ارتباط جهش و اعتیاد به کوکائین

محققان تأثیر جهش های ژنتیکی در ترکیب گیرنده های نیکوتین در مغز و تاثیر آن بر اعتیاد به کوکائین را مشخص کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،  اعتیاد به کوکائین نوعی اختلال مزمن با میزان عود بالا است که در حال حاضر هیچ درمان موثری برای آن در دسترس نیست.

دانشمندان به تازگی نشان دادند که به نظر می رسد دو جهش ژنی در ترکیب گیرنده های نیکوتین در مغز در جنبه های مختلف اعتیاد به کوکائین نقش دارند. نتایج این مطالعه در Progress in Neurobiology منتشر شد.

تقریباً ۱۸ میلیون مصرف کننده در سراسر جهان وجود دارند و کوکائین در بیش از ۵۰ درصد مرگ های ایالات متحده و ۲۵ درصد در فرانسه نقش دارد. این اعتیاد همچنین یکی از مواردی است که هیچ درمان دارویی تایید شده ای برای آن وجود ندارد.

کوکائین در درجه اول با مسدود کردن ناقل دوپامین در مغز عمل می کند؛ در نتیجه غلظت مولکول لذت را در سیستم پاداش افزایش می دهد. کوکائین همچنین می تواند مستقیماً بر روی گیرنده های نیکوتین در مغز اثر بگذارد.

چندین مطالعه ژنتیکی انسانی اخیراً پیشنهاد کرده که جهش در ژن رمزگذار زیر واحد α۵ گیرنده های نیکوتینی « α۵SNP» قبلاً برای افزایش خطر وابستگی به تنباکو شناخته شده است همچنین می تواند محافظت در برابر اعتیاد به کوکائین ایجاد کند.

این جهش در جمعیت عمومی بسیار زیاد است (تقریباً ۳۷ درصد از مردم اروپا و تا ۴۳ درصد از جمعیت خاورمیانه آن را ذارند)، بنابراین تعیین چگونگی تأثیر آن بر اعتیاد به کوکائین و به طور کلی درک بهتر نقش آن مهم است.

دانشمندان واحد عصب شناسی تلفیقی واحد سیستم های کولینرژیک (Institut Pasteur / CNRS) با ارزیابی نقش زیر واحد α نیکوتین α۵ و تأثیر جهش α۵SNP بر فرآیندهای مختلف درگیر در ایجاد اعتیاد به کوکائین روی مدل های حیوانی تحقیق کردند. نتایج بدست آمده سپس برای توصیف دقیق تر تأثیر آن بر انسان مورد استفاده قرار گرفت.

دانشمندان مشاهده کردند که جهش α۵SNP باعث کاهش داوطلبانه کوکائین در اولین مواجهه می شود. این داده های بالینی نشان می دهد که جهش با تعدیل مرحله اولیه چرخه اعتیاد در برابر اعتیاد به کوکائین  نقش محافظتی دارد.

دانشمندان پس از همکاری با شبکه بیمارستان عمومی پاریس این تأثیر قابل توجه را در حدود ۳۵۰ بیمار مبتلا به اعتیاد به کوکائین تأیید کردند: «کسانی که جهش داشتند، انتقال آرامتر از اولین استفاده کوکائین و ظهور علائم اعتیاد را تجربه کردند»

در همان زمان، نویسندگان نشان دادند که عدم وجود زیر واحد نیکوتینی α۵ خطر عود پس از ترک در مدل های پیش بالینی را افزایش می دهد. این باعث شد دانشمندان جهش دیگری را در زیرواحد نیکوتینی دیگر، β۴ مرتبط با زمان کوتاهتر عود پس از ترک در بیماران معتاد، شناسایی کنند.

روی هم رفته، این نتایج نقش هر دو جهش مکرر در زیر واحد α۵ نیکوتینی را در مراحل مختلف اعتیاد به کوکائین روشن می کند. این تحقیق نشان می دهد که داروهای تعدیل کننده گیرنده های نیکوتینی حاوی این زیر واحد α۵ می تواند استراتژی درمانی جدید برای اعتیاد به کوکائین باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =