عجایب شهر !*

عجایب شهری است این فوتبال بی در و پیکر که انجمن دوستی ایران و هلند که لابد وظیفه اش افزایش دوستی و ارتباط بین این دو کشور است، محض خنده حتی یک مربی هلندی معرفی نمی کند!

ایسکانیوز/ هومن جعفری:

گوش کردن به آهنگ های غیرمجاز تولید داخل، دستکم یک حسن دارد و آن اینکه می توانی زندگی غیر رسمی جریان یافته زیر پوست شهرت را دریابی. از آنجا که انگار همه شئونات زندگی ما مجاز است، گوش کردن به غیرمجازها دستکم این حسن را دارد که به ما بچه مثبت های سربه زیر و گوش به فرمان، می فهماند که زندگی همه آن قفسی نیست که ما در آن خود را زندانی کرده ایم.
برای ما که عمری است در کار تولید محتواییم و فرم یا محتوا، مسئله همیشگی مان است، گوش کردن به این آهنگ های خارج از فرم، دستکم این حسن را دارد که فرصتی می دهد تا همان حرف های تکراری را با زاویه دید جدیدی بنویسیم. دستکم، این فرصتی است برای فرار از نوشتن همان حرف های تکراری همه این سال ها که نوشتیم و فریاد زدیم و کسی گوش به آن نداد تا امروز که رسیده ایم به روزهای بحرانی تر از همیشه.
*
عجایب شهری است فوتبال ایران خاصه در این روزهای پیش تعلیق که فشار فیفا روی گلوی وزیر ورزش، وادارش کرده تا دستکم در ظاهر به عدم دخالت کردن در انتخابات فدراسیون فوتبال تن دهد، به این امید که ننگ تعلیق پرطرفدارترین رشته ورزشی ایران به دیگر لکه های سیاه دوران وزارت بدشگونش اضافه نشود. فضای فوتبال ایران را حالا می توان به روزهای بعد از سقوط رضا شاه توسط متفقین تشبیه کرد. انگار در زندان ها باز شده و رازها و ناگفته های سال های سیاهی که پشت سر گذاشتیم، حالا به بیرون درز می کنند. همین که مهدی تاج، دموکرات و پاسخگو شده و افشا می کند که وزیر ورزش بود که ویلموتس را برای هدایت تیم ملی پیشنهاد داد.
خنده دارتر اما این موضوع است که وزارت ورزش ناچار می شود بعد از این افشاگری تاکید کند که انتخاب سرمربی تیم ملی کشورمان به پیشنهاد انجمن دوستی ایران و هلند بوده! انجمنی که اصلا نمی دانستیم وجود خارجی دارد ولی حالا به لطف فیفا و فشارهای دیپلماتیکش، متوجه شدیم که به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران سه مربی خارجی پیشنهاد کرده بود که یکی فرانسوی، یکی اسپانیایی و سومی بلژیکی بوده! عجایب شهری است این فوتبال بی در و پیکر که انجمن دوستی ایران و هلند که لابد وظیفه اش افزایش دوستی و ارتباط بین این دو کشور است، محض خنده حتی یک مربی هلندی معرفی نمی کند! خارق العاده نیست؟ سرمان را نباید به دیوار بکوبیم که در دوران وزارت مسعود سلطانی فر، جای همه چیز در فوتبال ایران آنقدر عوض شده که مربی تیم ملی را اینگونه باید انتخاب کنیم؟ اینقدر بی معنا و خنده دار؟ بروید در هر جای دنیا و بگویید که انجمن دوستی بین دو کشور سه مربی از سه کشور دیگر را به کشور میزبان برای سرمربیگری معرفی کرده، درجا به شما شلیک می کنند! پناهندگی پیشکش!
این وسط گویا باید به همان حرف های محمد دادکان برگردیم که با صدای بلند فریاد می زد: «ببینید دلال این ماجرا چه کسی بوده؟» آیا هیچ فردی در خیابان سئول برای این سوال پاسخی دارد؟ مخصوصا حالا که گندش درآمده که مسعود سلطانی فر سال 95 زمان تصدی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همین انجمن ملاقاتی داشته و ساختمان تجاری آنها را نیز افتتاح کرده! باب مراودات تجاری در حوزه فرهنگ و گردشگری را چرا باید به فوتبال باز کرد؟ دلیلش چیست و برای هزارمین بار، چرا انجمن دوستی ایران و هلند باید مربی غیرهلندی معرف کند؟ احمقانه نیست؟
این همان عجایب شهری است که به قوت خواندن این مطلب، بد نیست اگر آهنگش را گوش کنی. بد نیست اگر با گوش کردن این آهنگ غیرمجاز، به همان تردیدهایی برسی که خواننده رسیده. اینکه چرا و چطور، شهر و زندگی اینقدرعوض شده؟ اینکه زندگی تا این اندازه عوض شده که انگار ما در حبس بوده ایم و حالا باید دریابیم که همه جلو رفته اند و ما عقب مانده ایم! چرا همه چیز عوض شده؟ چرا چیزی سرجایش نیست؟


و چون خوب نگاه کنی، عجایب شهر، همین فوتبالی است که مسعود سلطانی فر برای ما ساخته. وزیری که سالها حرف اهالی فوتبال را به هیچ نگرفت تا آخر سر به ضرب چماق فیفا از روی صندلی غصبی فوتبال بلند شود.
*نام آهنگی از حمید صفت

کد خبر: 1071112

وب گردی

وب گردی