لزوم تشکیل کانون های فکری در دانشگاه آزاد اسلامی برای تبیین مبانی راهپیمایی اربعین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه باید با برگزاری سلسله نشست هایی درخصوص راهپیمایی بزرگ اربعین قوام‌بخش فکری این حرکت باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ( ایسکانیوز)، نشست تبیینی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت «اربعین، بستر ظهور» به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز در سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این نشست، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: شهدای دفاع مقدس با جانفشانی خود در تثبیت نهال انقلاب اسلامی نقش ویژه ای داشتند.

وی با تأکید بر اینکه مسئله اربعین یک مسئله بسیار بزرگ و حائز اهمیت به حساب می آید، اظهار داشت: در فرازی از زیارت اربعین آمده است «او خون پاک قلبش را بذل کرد و جانش را فدا نمود تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد» و در واقع امام حسین (ع) حرکتی بی نظیر در تاریخ ثبت کرد. اتفاقی که در مسئله اربعین در دهه اخیر رخ داد، یک حرکت عظیم با ویژگی های خاص خود بود. راهپیمایی بزرگ اربعین به اندازه‌ای عظیم است که حتی دانشگاه MIT به سفارش نیروی دریایی آمریکا سال ۲۰۱۵ یک تحقیق میدانی درباره راهپیمایی اربعین حسینی انجام داد و از زائران درباره زیارت امام حسین(ع) و راه‌پیمایی اربعین سؤالاتی پرسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این تحقیق نشان دهنده اهمیت اربعین در تمام دنیاست و بیانگر این مسئله است که غرب به اهمیت راهپیمایی اربعین واقف است.

دکتر طهرانچی با اشاره به چرایی تناسب راهپیمایی اربعین با مسئله ظهور، گفت: در جامعه مهدوی، ارتباطات انسان ها به گونه ای دیگر است، به طوری که مسائل مادی و شخصی در این حکومت رنگ می بازد. در راهپیمایی اربعین نیز آنچه ارتباط بین انسان ها را تشکیل می دهد، محبت اهل بیت (ع) و اعتقاد به خداوند است و تمام این اعمال و رفتار زیر سایه ولایت شکل می گیرد. راهپیمایی بزرگ اربعین بسیار شبیه به جامعه مهدوی است.

وی افزود: در راهپیمایی بزرگ اربعین چیزی جز محبت بین انسان ها دیده نمی‌شود. مسائل مادی مطرح نیست، اما نعمات خداوند بسیار وافر است. افراد در خدمت رساندن به یکدیگر تفاخر می کنند. این مسائل بسیار حائز اهمیت است و یک ادبیات و گفتمان جدید را شکل داده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تمدن غرب در قرن بیست و یکم با تمام قوانین بشرساخته به بن‌بست های بزرگی رسیده است، گفت: در مقابل این بن‌بست ها، مسئله بزرگی به نام راهپیمایی اربعین مشاهده می شود که بسیار حائز اهمیت است، البته رسانه های غربی بازتاب درستی از این مسئله بزرگ ندارند و پوشش گسترده ای انجام نمی‌دهند تا اهمیت آن را کمتر جلوه دهند.

وی ادامه داد: این فضا بسیار قابل تأمل است و نیاز به بنیان های فکری بسیار جدی راجع به چالش های تمدنی ما با غرب دارد. این مسئله که چندین میلیون انسان در یک راهپیمایی بزرگ گرد هم می آیند و بدون ایجاد مشکلی، یک حماسه بزرگ را شکل می دهند، دارای یک مبانی است و اگر نتوانیم این مبانی را تبیین کنیم، دشمنان با تمام وجود به تقابل با ما خواهند آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم تلاش بسیاری کردند تا مسیر زیارت کربلا و راهپیمایی بزرگ اربعین را باز نگه دارند، گفت: برای این راه خون های زیادی نثار شده و در حال حاضر ما باید در راه مبانی فکری و اندیشه‌ای این مسئله تلاش کنیم.

صاحبنظران و متخصصان از لحاظ فکری، مبانی راهپیمایی بزرگ اربعین را تقویت کنند

دکتر طهرانچی با تأکید بر اهمیت فعالیت مدافعان علمی در راه تقویت مبانی راهپیمایی اربعین، تصریح کرد: اگر مدافعان علمی به این مسئله ورود نکنند، بدون شک باید با خون این مسیر را باز و این راه را زنده نگه داشت؛ از این رو بسیار حائز اهمیت است که صاحبنظران و متخصصان از لحاظ فکری، مبانی راهپیمایی بزرگ اربعین را تقویت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت تولید محتوا درخصوص اربعین در فضای مجازی، گفت: متأسفانه در فضای مجازی به مسئله ظهور و حکومت مهدوی شبهات بسیاری وارد شده است. این مسئله در صورتی است که خداوند در قرآن کریم حجت های فراوانی برای تأیید این مسئله بیان کرده است. صاحبنظران باید این شبهات را با مباحث فکری پاسخ دهند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص مسائل عاشورا و دفاع مقدس رساله ها و پایان نامه های خوبی در حال انجام است، اظهار داشت: مقرر شده وبینارهایی برای مسئله عاشورا و دفاع مقدس برگزار شود و با تشکیل کانون های فکری، مبانی این مسائل تبیین شود. این مسئله باید درخصوص راهپیمایی اربعین نیز صورت گیرد.

لزوم برگزاری سلسله نشست هایی درخصوص مسئله راهپیمایی بزرگ اربعین در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر طهرانچی تأکید کرد: باید با عزمی جدی در دانشگاه آزاد اسلامی، سلسله نشست هایی درخصوص مسئله راهپیمایی بزرگ اربعین برگزار شود تا این حرکت تبیین شده و دانشگاه آزاد اسلامی قوام‌بخش فکری این حرکت باشد و شبهات دشمن را از میان بردارد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متأسفانه در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، مسلمانان از حضور فیزیکی در راهپیمایی بزرگ اربعین محروم شدهاند، گفت: مسلمانان می توانند در فضای مجازی حضور فکری داشته باشند. در این شرایط باید یک حرکت جدی در فضای مجازی شکل بگیرد تا با تبیین مبانی، محتواهای فاخر در زمینه اربعین منتشر شود.

در ادامه این مراسم، دکتر سیدمحمود هاشمی مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دبیرخانه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی از یک سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: در این دبیرخانه اقدامات بسیار مثبتی ازجمله برگزاری دوره های تبیینی، برگزاری دوره های تربیت مربی، کمیسیون های هفتگانه، برگزاری کارگاه برای کاربری سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و... صورت گرفته است.

همچنین حجت‌الاسلام علی ثقفی مسئول بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در سخنانی، به بیان مسائلی درخصوص تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت اربعین بستر ظهور پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =