اربعین فصل جدیدی در عرصه پژوهش باز می‌کند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اربعین را فصل جدیدی در عرصه‌های مهم پژوهشی دانست و گفت: این واقعیت بزرگ تاریخی، اجتماعی و فرهنگی در واقع یک میدان پژوهشی وسیع است که دارای قابلیت بسیاری برای واکاوی پژوهشگران در ابعاد مختلف است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همایش ملی اربعین پژوهی که چهارشنبه 9 مهرماه به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور برگزار شد، گفت: دانشگاه پیام‌نور به عنوان دانشگاهی که در ابعاد و وسعت جغرافیایی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی ملی به شمار می‌رود، نقش موثری در نگاه علمی به این رویداد تاریخی ارزشمند خواهد داشت.

وی به اهمیت واکاوی علمی اربعین پژوهی از سوی  محققان و پژوهشگران دانشگاه اشاره کرد و گفت: این پژوهشگران می‌توانند ضمن دفاع علمی و پژوهشی از اربعین، با انتشار مقالات، رسالت اجتماعی و دینی خود را برای انتقال ارزش‌ها و فرهنگ عاشورای حسینی تحقق بخشند.

غفاری با بیان این که پژوهش در وقایعی که دارای امتداد تاریخی هستند گذشته و امروز را به یکدیگر پیوند می‌دهد، تصریح کرد: در واقع یافتن سرنخ‌هایی از گذشته و ارائه تفسیرها و فهم‌های جدی‌تر، راه را برای بازنمایی و بازتولید این واقعیت در جایی که الان با آن مواجه هستیم، باز می‌کند و اثرگذاری مثبتی برای نسل جدید خواهد داشت.

وی همچنین بر نقش بی‌بدیل رسانه تاکید کرد و گفت: اربعین خود رسانه است و امروز هم همایش‌ها و نتایج حاصل از آن در حکم رسانه هستند. تولیداتی که با ارزش علمی و پژوهشی، واقعیت تاریخ را در ابعادی متفاوت بازنمایی می کنند و می تواتند نقش مهمی در ادای حق این واقعه حماسی بزرگ داشته باشند.

برکات تحقیقات اربعین پژوهی دانشگاهیان پیام نور به جامعه برمی‌گردد

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام‌نور نیز در این مراسم با اشاره به رسالت اجتماعی این دانشگاه گفت: امروز میزبان محققانی هستیم که این رسالت دانشگاه را به تصویر کشیده اند و برکات این تحقیق و پژوهش از اربعین با ارزش‌ترین واقعیت تاریخ به جامعه برمی‌گردد.

 زمانی ضمن قدردانی از اساتید بسیجی دانشگاه پیام‌نور تصریح کرد: اگر بخواهیم حرکت‌های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و ارزشی در جامعه عمق و تداوم داشته باشد بهترین روش بازنمایی توسط پژوهشگران و محققان است.
 اربعین رویدادی بسیار بزرگ است که نیازمند تحلیل بسیار بزرگ هم هست و این حرکت ملی نقش موثری در تداوم این واقعه ارزشمند خواهد شد.

خروج از نظام دولت- شهروندی به سمت نظام امت- امامت مهم ترین پیام اربعین

مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه گفت: خروج از نظام دولت–شهروندی به سمت نظام امت–امامت، مهم‌ترین پیام اربعین حسینی است.

رستمی با بیان این که نظام مدنظر اربعین نظامی است که رابطه مردم با حاکم نه از جنس تبادلات بین شهروند و دولت بلکه از جنس تعلق درونی، وابستگی عاطفی و ایثارگری و از خودگذشتگی است، گفت: جریان اربعین جریان خروشان انسان های متعالی است. اسلام دین تحول آفرین و خواهان انسان طالب تحول است و از این رو تمام وقایع تاریخی اسلامی انسان‌ها را به سمت جلو هدایت کرده‌اند. ترسیم جامعه مهدوی و نقطه تعالی تحقق همه آرمان‌های بلند بشری، انسان‌ها را به سمت جلو سوق می دهد و معرف جامعه حضور به عنوان آرمان شهر انسان‌هاست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن قدردانی از بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور برای برگزاری این همایش ملی افزود: محورهای همایش نشان می‌دهدکه نگاه به پدیده اربعین صرفاً نگاه دینی و معرفتی نیست اما چون حادثه عاشورا دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، اربعین هم تداوم جریان عاشورا بوده و از این ویژگی ها بهره مند است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: مختصاتی که در راهپیمایی اربعین وجود دارد، انتقال ابعاد عاطفی، معارف، خودسازی و طلب تزکیه و تطهیر درونی شرکت‌کنندگان و حامیان این راهپیمایی بوده و مقدمه‌ساز اتفاقی بزرگ است.
وی بر لزوم توجه رسانه‌ای به مفهوم اربعین تاکید کرد و گفت: در دنیایی که سیاستگذاری رسانه‌ها توسط مالکان اصلی بر منافع خود استوار است، یافتن یک مسیر برای انتقال این واقعیات ارزشمند ضروری است. اقدام بزرگ حضرت زینب (س) و حضرت زین العادبدین (ع) در این جریان، اقدامی رسانه ای است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه اربعین تعریف از انسان به عنوان موجودی خودخواه، گرگ‌نما، لذت جو و طالب مادیات را به انسانی متعالی، ایثارجو، دستگیر و بی تفاوت به داشته‌های دنیایی تغییر داده است، افزود: اگر بتوانیم تعریف انسان را در نگاه خود تغییر دهیم، به یکی از مقدمات رسیدن به آرمان شهر دست یافته ایم.

وی افزود: برای رسیدن به آرمان شهر نیازمند برنامه ریزی و الگوهای مناسب هستیم که بهره‌مندی از تجارب و پژوهش های این همایش می تواند ضمن دفاع عالمانه از نهضت اربعین، راهگشای نشر پیام عمیق حرکت حسینی در جهان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =