وجود سهمیه‌ها در کنکور عادلانه نیست

سهمیه ایثارگران، رزمندگان و مربیان در کنکور دکتری امسال نزدیک 30 درصد بود در حالی که به اعتقاد کارشناسان اعمال سهمیه‌ها در انتخاب دانشجویان ناعادلانه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری در ایران با برگزاری آزمون سراسری انجام می‌شود. با وجود این که مدیران آموزشی، کنکور را روش عادلانه‌ای برای ارزیابی علمی داوطلبان نمی‌دانند اما این روش همچنان اصلی‌ترین روش سنجش و پذیرش داوطلبان برای ورود به آموزش عالی است. همچنین این مدیران معتقدند اعمال سهمیه‌ها در انتخاب دانشجویان یکی از عوامل تشدید این نابرابری است. 

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز شیوه متمرکز پذیرش دانشجو بر اساس تست‌زنی را روش نادرستی دانست و گفت: با وجود این که کنکور روش درستی برای پذیرش دانشجو نیست اما در دوره کارشناسی به دلیل تعداد زیاد متقاضی، چاره‌ای جز برگزاری کنکور نیست.

رئیس دانشگاه تهران به صندلی‌های خالی در مقطع کارشناسی اشاره کرد و گفت: صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها سبب حذف نسبی کنکور شده‌اند به طوری که داوطلبان با استفاده از این امکان می‌توانند بدون آزمون وارد دانشگاه‌ها شوند.

وی با اشاره به این که دانشگاه‌ها باید برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد اختیار بیشتری داشته باشند، گفت: طرح‌هایی مانند آ.ت.ت که پیش از این ارائه شده بود، اختیارات دانشگاه‌ها را افزایش می‌داد.

نیلی احمدآبادی غربال و انتخاب داوطلبان مقطع دکتری در قالب تست را نادرست دانست و گفت: در دوره دکتری با طراحی یک آزمون تستی اختیار تا حد زیادی از دانشگاه‌ها گرفته شده و باید تجدید نظر جدی در شیوه پذیرش دانشجو در ابتدا در مقطع دکتری و سپس ارشد اتفاق بیفتد.

رئیس دانشگاه تهران در پایان وجود سهمیه‌ها در انتخاب دانشجویان را عامل ایجاد نابرابری دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =