ضرورت ثبت فداکاری جامعه پزشکی در دوران پاندمی کرونا

معاون امور اجتماعی و مجلس سازمان نظام پزشکی ثبت لحظه های ناب فداکاری و ایثار جامعه پزشکی را نقطه قوتی برای آینده دانست و تاکید کرد: وظیفه داریم این فداکاری ها را ثبت و به نسل های آینده معرفی کنیم تا آیندگان نیز بر پایه این ایثارگری ها، آینده کشور را با افتخار رقم بزنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(کرونا">ایسکانیوز)، همزمان با هفته دفاع مقدس، از نخستین کتاب کرونا روایت به روایت تصویر، در مراسم "روایت طبیبانه فتح " در باغ موزه دفاع مقدس رونمایی شد. دکتر مسعود حبیبی ضمن تقدیر از ایثارگری جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس، گفت: از سردار قالبیاف نقل است که اگر پزشکان در جبهه حضور فعال و موثری نداشتند، تعداد کشته های دفاع مقدس به چندین برابر می رسید به گونه ای که اکنون نمی توانستیم از افتخارات آن نام ببریم این در حالیست که حتی تا نزدیکی خط مقدم نیز بیمارستان داشتیم.

وی ایثار و فداکاری را در تنگناها و زمان سختی، پرمعنا و مفهوم خواند و تصریح کرد: امروز نیز جامعه پزشکی در خط مقدم مقابله با کرونا حضور یافتند و وظیفه ماست که این حضور را ثبت و به آیندگان معرفی کنیم.

حبیبی با اشاره به آمار بالای کشته شدگان کرونا در آمریکا علی رغم دسترسی به آخرین تجهیزات و امکانات گفت: این در حالی است که ایران در شرایط سخت تحریم توانست با حضور و جانفشانی جامعه پزشکی و همدلی مردم بر این مشکل غلبه کند و با کمترین آسیب ها کار را ادامه دهد.

وی  ثبت لحظه های ناب فداکاری و ایثار جامعه پزشکی را نقطه قوتی برای آینده دانست و تاکید کرد: وظیفه داریم این فداکاری ها را ثبت و به نسل های آینده معرفی کنیم تا آیندگان نیز بر پایه این ایثارگری ها، آینده کشور را با افتخار رقم بزنند.

در ادامه دکتر مصطفی معین - رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی-  با قدردانی از سازمان نظام پزشکی برای تدارک این برنامه گفت: امروز جای دکتر ظفرقندی خالی است چرا که او از سرآمدان دفاع مقدس بود و اکنون نیز از پیشتازان دفاع از سلامت مردم در پاندمی کرونا است و متاسفانه خود در صف اول مقابله با بیماری به ان مبتلا و بستری شده است.

وی با یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس گفت: من در پادگان ارتش در قصر فیروزه شاهد فداکاری های عجیبی از نیروهای ارتش در پایگاه بوشهر بودم. ما دوره های مختلفی را در این سال ها دیدیم. شاهد حماسه ها و هم شاهد مصیبت های بزرگ بودیم. وقایع مختلفی در این دوران برای از بین بردن کشور رخ داد و کشورهای مختلفی در آن دخالت داشتند. اگر آن حماسه ۸ ساله مظلومیت این ملت نبود و ابهت این انقلاب در دل دشمن نیفتاده بود، چندباره ایران را به سرنوشت عراق مبتلا می کردند.

معین آثار به جا مانده از فرهنگ ایثار و فداکاری در دوران دفاع مقدس را موجب ایستادگی و مقاومت ایران در دشواری های مختلف دانست و گفت:  ملت ما و کادر پزشکی توانستند از شرف و ناموس این ملت دفاع کنند و اگر ایران هنوز سرپا ایستاده، به دلیل فرهنگ عمیقی است که مردم پیدا کردند.

وی با بیان اینکه کادر درمان و جامعه پزشکی در دفاع مقدس حدود  ۴۰۰۰ شهید و در دوره پاندمی کرونا نیز در طی چند ماه ۲۰۰ شهید داده است، اظهارکرد: این یک وفای عهد و پیمانی بود که جامعه پزشکی با خدای خود بسته تا نسبت به سرنوشت همنوعان خود بی تفاوت نباشد. هنوز آن وفاداری جامعه پزشکی ادامه دارد و اکنون خود را در دوران شیوع کرونا به خوبی نشان داد.

معین، ضمن ابراز تاسف از برخی تهمت ها و جو سازی های خاص علیه پزشکان در سال های گذشته گفت: علی رغم این جوسازی ها آنان نجیبانه مسئولیت خود را انجام دادند و در هر شرایطی سلامت جامعه را نسبت به حقوق خود ارجح دانستند.  مردم نیز قدرشناس هستند و بیشترین اعتماد را نسبت به جامعه پزشکی دارند.

در ادامه این مراسم با اهدای نشان ایثار و شهادت از خدمات دکتر اکبری، دکتر نوربالا، دکتر جلیل عرب خردمند، دکتر امیری مقدم، دکتر کیهانی دوست، دکتر سیم فروش، دکتر مهرسای، دکتر سالاری فر و مرحوم دکتر غفوری (که فرزند ایشان نشان را دریافت کرد) در دوران  دفاع مقدس قدردانی شد.

همچنین، پیام تصویری دکتر ظفرقندی - رییس سازمان نظام پزشکی - که به دلیل ابتلا به کرونا نتوانست در مراسم حضور یابد، پخش شد. ظفرقندی هدف سازمان نظام پزشکی از کرونا روایت را ثبت ابعاد مختلف جانفشانی ها و خدمات جامعه پزشکی در دوران پاندمی کرونا در قالب کتاب خواند و از زحمات دکتر مسعود حبیبی و دکتر محمد کیاسالار و شورای سیاستگذاری قدردانی کرد. وی ابراز امیدواری کرد که ما بقی مجلدات کرونا روایت نیز اثرات نفیسی در تاریخ پزشکی کشور به یادگار بگذارد.

دکتر سیما سادات لاری - سخنگوی وزارت بهداشت و معاون فرهنگی وزیر بهداشت - از دیگر سخنرانان این مراسم بود که نصب تصاویر شهدای مدافع سلامت و شهدای دفاع مقدس در سالن مراسم را بسیار تاثیرگذار ارزیابی کرد و گفت:  به دلیل از دست دادن این عزیزان بسیار غمگین و ناراحتیم اما هر بحران، دشواری های خود را دارد و از سوی دیگر فرصت هایی را ایجاد می کند تا به نقاط ضعف و چالش ها بیاندیشیم.

وی با اشاره به فضای ایثار و اخلاصی که در زمان دفاع مقدس وجود داشت، گفت: شاید تصور بر این بود که اگر مشکلی برای کشور رخ دهد، جوانان فعلی هرگز وارد صحنه نشوند و خود را درگیر این چالش ها نکنند اما کرونا فرصتی را ایجاد کرد تا بدانیم که اینترن ها، کارورزان، پرستاران جوان، رزیدنت ها، پزشکان، بهیاران و تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت، همگی پا در عرصه گذاشتند و غیرت مندی خود را فارغ از همه دلخوری هایی که داشتند نشان دادند.

لاری این حضور را موجب دلگرمی خواند و تاکید کرد: کرونا دوباره به ما ثابت کرد که ملت ایران فارغ از هرگونه مطالبات و چالش هایی که وجود دارد، پیوسته در مشکلات حضور می یابند و برای دفاع از سلامت کشور، جوانمردانه پا به میدان می گذارند و این برای ما موجب افتخار است.

وی یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی داشت و این همدلی در دوران پاندمی کرونا را از برکت وجود شهدای آن دانست و گفت: ان شاءالله با کمک هم بتوانیم با سرافرازی و سربلندی از این بحران خارج شویم.

حسین کرمانپور- مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی - با اشاره به ایثارگری‌های جامعه پزشکی در دوران دفاع مقد سپس همه گیری کرونا اعلام کرد که رویداد ملی کرونا روایت از سوی سازمان نظام پزشکی و با دستور رئیس کل آن شکل گرفته است تا حماسه‌های ثبت شده در این روزها و هفته‌ها برای همیشه مستند سازی شود.

در پایان این مراسم، ضمن رونمایی از کتاب کرونا روایت و تقدیر از حامی مالی رویداد کرونا روایت و هنرمندان نقاشی و نقاشی خط خانم یکتا و اقای رضایی که مجموعه نقش تقدیر و نیز چهره نگاری شهدای مدافع سلامت را انجام داده‌اند، از زحمات داوطلبانه و فداکارانه دکتر امیر محمدی، دکتر بهنام بابادی، دکتر محمد تقی بیک محمدی، دکتر اسماعیل رزقی، دکتر علی اصغر آقاجانی، دکتر محمدرضا جباری، دکتر محمد مولایی و دکتر شکوفه آذری به عنوان پزشکان داوطلبی که در دوران کرونا به عنوان مدافع سلامت نقش افرینی کرده اند، تقدیر شد.

انتهای پیام

کد خبر: 1073581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =