امکان دسترسی مجازی به پایان‌نامه‌ها ایجاد شده است

رئیس کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا در کمتر از 2 ماه توانستیم فاز اول کتابخانه مجازی دانشگاه را راه‌اندازی کنیم، گفت: با مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه امکان دسترسی مجازی به پایان‌نامه‌ها هم ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع کرونا مشکلات زیادی را در تعاملات انسان ایجاد کرده است. آموزش و روند پژوهش در دانشگاه‌ها هم درگیر این مشکلات شده است. علاوه بر اینکه آموزش حضوری به آموزش مجازی تبدیل شده، فرصت حضور و استفاده از کتابخانه‌ و منابع اطلاعاتی دانشگاه‌ها نیز از پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرفته شده است.

یکی از مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دسترسی محدود به پایان‌نامه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاه‌هاست. شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش، دانشگاه‌ها را به این فکر انداخته است، امکانی فراهم کنند تا دانشجویان بتوانند بدون حضور در دانشگاه از منابع تحقیقاتی دانشگاه استفاده کنند.

علی سادات‌ موسوی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کنار کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، 12 کتابخانه اقماری وجود دارد که تحت پوشش کتابخانه مرکزی هستند.

سادات‌ موسوی افزود: در کتابخانه‌های دانشگاه حدود 26 هزار و 800 عنوان کتاب لاتین و 42 هزار عنوان کتاب فارسی، 5 هزار عنوان منابع دیداری و شنیداری و 8 هزار و 100 عنوان پایان‌نامه‌های فارسی و لاتین موجود است.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاه گفت: به‌روز بودن منابع و دسترسی سریع به منابع الکترونیکی و پایگاه‌های آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی برای دانشجویان و استادها در این دانشگاه فراهم است.

وی با اشاره به اینکه امکان دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی بیرون از دانشگاه‌ فراهم است، عنوان کرد: افراد با نام کاربری و رمز عبور اختصاصی که دارند می‌توانند از پایگاه‌ها اطلاعاتی دانشگاه استفاده کنند و این دسترسی بدون محدودیت است و فرقی با اینکه از داخل دانشگاه به پایگاه‌ها مراجعه شود، ندارد.

سادات‌ موسوی با بیان اینکه با شیوع کرونا باعث شد، شیوه آموزش سنتی به سمت استفاده از آموزش مجازی برود، گفت:  در کتابخانه هم باید یک همگامی با شیوه آموزش مجازی صورت می‌گرفت. در دانشگاه علوم پزشکی کرمان با همکاری کتابداران کتابخانه دانشگاه و حمایت معاون پژوهشی دانشگاه، در کمتر از 2 ماه  توانستیم فاز اول کتابخانه مجازی دانشگاه را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: در فاز اول حدود 3 هزار کتاب الکترونیک و 2 هزار مقاله در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در فاز دوم بیش از سه هزار عنوان کتاب دیگر که توسط ناشران معتبر و مشهور جهان در سال‌های اخیر منتشر شده بودند، به کتابخانه مجازی اضافه شد. همچنین در فاز دوم قابلیت پیش نمایش به کتابخانه مجازی اضافه شد تا قبل از دانلود کتاب، امکان مطالعه آنلاین بخشی از کتاب را فراهم شود.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره نحوه استفاده از کتابخانه مجازی گفت: برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی نام کاربری و رمزعبور تعریف شده است که با استفاده از آن می‌توانند وارد کتابخانه مجازی شده و از کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها استفاده کنند.

سادات‌ موسوی با اشاره به اینکه مجوزی از هیئت رئیسه دانشگاه گرفته شد تا دانشجویان بتوانند از راه دور پایان‌نامه‌ها را مطالعه کنند، گفت: البته استفاده غیرحضوری از پایان‌نامه‌ها 2 شرط دارد؛ یکی اینکه تنها دسترسی به پایان‌نامه‌هایی امکان‌پذیر است که بیش  از سه سال از تاریخ دفاع آن گذشته باشد تا از سواستفاده‌های احتمالی گرفته شود و دیگر اینکه پایان‌نامه‌ها قابلیت دانلود ندارد.

وی درباره حق کپی رایت کتاب‌ها برای استفاده در کتابخانه مجازی خاطرنشان کرد: به خاطر حق کپی رایت نمی‌توان همه کتاب‌هایی که در کتابخانه فیزیکی موجود است را در کتابخانه مجازی قرار داد، البته این مشکل بیشتر برای کتابهای فارسی است. با توجه اینکه دانشجویان علوم پزشکی بیشتر از منابع لاتین استفاده می‌کنند، سعی شد که این منابع در کتابخانه مجازی برای دانشجویان در دسترس‌ باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074895

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =