ترکمنستان آماده میزبانی از گفت‌وگوهای صلح افغانستان

رئیس جمهور ترکمنستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از آمادگی کشورش برای میزبانی از مذاکرات صلح میان افغانان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، "قربانقلی بردی محمداف" رئیس جمهورترکمنستان در پیام ویدیویی خود به شرکت کنندگان در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأکید کرد: صلح، امنیت و توسعه در آسیای میانه مستقیماً به حل و فصل اوضاع در افغانستان بستگی دارد.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه موقعیت ترکمنستان در اینجا اصولی و بدون تغییر است، گفت: هیچ راهی  بجز  مذاکره در اینجا وجود ندارد. تمام تجربیات قبلی نشان داده که روش های اجباری ثمره نمی دهد و نمی توان با این روشها  به توافق و سازش رسید.

بردی محمداف خاطر نشان کرد:  ترکمنستان به عنوان یک کشور بی طرف و همسایه مستقیم افغانستان آماده است تا در قلمرو خود شرایط سیاسی و سازمانی لازم را برای برقراری گفتگوی صلح آمیز بین دولت افغانستان و همه طرف های علاقه مند به حل و فصل سیاسی اوضاع در این کشور فراهم کند.

رئیس جمهور ترکمنستان در این راستا  اجرای پروژه های بزرگ زیربنایی با مشارکت افغانستان را شرط اصلی ثبات سیاسی، بهبودی وضعیت اقتصادی و اجتماعی افغانستان، ادغام موفقیت آمیز آن در فرایندهای اقتصادی جهان و در درجه اول در زمینه های حیاتی مانند انرژی، حمل و نقل و ارتباطات خواند.

وی یاد آور شد: کشور ما، همانطور که می دانید  ساخت خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان- پاکستان و هند  را و همچنین شاخه های راه آهن به سمت خاک افغانستان را آغاز کرده است.

 در پایان سخنان خود رئیس جمهور یادآور شد که به ابتکار عشق آباد سال 2021  از سوی سازمان ملل متحد  به عنوان سال صلح و اعتماد اعلام شد.
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =