بورس می­‌تواند ظرفیتی برای محرومیت­‌زدایی باشد

سهام­‌های عرضه اولیه از ابتدای بهمن تاکنون به ازای هر کد بورسی 600 هزار تومان سود داده‌­اند که بیش از یکسال یارانه نقدی هر فرد است. کمیته امداد می­‌تواند در راستای توانمند­سازی افراد تحت پوشش خود، دوره­‌های آموزش بورس و خرید سهام عرضه اولیه برگزار کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید سجاد پادام کارشناس اقتصادی، با اشاره به اینکه نهاد­های حمایتی باید به دنبال توانمد کردن افراد باشند، گفت: توانمند­سازی افراد یک موضوع متعالی برای نهادهای حمایتی است. بورس هم در کنار سایر راه­کارهای توانمندسازی یک ظرفیت است که می­توان از آن بهره برد.

پادام با اشاره به اینکه بورس یک ظرفیت دائمی­ست، اظهار کرد: بورس رسیک دارد اما سهام عرضه اولیه ضرر ندارد، برای مثال عرضه اولیه­های ابتدای بهمن تا کنون به ازای هر کد بورسی 600 هزار تومان سود داده است، یعنی یک خانواده سه نفره روستایی اگر سه تا کد بورسی داشتند و این سهام­های عرضه اولیه را می­خریدند، یک میلیون و 800 هزار تومان سود نصیبشان می­شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه درباره میزان سود سهام­های عرضه اولیه در سال 97 تصریح کرد: در سال 97 اگر یک فرد با 500 هزار تومان وارد بورس می­شد و فقط سهام عرضه اولیه می­خرید، آخر سال 97 به 6 میلیون تومان سود می­رسید. یعنی فقط خرید همین عرضه اولیه کم ریسک برای یک خانواده سه نفره 18 میلیون تومان سود به همراه داشت.

وی با تاکید بر اینکه راه­اندازی هر کسب و کاری ریسک خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد:برخی از همین کسب و کار­های کوچکی که مددجویان کمیته امداد با آموزش و یا دریافت تسهیلات راه­اندازی می­کنند هم ممکن است در مقطعی برای این افراد زیان­ده شود اما مهم این­ست که فرد توانمند شده و نحوه مدیریت منابع را یاد بگیرد. قرار نیست فرد تا همیشه فقیر بماند و تحت حمایت باشد.

پادام با بیان اینکه برای توانمند ساختن مددجویان کمیته امداد چند مدل وجود دارد، گفت: معمولا در هر خانواده­ای یک جوان هست که کمیته امداد می­تواند به این جوان­ها آموزش داده و او برای سایر اعضای خانواده کد بورسی گرفته و سهام عرضه اولیه بخرد. برای افراد سالخورده هم کمیته امداد خود می­تواند، سهام­ عرضه اولیه را خریداری کند. برای سرمایه گذاری در بورس داشتن یک گوشی همراه و اتصال به اینترنت کافی است که در حال حاضر تقریبا در دسترس همه جوان‌ها هست و حتی با 100 هزار تومان هم می­توان سرمایه گذاری را در بورس شروع کرد.

وی با اشاره به اینکه مددجویان کمیته امداد وقتی تسهیلات اشتغالزایی دریافت می­کنند از تحت پوشش کمیته امداد خارج می­شوند، اظهار کرد: اگر معنای توانمندسازی افراد اعطای یک وام 10 میلیونی است با سود 18 میلیونی حاصل از سهام­های عرضه اولیه یکساله یک خانواده به راحتی توانمند می­شود.

تاثیرات رونق بورس

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر ورود سرمایه­های خرد و نقدینگی به بازار بورس بیان کرد: پول در کشور ما وارد سه مجرای اصلی بانک، سوداگری و تولید می­شود. تولید خود مجراهای مختلفی دارد؛ یک مجرا اینست که افراد مستقیما در عرصه تولید سرمایه گذاری می­کنند و مجرای دیگر هم از طریق بورس است که شرکتها از طریق سرمایه گذاری افراد در بورس تامین مالی می­شوند.

پادام  با تاکید بر اینکه ورود نقدینگی به بورس تاثیر بسیار مثبتی بر تولید خواهد داشت، گفت: برخلاف اکثر تحلیل­ها که معتقد بودند، _با توجه به سابقه سال­های 90 و 91_ بورس در سال 98 ریزش خواهد داشت، این اتفاق نیفتاد. سال 98 از این جهت که بازار بورس مجرای نقدینگی شد، با همه سالها متفاوت بود. به دنبال رشد بازار بورس، شرکتهای بورسی هم دائما در حال رشد خواهند بود و این شرکت­ها می­توانند تولید خود را با آن نقدینگی که وارد می­شود، افزایش دهند.

 وی در ادامه افزود: ورود پول به بورس نه تنها به رشد تولید کمک می­کند که از ورود نقدینگی به سوداگری­های ارز، سکه و طلا هم جلوگیری می­کند و هر چه این نقدینگی بیشتر به بورس وارد شود اثرات مثبت خود را بر کل اقتصاد بیشترنشان می­دهد.

بانک نهادی نابرابر­ساز

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بانکها­ی کشور ما در حال حاضر ربطی به تولید ندارند، اظهار کرد: بانک در کشور ما یک نهاد نابرابر ساز است. کسانی که دنبال ریسک نیستند، پول و سرمایه خود را به بانک می­دهند و بانک بعضاً این سرمایه­ها را به صورت وام­های هزار میلیاردی به برخی افراد خاص می دهد، آنها این مبالغ کلان را وارد بازارهای سکه، ارز و مسکن کرده و بعد از چند ماه سود کلانی نصیب خود می­کنند.

پادام در پایان گفت­وگو با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته حدود 60 درصد دارایی­های مردم به صورت سهام است، گفت: دارایی مردم در کشور ما در بخش سهام‌داری بسیار اندک بوده و حدود 80 درصد دارایی­ها در حوزه مسکن است. ما در جامعه­ای هستیم که نرخ بیکاری ما طبق آمار رسمی حدود 15 درصد است، در حالی که اگر بیکاری درست تعریف شود، نرخ بیکاری در جامعه ما بالای بیست درصد خواهد بود. چه اشکالی دارد هر خانواده یک تحلیلگر بورس داشته باشد و کسانی که نمی‌توانند شغلی داشته باشند در بورس سرمایه‌گذاری کنند. البته این به این معنا نیست که همه معامله­گر بورس شوند اما در کنار هر مهارتی، سرمایه گذاری و معامله­گری در بورس هم یک ظرفیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =