دانش‌آموزان قربانی نبود امکانات می‌شوند؟

سال تحصیلی جاری درحالی رو به پایان است که کلاس‌های درس آنلاین بازدهی مناسبی نداشتند و دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگران سال تحصیلی آینده در صورت ادامه یافتن بیماری هستند اما می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح این تهدید برای آموزش را به فرصتی برای تمام زمان‌ها تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ زمانی که نام ویروس کرونا بر سر زبان­‌ها افتاد هیچکس فکر نمی­کرد که این بیماری تا این حد فراگیر شده و برای مدتی طولانی زندگیمان را با مشکل مواجه کند اما گذشت زمان نشان داد قضیه جدی تر از تصور ماست.

نظام آموزشی و دانش­‌آموزان نیز از گزند این ویروس در امان نمانده و مدارس بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورمان تعطیل شدند و سال تحصیلی درحالی به پایان می­‌رسد که دانش­­‌آموزان نزدیک به نیمی از این سال را در کلاس­‌های درس خود حاضر نشدند و خانه‌نشین بودند.

این تعطیلات اجباری که در روزهای ابتدایی باعث خوش­حالی دانش‌­آموزان شده بود، با شروع کلاس‌­های آنلاین رفت‌ه­رفته رنگ نگرانی به خود گرفت. در کنار مشکل اینترنت در بسیاری از مناطق کشور و دسترسی نداشتن دانش‌­آموزان طبقات پایین جامعه به ابزار مناسب برای پیگیری کلاس‌­های درس، نرم­‌افزار «شاد» که از سوی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری کلاس‌­ها و امتحانات کلاسی معرفی شد، هر کدام والدین را کلافه و دانش‌آموز را سردرگم می‌کرد.

در این نرم افزار که امکان برگزاری کلاس درس به صورت آنلاین را ندارد، معلم تنها می‌­تواند با تعیین کردن ساعتی مشخص و حضور همه دانش‌­آموزان فیلم‌­های از پیش ضبط شده را در گروه کلاسی قرار دهد.

حفیظ مشهور، معلم دوره متوسطه اول در استان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرگزاری «تسنیم» از شیوه برگزاری کلاس­‌های آنلاین در کشور انتقاد کرده و لازمه تدریس آنلاین را نر­م‌­افزاری دانسته است که هم‌زمان معلم و دانش‌­آموز به آن دسترسی داشته باشند و در آنجا امکان گفت و گوی دو نفره و بازخوردگیری از دانش­آموزان فراهم باشد  اما آن چه هم اکنون به عنوان تدریس آنلاین برای دانش­آموزان مطرح می­شود تشکیل گروه در پیام­‌رسانی است که قابلیت تدریس آنلاین ندارد.

آموزش مجازی در اغلب کشورهای دنیا با مشکلاتی مانند موارد مذکور مواجه است و بحث درباره آن در این مقال نمی­‌گنجد اما کارشناسان معتقدند که باید با تلاش برای رفع این مشکلات به سمت استفاده از این ظرفیت حتی در شرایط عادی رفت.

«انریکه دنس» مشاور ارشد تحول دیجیتال در دانشگاه «آی ای» اسپانیا در گزارشی در پایگاه خبری تحلیلی «فوربز» درباره نحوه مواجهه با مشکلات تدریس آنلاین نوشته است که «نهادهای آموزشی ابتدا باید مطمئن شوند که ابزارهای تدریس آنلاین مشکلی ایجاد نمی­کند. ماه­‌های گذشته می‌­تواند به‌­عنوان یک دوره آزمایشی برای ارزیابی و تصمیم گیری در نظر گرفته شود. اما پس از این دوره باید یک طرح معقول به دانش‌­آموزان ارائه شود تا در یک شرایط معقول تحت آموزش قرار گیرند و با دوره‌­های موقت گیج‌­کننده مواجه نباشند.»

 پس از مشخص کردن طرح مناسب، باید شرایط یادگیری آنلاین و بهره بردن از این نوع آموزش را بهبود بخشید. انریکه دنس برای این مسئله راهکارهایی را ارائه کرده است که به شرح زیر است:

آموزش معلمان

ابزارهای تدریس آنلاین کاربرد نسبتا ساده‌­ای دارند با این وجود همه معلمان انگیزه کافی برای تلاش در جهت تطبیق کلاس‌­های خود با این فضای جدید را ندارند و در بسیاری از موارد این مطالب‌ه­ای دشوار از آن­‌هاست. در بسیاری از مدارس و موسسات آموزشی در برخی مقاطع به راحتی می‌­توان مدرسانی را پیدا کرد که آموزش اولویت اصلی آن­‌ها نباشد. درک آن­ها از تعهد به آموزش و دانش‌­آموزان بدون شک چالشی برای بسیاری از مدارس و موسسات خواهد بود.

زیرساخت‌­ها

تدریس آنلاین کاری نیست که بتوان آن را با اینترنت ضعیف یا رایانه نامناسب انجام داد. همچنین پهنای باند، ابزارهای جدید از مانیتورهای اضافی گرفته تا لامپ­‌های روشنایی، میکروفن­‌های باکیفیت یا حتی کلید کروما برای واضح‌­سازی یا تغییر رنگ­‌ها موردنیاز خواهد بود و موسسات باید درباره تامین هزینه­‌ها برای اینکار تصمیم‌گیری کنند. یک کلاس آنلاین مانند یک برنامه تلویزیونی پرمخاطب و با فلسفه‌­های مشابهی درباره راه‌­های تشویق به مشارکت تولید می­‌شود و باید امکانات موردنیاز آن را فراهم کرد.

مفهومی­‌سازی مدل تدریس

تدرس آنلاین یک جلسه کلاس ساده جلوی دوربین و وب­کم نیست و انجام آن مستلزم تجدید نظر درمورد روش­‌های تدریس با فهم و بهره‌­گیری از امکانات ابزارهای مطمئن، وسواس نداشتن درباره مقدار مطالبی که قرار است ارائه شود، ترکیب روش‌­های مختلف برای جلوگیری از کسل شدن دانش‌­آموزان، دعوت مهمان و تلاش برای تقسیم بار مسئولیت با دانش­­‌آموزان و مشارکت دادن آن­ها در آموزش است. هیچ­ چیز ضمانت نمی­‌کند معلمی که در کلاس درس حضوری عملکرد مناسبی دارد، در تدریس آنلاین نیز موفق عمل کند. بنابراین ایجاد فضایی برای به اشتراک گذاشتن تجربه­‌ها و کمک به بهبود مهارت­‌ها از سوی مدارس امری ضروری خواهد بود.

اتخاذ رویکرد بلندمدت

تدریس آنلاین تنها جایگزینی ضعیف برای کلاس درس حضوری نیست و تبدیل به ابزاری پویا خواهد شد که استفاده از آن حتی پس از تحت کنترل قرار گرفتن این بیماری فراگیر ادامه خواهد یافت اما آموزش و پرورش و اکثر دانشگاه‌­ها هنوز این موضوع را درک نکرده‌­اند. در حقیقت ممکن است انتقال دانش در یک رسانه مانند وب که امکان تعمل غنی­‌تر را فراهم می‌­کند بهتر انجام شود.

انعطاف­پذیری

بازنگری در آموزش برای رسیدن به آموزش آنلاین به معنی فعالیت با انعطاف­پذیری کافی برای اصلاح تمام عناصر آموزش است؛ اندازه کلاس­ها کاهش خواهد یافت، زمان کلاس درس تغییر خواهد کرد، روش­های ارزیابی تکامل یافته و شیوه تعامل باید بازطراحی شود.

با وجود تمام مشکلات موجود، سال تحصیل جاری رو به پایان است اما توجه به این مشکلات و تلاش برای رفع آن­ها از آن جهت حائز اهمیت است که از طرفی با توجه به مشخص نبودن وضعیت بیماری در ماه­‌های آینده و زمان ساخت واکسن ممکن است کلاس‌­های درس همچنان به‌­صورت آنلاین ارائه شود و از طرف دیگر می­‌توان از این ظرفیت وسیع در شرایط عادی نیز بهره بود بنابراین توجه به مشکلات و تلاش برای رفع آن­ها برای بهبود کیفیت آموزش امری ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =