«هندبوک مداخله در بحران» توسط دانشجویان پزشکی تدوین می‌شود

هندبوک مداخله در بحران برای افزایش بهره‌وری و هدفمند کردن اقدامات دانشجویان علوم پزشکی در بحران‌هایی مانند سیل، زلزله، اپیدمی ها، سوانح تالیف خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، کشور ما هرساله با بحران‌های مختلفی از جمله سیل، زلزله ، بیماری‌های واگیردار و... دست به گریبان است. در این بین دانشجویان به عنوان افرادی که دغدغه کار فرهنگی و اجتماعی دارند جزو اولین گروه‌هایی هستند که برای کمک داوطلبانه به مناطق بحران‌زده اعزام می‌شوند و کمک‌های تخصصی و عمومی مختلفی ارائه می‌دهند. در همین راستا و با توجه به رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه بهداشت و سلامت "هندبوک مداخله در بحران" در دست تدوین است.

این راهنما که توسط دانشجویان دوره دکتری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال تنظیم و گردآوری است، نقش و جایگاه دانشجویان را در بحران‌ها ترسیم می‌کند و مسؤولان می‌توانند با وظایف عمومی و تخصصی خود در مواقع بحران آشنا شده و دانشجویان را سازماندهی کنند.

در کنار تدوین "هندبوک مداخله در بحران" دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شود. این دوره‌های مداخله در بحران به طور مستمر اجرایی و در دو بخش عمومی و تخصصی برنامه‌ریزی شده است. حضور در این کارگاه‌ها و مشاهده تجربیات دانشجویان مختلف باعث افزایش نقش‌آفرینی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود.

حسین نظری مسئول دبیرخانه تدوین «هندبوک مداخله در بحران» درباره دلایل تدوین آن عنوان کرد: این هندبوک به منظور هدفمند کردن و افزایش بهره‌وری  مداخلات  و اقدامات دانشجویان علوم پزشکی و دیگر دانشجویان در بحران‌هایی مانند سیل، زلزله، اپیدمی ها، سوانح تالیف خواهد شد.

عضو شورای مرکزی مجمع  ادبی دانشگاه افزود: طبیعتا دانشجویان با افزایش آگاهی و اطلاعات از شرایط بحران و وظایف خود و اطلاع از اقداماتی که باید انجام داد نقش تاثیرگذارتری در بحران ایفا خواهند کرد و خطاهای تیم‌های جهادی و خیریه دانشجویی درقالب توصیه‌های ارائه شده در این هندبوک  کاهش خواهد یافت .

وی درباره دانشجویانی که در تدوین این راهنما نقش دارند اشاره کرد: دانشجویان دانشکده بهداشت مخصوصا دانشجویان دکترای سلامت در بحران‌ها و دانشجویان بهداشت حرفه‌ای مدیریت بخش علمی این هندبوک را برعهده دارند. دیگر دانشجویان مانند دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی و توان‌بخشی، پرستاری  و... نیز نقش پررنگی در تالیف این هندبوک ایفا می‌کنند.

دبیر کانون ادبی شهید افزود: دانشجویان در فضایی علمی و با همکاری رشته‌های مختلف درحال بررسی تجارب و تالیف هندبوکی هدفمند هستند. تالیف این هند بوک به روش دانشجویی نمونه خوبی از کارتیمی دانشجویی خواهد بود و علاوه بر مزایای مختلف، برای مشارکت‌کنندگان در تالیف این هندبوک رویه و روند آموزشی دارد.

وی درباره رویکردهای این هندبوک بیان کرد: این تالیف در دو رویه استخراج و بررسی تجارب پیشین دانشجویان در بحران‌های مختلف از طریق مصاحبه با آن‌ها با تکیه بر نیازها در بحران و پاسخ تیم جهادی به نیازها و مشکلات و همچنین ترجمه و بررسی متون علمی پیشین در دست اقدام است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =