صادرات بیش از ۹۴.۵ میلیون دلار ادویه

کشورمان در 5 ماه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از 17 هزارو 810 تن انواع ادویه به ارزش 94 میلیون و567 هزار و581 دلار کرده است که زعفران با نیم درصد وزن کل 70درصدارزش صادراتی انواع ادویه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک  گفت:  استفاده از ادویه در غذاهای ایرانی از زمان‌های خیلی دور رایج بوده و هست. ادویه‌ها هم در طعم دهندگی و هم در جنبه درمانی استفاده می‌شوند و از آن دست کالاهایی است که کشورمان در گذشته بیشترین تکیه را بر واردات داشته است.

وی افزود: در دنیا اقلام مختلف ادویه اعم از زردچوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و... تولید می‌شود و کشورهایی مانند هندوستان، اندونزی، سنگاپور و مالزی در تولید این محصولات پیشرو هستند .خوشبختانه کشورمان  در این خصوص وطی چند سال اخیردرتولید و  صادرات انواع ادویه رشد قابل توجهی راشاهد بوده است ،ضمن آنکه کارخانجات، صنایع تولیدی موادغذایی و حتی ارگان‌های پزشکی نیز از دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ این نوع از موادغذایی هستند.آمار صادرات این محصولات کشورمان بیانگر رشد صادرات ادویه است بطوریکه در 5 ماه اول سال جاری نشان می دهد  بیش از 17 هزارو 810 تن انواع ادویه ، به ارزش 94 میلیون و567 هزارو 581 دلار صادرشده است .

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود : کشورمان به 43 کشور جهان صادرات ادویه داشته است که این کشورها شامل آذربایجان، انگلستان، استرالیا، بلژیک، کانادا، کویت، قطر، افغانستان، ترکیه، ارمنستان، آلمان ، لطیفی ادامه داد: بیشترین مقاصد صادرات ادویه ایرانی هم به ترتیب پاکستان، هنگ کنگ وامارات متحده عربی هستند .  ضمن آنکه محصولات صادراتی کشورمان شامل، زرد چوبه، زعفران، زیره، تخم رازیانه، تخم مرزه، فلفل، هل سائیده نشده است .که سهم صادرات زعفران ایرانی  با بیش از 75 تن بالغ بر 66 میلیون 476 هزارو 423 دلار بوده است. .

سخنگوی گمرک با اشاره به میزان واردات ادویه نیز افزود: کشورمان در 5 ماه اول سال 99 به میزان 15 هزارو 442 تن انواع ادویه را به ارزش 28 میلیون و372 هزارو 200 دلار از 11 کشور جهان واردات داشته است .که از این میان به میزان 5 میلیون و208 هزار و 812 دلار واردات انواع زنجبیل بوده است.

لطیفی افزود: هند، امارات، اتریش، تایلند، سری لانکا، نیجریه، چین، افغانستان، اندونزی، ویتنام، ترکیه، کشورهای صادر کننده ادویه به کشورمان هستند که در این میان بیشترین واردات از هند، امارات و چین بوده است . ضمن آنکه محصولات وارداتی کشورمان را دارچین، فلفل، جوز هندی، میخک خرد شده، هل، زنجبیل وزرد چوبه تشکیل می‌دهند.

منبع:ایلنا
انتهای پیام

کد خبر: 1072987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =