانه قرار دارند. صاحب امتیاز این روزنامه از افت فروش اطلاعات دقیقی ندارد ولی تاکید کرده که فروش در تهران با افت روبه‌رو نشده و مخاطبان همچنان روزنامه را دنبال می‌کنند؛ اما این اتفاق یک ریسک بوده که این روزنامه دست به آن زده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070759

وب گردی

وب گردی