مقدار ماده موجود در گیتی تعیین شد

دانشمندان به طور دقیق مقدار کل ماده موجود در جهان را اندازه گیری کردند. تکنیک این تیم به تعیین جرم خوشه های کهکشان متکی بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  یک هدف اصلی در کیهان شناسی اندازه گیری دقیق مقدار کل ماده موجود در جهان است.  اکنون تیمی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا این کار را انجام داده اند.

این تیم با گزارش در مجله Astrophysical تشخیص داد که ماده ۳۱درصد از کل ماده و انرژی جهان را تشکیل و باقیمانده آن را انرژی تاریک تشکیل می دهد.

محمد عبدالله، نویسنده اول این یافته گفت: از آنجا که می دانیم ۸۰درصد ماده در واقع ماده تاریک است؛ در حقیقت  بیشتر این مواد نه از اتم هیدروژن بلکه از نوعی ماده تشکیل شده است که کیهان شناسان هنوز آن را درک نکردند.

عبدالله توضیح داد که یک روش کاملاً اثبات شده برای تعیین مقدار کل ماده در جهان، مقایسه تعداد و جرم مشاهده شده خوشه های کهکشان در واحد حجم با پیش بینی های حاصل از شبیه سازی های عددی است. از آنجا که خوشه های کهکشانی امروزی از ماده ای تشکیل شده اند که در طی میلیاردها سال تحت نیروی جاذبه خود فرو ریخته است، تعداد خوشه های مشاهده شده در زمان کنونی نسبت به شرایط کیهان شناسی و به ویژه مقدار کل ماده بسیار حساس است.

عبدالله اظهار کرد که درصد بالاتری از مواد منجر به ایجاد خوشه های بیشتری می شود. چالش این بود که تعداد خوشه ها را بسنجیم و سپس تعیین کنیم که کدام پاسخ درست است. اما اندازه گیری دقیق جرم هر خوشه کهکشان دشوار است زیرا بیشتر آن ماده تاریک است که نمی توانیم آن را با تلسکوپ رصد کنیم.

برای غلبه بر این دشواری، تیم ستاره شناسان ابتدا «GalWeight» را ابداع کردند (ابزاری کیهان شناسی برای اندازه گیری جرم خوشه کهکشان با استفاده از مدار کهکشان های عضو آن).

جیلیان ویلسون، استاد فیزیک و نجوم اظهار کرد که ما موفق شدیم یکی از دقیق ترین اندازه گیری های انجام شده با استفاده از روش خوشه کهکشان را انجام دهیم.

تیم تحت هدایت UCR با ترکیب اندازه گیری خود با سایر تیم هایی که از تکنیک های مختلف استفاده کردند و نتیجه گرفتند که ماده ۱.۳.۵ ± ۳۱.۵درصد از کل ماده و انرژی جهان را تشکیل می دهد. این مطالعه با کمک مالی بنیاد ملی علوم و ناسا پشتیبانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =