وجود دریاچه‌های دفن شده در مریخ

وجود آب در مریخ یکی از موضوعات داغ مورد بحث در مورد همسایه سرد و قرمز ما است که اکنون فرضیه آن قوت بیشتری گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)،  تحقیقات جدید که روز دوشنبه در مجله Nature Astronomy منتشر شد، نشان می دهد که در واقع یک مخزن آب فوق العاده شور در نزدیکی قطب جنوب سیاره مریخ وجود دارد.

 دانشمندان اعلام کردند وجود چنین دریاچه ای احتمال اینکه این سیاره سرخ دارای حیات میکروسکوپی باشد را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. برخی دانشمندان هنوز متقاعد نشده‌اند که آنچه مشاهده شده آب مایع است، اما آخرین مطالعه به یافته‌های آزمایشی ۲۰۱۸ از نقشه‌های راداری پوسته این سیاره که توسط مدارگرد ربات Mars Express به دست آمده قوت بیشتری می بخشد.

این تحقیقات حاکی از آن است که یک دریاچه زیرزمینی دارای آب در زیر لایه‌های یخ زده نزدیک قطب جنوب مریخ جمع شده است؛ شبیه دریاچه هایی که در زیر یخ های گرینلند قرار دارند.

دانشمندان حدس می زنند که دریاچه های زیر یخبندان زمین مملو از زندگی باکتریایی است و زندگی مشابه ممکن است در مخازن مایع مریخ باشد.

 النا پتینلی استاد ژئوفیزیک در دانشگاه Roma Tre ایتالیا  گفت: «اکنون در مورد وجود آب در مریخ اعتماد به نفس بیشتری داریم. ما مشاهدات بیشتری انجام دادیم و داده ها را کاملاً پردازش کردیم.» این دانشمند و تیم او ۱۳۴ مشاهدات منطقه نزدیک قطب جنوب را با رادار نفوذی از مدارگرد اکسپرس بین سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ پردازش کردند.

تحقیقات آنها نشان می دهد تکه ای از مخازن مایع دفن شده در منطقه قطب جنوب(یک مخزن بزرگ در حدود ۱۵ مایل عرض که توسط چندین تکه کوچکتر تا عرض ۶ مایل احاطه شده است) وجود دارد.

تحقیقات قبلی حاکی از نشانه‌هایی مبنی بر احتمال وجود آب‌های پراکنده در سطح مریخ بود اما این اولین بار است که شواهدی برای وجود حجم بزرگی از آب در این سیاره به دست آمده است.

بستر دریاچه‌هایی که پیش از این کاوشگر کیوریوسیتی ناسا کشف کرده بود نشان می‌داد که در گذشته آب روی سطح مریخ وجود داشته است.

با وجود این از آن زمان‌ها تا کنون اقلیم این سیاره به دلیل نازک بودن جو آن سردتر شده و بیشتر این آب‌ها زیر یخ محصور شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      0 0
      اگر این آب بدست سود جویان و فرصت طلبان توی این کشور بیافتد لیوانی چند صد میلیارد میفروشند. درست مثل پراید لگنی . مملکت توسط این آدما اداره میشه.