کاهش قیمت تخم مرغ و کَره در گرو تخصیص ارز به نهاده‌های دامی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس «افزایش قیمت نهاده‌های دامی»را علت افزایش قیمت نهایی محصولاتی مثل مرغ، تخم مرغ، کره و... دانست و گفت: اگر بانک مرکزی، ارز کافی برای نهاده‌های دامی در نظر بگیرد، قیمت تخم مرغ، مرغ و کره کاهش می‌یابد و بازار به حد تعادل می‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، جلال محمودزاده در مورد افزایش قیمت تخم مرغ گفت: مسئولانی از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه را به کمیسیون کشاورزی مجلس دعوت کردیم تا آنها را برای تخصیص ارز دولتی به نهاده‌های کشاورزی مجاب کنیم، اما به اندازه کافی ارز دولتی به واردکننده‌های دامی تخصیص نمی‌دهند. قیمت نهاده به شدت گران شده است. سویا، از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۳ هزار تومان رسیده است. ذرت از هزار و ۷۰۰ تومان به ۴ هزار تومان رسیده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس «افزایش قیمت نهاده‌های دامی» را علت افزایش قیمت نهایی محصولاتی مثل مرغ، تخم مرغ، کره و ... دانست و گفت: همه این محصولات به دام وابسته هستند. دام نیز به نهاده وابسته است. از طرف دیگر مرغداران کشور، در سطح وسیعی جوجه ریزی نکرده‌اند و مرغداری‌ها خالی است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: هم اکنون پشتیبانی دام، به اندازه ۳ روز به تولیدکننده‌ها نهاده می‌دهد یعنی تولیدکننده‌ها ۲۷ روز نهاده خریداری می‌کنند. اگر در زمینه مرغ با همین روند پیش برویم، تولید کم خواهد شد و قیمت بالا خواهد رفت. دولت هم در این شرایط مجبور می‌شود که مرغ وارد کند.

وی در پاسخ به این پرسش که راهکار حل مشکلات چیست؟ گفت: بانک مرکزی می‌گوید ارز کافی برای تخصیص به نهاده‌های دامی و کشاورزی ندارد. اگر بانک مرکزی، ارز کافی برای نهاده‌های دامی در نظر بگیرد، قیمت تخم مرغ، مرغ و کره کاهش می‌یابد و بازار به حد تعادل می‌رسد.

محمودزاده تأکید کرد: ما نمی‌توانیم اقتصاد را با زور کنترل کنیم. اقتصاد عرصه عرضه و تقاضاست. نمی‌توانیم به مرغدار فشار بیاوریم و بگوییم که باید مرغش را فلان قیمت به مصرف کننده بدهد. اگر به مرغدار فشار بیاوریم، مرغدار دیگر تولید نمی‌کند. آنگاه کم شدن تولید، موجب افزایش قیمت می‌شود.

منبع:ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1072846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =