نامه وزیر اقتصاد به رئیس قوه قضاییه درباره انحصاری بودن مجوز سردفتری

وزیر اقتصاد مجوز سردفتری و انتقال به وراث را دارای انحصار در کسب و کار دانست و برای اصلاح این رویه به رئیس قوه قضاییه نامه نوشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی مجوز سردفتری و انتقال به وراث را دارای انحصار در کسب و کار دانست و برای اصلاح این رویه به رئیس قوه قضاییه نامه نوشت.

در این نامه آمده است: همان گونه که پیش از این طی نامه شماره ۱۷۱۶۲۸۰ مورخ ۱۳۹۹/۲/۱۷ به استحضار حضرت عالی رسیده است شکل و محتوای قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت سردفتران و دفتریاران از جمله مفاد مواد ۵ و ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ به گونه ای است که موجب شکل گیری انحصار قانونی و برخورداری افرادی خاصی از وضعیت ممتاز و متمایز از دیگران شده است.

این امر با مواضع و جهت گیری های اسناد بالادستی نظام و همچنین رویکردهای حضرتعالی در ایجاد فرصت های برابر برای همگان منافات داشته و از این جهت بر پیش از این، هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار در جلسه سی و سوم به تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۲ موضوع اصلاح رویه های مرتبط با مجور سردفتری را در دستور کار خود قرار داده که تصمیمات این هیات طی نامه صدرالاشاره به استحضار حضرت عالی رسیده است.

از آنجایی که حق مورد اشاره در ماده ۶۹ قانون مورد بحث شامل تمامی سردفتران شاغل نیست بلکه طبق تصریح این ماده، تنها شامل دو گروه از سردفتران شاغل، سردفتران در شرف بازنشستگی (۳ ماه قبل از موعد بازنشستگی) و ورثه سردفتران متوفی در مهلت ۶ ماهه پس از فوت است و تا زمانی که این ماده منسوخ و باطل نشود تداوم این انحصار تا سالیان سال ادامه دار خواهد بود.

از این رو در شرایط کنونی که وضعیت نامناسب اشتغال در کشور و انجام معاملات نامتعارف بر روی مجوز سردفتری وجود دارد. بازنگری مفاد ماده ۶۹ را در راستای حذف انحصار موجود و همسو با تصمیم هیئت مقررات‌زدایی دال بر منسوخ بودن انحصار حاصل از مواد ۵ و ۶۹ قانون پیش گفت به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل نموده است لذا خواهشمند است دستور فرمایید در زمان بازنگری مقررات مربوط به فعالیت سردفتران و دفتریاران این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1072693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =