توافق امارات و بحرین با صهیونیست‌ها به گسترش محور مقاومت کمک می‌کند

عضو هیات ‌علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه توافق اخیر امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، به گسترش محور مقاومت کمک می کند، گفت: این توافق قطعا می‌تواند به ایجاد وحدت در بین نیروهای محور مقاومت کمک کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، فؤاد ایزدی عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در نشست تخصصی «بررسی تحلیلی ابعاد مسئله عادی سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی» که به همت مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد، گفت: در موضوع توافق صلح بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، چند نکته حائز اهمیت است. نکته اول این است که قطعا توافق امارات و بحرین و حرکتی که بعضی از کشورهای عربی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارند، می‌تواند به ایجاد وحدت در بین نیروهای محور مقاومت کمک کند.

وی افزود: ما شاهد بودیم در بین تشکل‌های مختلف فلسطین در هفته‌های گذشته، این اتفاق افتاد. نشستی که در لبنان، بین گروههای مختلف فلسطینی و مجموعه خودگردان تشکیل شد، نشان می‌دهد که گروههای فلسطینی  متحدتر از گذشته هستند.

ایزدی تصریح کرد: در جبهه مخالفت با رژیم صهیونیستی، جریان‌هایی مانند اخوان المسلمین وجود دارند که در سالهای گذشته، دلخوری‌هایی نسبت به ایران، بعد از وقایع و جنگ داخلی سوریه داشتند؛ بعضی گروههای مبارز در میان اهل سنت که مخالف اسرائیل هم هستند، ذهنیت منفی نسبت به جمهوری اسلامی ایران، در میانشان وجود داشت، ولی الان مشخص شده که جمهوری اسلامی ایران در حوزه تقابل با رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم فلسطین، تنها کشوری است که هم در حوزه بیان و هم به صورت عملی و اجرائی کار می‌کند.

وی تاکید کرد: بعضی از کشورها مانند ترکیه، در کلام از آرمان فلسطین حمایت می کنند، ولی روابط خیلی گسترده‌ای با رژیم صهیونیستی دارند و آن حمایت‌ها، حمایت‌های زبانی است و در حوزه نظامی، اصلا ورودی ندارند. همچنین کشور قطر، کمک‌هایی را به صورت مادی می‌کند، ولی در حوزه نظامی کمکی نمی‌کند. با تحولات اخیر، کاملا معلوم شده که چه کشوری، عملا پایبند به مساله فلسطین است. 

این استاد دانشگاه یادآور شد: مساله توافق اخیر امارات و بحرین با اسرائیل، به ایجاد محور مقاومت در سطح گسترده‌تر کمک می کند و انسجامی که بعد از جنگ داخلی سوریه با چالش‌هایی مواجه شده بود، مجددا در حال بازیابی است. با اتفاقات اخیر، جایگاه جمهوری اسلامی در میان اهل سنت، ارتقاء پیدا می‌کند و نفاق بعضی از سران عرب، در حال آشکار شدن است و از این جهت، نکته مثبت است.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که امارات بدلیل فروش نفت و سایر منابع انرژی، کشور ثروتمندی است. با همه بی کفایتی که حکومت پادشاهی امارات دارد و خساراتی که شاهزاده‌ها به منابع مالی امارات می‌زنند، امارات، آنقدر منابع مالی دارد که جزء کشورهای ثروتمند دنیا محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد اماراتی‌ها متوجه شده اند که در آینده، حمایت های صد درصدی که قبلا توسط دولت آمریکا صورت می گرفت، وجود نخواهد داشت؛ خصوصا اگر دموکرات ها، قدرت را در امریکا در دست بگیرند. بدین معنی که دموکرات‌ها، از فعالیت‌های عربستان سعودی و امارات در حوزه سیاست خارجی، خیلی راضی نیستند، چون جنگی را در یمن شروع کردند و به پایان نرساندند و موفق نشدند و این نشان می دهد شاهزاده‌ها در عمل، انسانهای فاسد و ناکارآمدی هستند.

ایزدی افزود: کشورهایی مثل امارات، عربستان سعودی و بحرین، این مطلب را متوجه شده اند و به دنبال یک حامی جایگزین هستند و باید به تدریج که دولت آمریکا، حمایت خودش را کم کرد (اگر بایدن در انتخابات پیروز شود) یک جایگزینی داشته باشند، چون اینها حکومت‌های وابسته هستند و باید به جایی وابسته باشند. اگر آمریکا جایگاه خود را تغییر دهد و وابستگی به آمریکا در دراز مدت محقق نشود، به دنبال جلب حمایت رژیم صهیونیستی هستند و می خواهند یک عقبه‌ای، در رژیم صهیونیستی پیدا بکنند.

وی درباره اینکه بُعد تجاری که در توافق اعلام شد، چگونه اهمیت پیدا می‌کند، تصریح کرد: زمانی که کشورهای عربی منابع مالی داشته باشند، شرکت‌های اسرائیلی و بعضا شرکت‌های کشورهای دیگر، در این منطقه حضور پیدا می کنند و بعد از اینکه این توافق علنی شد، روابط تجاری گسترده‌تر خواهد شد. حضور شرکت‌های اسرائیلی و علنی شدن ارتباط با اسرائیل، به ارتقاء این ارتباطات تجاری و زیرساختی کمک می‌کند و موجب می شود که اسرائیلی‌ها بدون محدودیت، آنجا حضور پیدا کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: از طرف دیگر، ارتباط تجاری و اقتصادی، باعث گسترش ارتباطات اطلاعاتی هم می‌شود. البته ارتباطات اطلاعاتی در گذشته هم وجود داشته و ادامه پیدا می‌کند. ممکن است رژیم صهیونیستی بخواهد از آن کشورها، به عنوان پایگاهی علیه جمهوری اسلامی استفاده کند که جمهوری اسلامی، به طرف مقابل هشدارداده که این اتفاق نباید بیفتد.

ایزدی گفت: با توجه به مطالب بالا، می توان درک کرد که انجام این کار در ماه های آخر ریاست جمهوری ترامپ، معنا دار است. از یک طرف، شما ترامپ را دارید که دستور داده به این دولت‌ها که این کار را بکنند، مشکلات انتخاباتی دارد، در نظرسنجی‌ها عقب است و این کشورهای عربی هم بر اساس دستور عمل کردند، منتها  این مساله را نیز در نظر می گیرند که احتمالا در آینده، حضور امریکا در منطقه کمرنگ تر می‌شود و شاید به این نتیجه رسیدند،  اخراج آمریکا از منطقه که یکی از اهداف ایران است، ممکن است محقق بشود.

وی در ادامه اظهار داشت: بنابراین اگر این اتفاق بیفتد، اسرائیل را به عنوان جایگزین امریکا، در منطقه انتخاب کرده اند. پس هم به دستور ترامپ گوش کردند و هم دغدغه خودشان را دارند که باعث شده این اتفاق به این سبک، در این بازه زمانی رخ دهد.

ایزدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آقای ترامپ در نظرسنجی‌ها خیلی وضعیت خوبی ندارد و این امکان وجود دارد که رای نیاورد، کاری که امارات کرده، این است که سرویس خیلی بزرگی به ترامپ داده، چون ترامپ در حوزه سیاست خارجی موفقیتی نداشته و بحث توافق بحرین و امارات با اسرائیل، تنها موفقیتش است و اینها امید دارند به لابی اسرائیل.

وی افزود: آنها باید متوجه شوند که لابی اسرائیل قرار نیست در دولت بایدن، وکیل مدافع امارات بشود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در بین دموکرات‌ها و در بین بخشی از جمهوری‌خواهان، رضایتی از عملکرد عربستان و امارات وجود ندارد و از اتفاقاتی که در یمن افتاده ناراحت‌اند، نه بخاطر دغدغه بشردوستانه، بخاطر اینکه آبروی آمریکا را بردند و در نهایت هم پیمانان آمریکا هستند و خرابکاری اینها ضربه‌ای به آمریکا است. آیا اماراتی‌ها مطمئن هستند که ترامپ برمی‌گردد؟

منبع: فارس
انتهای پیام/ 

کد خبر: 1074819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =