توپخانه رسانه‌ای دشمن علیه مجلس یازدهم

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه درگیر جو رسانه‌ای که مجلس یازدهم را به توپ بسته‌اند هستیم گفت: طرح‌های خوبی در کمیسیون‌ها نهایی شده که به زودی عملیاتی خواهند شد؛ مردم نباید جنگ تبلیغاتی دشمن علیه نمایندگان را باور کنند ولی با این حال مجلس بودجه 1400 را به نحوی مصوب می‌کند که مشکلات حل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، بیماری کرونا هم اکنون در نقاط مختلف جهان همه گیر شده و بیش از 200 کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است از جمله کشور ما را. 

کروناویروس در ایران به‌صورت رسمی در ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد و از ۳ اسفند وضعیت در ایران از سفید خارج و وارد وضعیت زرد شد.

نخستین پیک بیماری از اسفند تا فروردین رخ داد هر چند مردم به این بیماری توجهی نکردند و سفرهای نوروزی همچنان ادامه داشت ولی بعد از آن و در نتیجه اجرای فاصله گذاری اجتماعی از شدت ابتلا کاسته شد اما با رفع محدودیت‌ها بیماری مجدداً اوج گرفت و پیک دوم آن از اواخر خرداد به وقوع پیوست.

سخنگوی وزارت بهداشت 12 مهر اعلام کرد که از روز گذشته تا امروز (12 مهر) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و 523 بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد؛ مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به 468 هزار و 119 نفر رسید. ضمن اینکه در طول ۲۴ ساعت گذشته، 179 بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 26 هزار و 746 نفر رسید. 

برای بررسی این موضوع و همچنین اقدامات کمیسیون بهداشت مجلس در نظارت بر اقدامات مقابله‌ای با کرونا با فاطمه محمدبیگی عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

وی اظهار داشت:‌کمیته کرونا در کمیسیون بهداشت مجلس وجود دارد که به صورت ویژه مباحث آن را دنبال می‌کند.

** حوزه دارویی غیرتحریمی دنیا توسط آمریکا درباره ایران اجرایی شد

وی افزود: ‌کمیته کرونا و کمیسیون بهداشت مجلس وقت زیادی را به صورت هفتگی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا و همچنین توجه به مباحث اقتصادی مرتبط با آن و نظارت بر نحوه تخصیص ارز داروهای مرتبط با کرونا، تجهیزات پزشکی مقابله با کرونا و مواد ضد عفونی کننده به صورت مستمر پیگیری می‌شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد:‌نحوه تخصیص ارز ترجیهی برای داروهای مرتبط با کرونا و غیر کرونا یکی دیگر از مباحث است که در کمیسیون بهداشت مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمدبیگی افزود: بررسی مباحث مربوط به بهداشت و درمان که برخی از آنها مرتبط با ویروس کرونا در بودجه 1400 است در این کمیسیون در حال بررسی است ضمن اینکه یکی دیگر از مشکلات عمده‌ای که در کشور وجود دارد مباحث مربوط به تامین دارو و تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه آن است و با اینکه در عرصه حقوق بین‌الملل ممنوعیت تحریم دارو و مواد اولیه آن تصریح شده است اما متاسفانه ایالات متحده با بی‌رحمی، جمهوری اسلامی را در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تحریم کرده و مجبوریم با تحمل سختی فراوان و دور زدن تحریم‌ها مشکلات خود را برطرف کنیم لذا خودکفایی در صنعت داروسازی در شرایط فعلی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

** 98 درصد دارو در کشورمان تولید می‌شود

وی گفت: تلاش ویژه‌ای صورت گرفته تا بتوانیم اکثر داروها را در کشورمان تولید کنیم هر چند که 98 درصد داروهای مورد نیازمان در کشور تولید می‌شود و فقط دو درصد واردات داریم اما با این حال گام‌های مؤثری برای خودکفایی کامل در این حوزه برداشته‌ شده است. 

نماینده مردم قزوین در مجلس با اشاره به اقدامات اساسی که در زمینه درمان کرونا در کشورمان از سوی متخصصین و پژوهشگران صورت می‌گیرد، افزود: این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیری می‌شود و بر این اساس تلاش داریم تا با حمایت ویژه از طریق پلاسماتراپی بتوانیم مبتلایان ویروس کرونا را بهبود دهیم.

محمدبیگی گفت: اولین و تنها پالایشگاه انسانی خاورمیانه اخیرا رونمایی شده است که آلبومین انسانی و ایمونوگلوبین وریدی در این مرکز تحقیقاتی تولید می‌شود. 


*** ایران اولین استفاده کننده از پلاسما در خاورمیانه برای درمان کرونا


وی افزود:‌ما در خاورمیانه اولین کشوری هستیم که می‌توانیم از صنعت پلاسما استفاده کنیم؛ پلاسماتراپی اثربخشی 30 درصدی برای درمان مبتلایان ویروس کرونا دارد و می‌تواند یک سوم بیماران را بهبود دهد؛‌ شاید در وضعیت فعلی کرونا که عملا داروی مشخصی برای درمان وجود ندارد پلاسما بتواند امیدآفرین باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس گفت:‌هم اکنون در کلیه شهرهای کشورمان از افرادی که کرونا گرفته و بهبود یافته‌اند پلاسما گرفته می‌شود؛ ‌در سیستم پلاسماتراپی ایمونوگلوبین‌ افرادی که کرونا داشته و بهبود پیدا کرده‌اند گرفته می‌شود؛ این پلاسما فقط برای یک زمان خاص و ظرف مدت دو تا سه هفته‌ای بعد از بهبود بیماری در بدن وجود دارد که افراد با مراجعه به سازمان انتقال خون و اهدای خون خود به روند درمان مبتلایان کرونا کمک می‌کنند؛ ایمونوگلوبین‌های ضد کرونای این افراد جدا شده و پلاسمای آن به بیماران مبتلا به کرونا تزریق می‌شود. این در حالی است که بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اگر در سه روز اول ابتلا، پلاسما دریافت کنند می‌توانند بهبود خود را 30 درصد افزایش دهند.

** ایران راهبرد توامان سلامت و اقتصاد را در کرونا پیگیری کرده

محمدبیگی افزود:‌ در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رئیس سازمان انتقال خون و تعدادی از متخصصینی که در بخش پلاسماتراپی بیمارستان بقیه‌الله فعالیت می‌کنند حاضر شده و این مبحث به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد:‌ ما در کمیسیون بهداشت همچنین چالش‌های سیاست گذاری مقابله با کرونا را بررسی می‌کنیم؛ برای مقابله با ویروس کرونا سیاست گذاری و راهبرد بسیار مهم است این در حالی است که راهبرد برخی کشورها آن است که سلامت را نادیده بگیرند و به فکر اقتصادشان باشند که می‌توانم به آمریکا اشاره کنم؛ در کره جنوبی اقتصاد را نادیده گرفتند و بر همین اساس به مدت دو هفته تا یک ماه کل کشورشان را تعطیل کردند و عملا نوعی از حکومت نظامی در آنجا برقرار بوده و سیاست ایزولیشن را دنبال کردند. این در حالی است که راه حل سومی وجود دارد که بین دو راه حل مذکور است که ایران آنرا دنبال می‌کنیم.

**اگر به سمت قرنطینه گام برنداریم قطعا شکست می‌خوریم

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس درباره راه حل سوم افزود: ما باید بررسی کنیم که از بین دو گزینه مذکور چه خسارت‌هایی را می‌بینیم و بر همین اساس برآورد خسارت کرده و راهی که به زیست بوم کشورمان نزدیک است را دنبال کرده و خواهیم کرد. 

محمدبیگی تصریح کرد:‌برخی کشورها ممکن است با رها کردن بیماری خیلی آسیبی نبیند که برای مثال کشورهایی که هم اکنون در موج سوم در فصل گرم سال قرار دارند و در نیمکره جنوبی این چنین است؛ شاید برای آنها خیلی فرق نکند که نظام سختی را برای مقابله با کرونا در نظر بگیرند یا نه؛ اما در کشورمان که هم اکنون با فصل سرما روبرو بوده و در موج جدید شیوع کرونا مواجه هستیم اگر بیمار را رها کنیم به شدت آسیب خواهیم دید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: ما اگر کشور را در فاز فعلی رها کنیم و به سمت قرنطینه سازی گام برنداریم قطعا شکست سنگینی خواهیم خورد. هر چند که میزان خسارت قطعی را کسی متوجه نخواهد شد. اما باید بدانیم در سیاست گذاری مقابله با کرونا کشوری موفق است که بتواند در هر لحظه زیرساخت‌های خود را بررسی کرده و وضعیت اقتصاد و سلامت را به صورت مستمر رصد کنیم و میزان خسارت جانی را با تعیین سطح بررسی کنند.

**تصمیمات دفعتی رئیس جمهور و دولت در کرونا آسیب زاست

وی گفت: برای ما هیچ چیزی مهمتر از حفظ جان مردم کشورمان نیست و همین سیاست در این کمیسیون دنبال می‌شود ضمن اینکه بیشترین زیان را مربوط به سیاستی می‌دانیم که منجر به افزایش خسارت جانی شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس گفت: تصمیمات دفعتی و ناگهانی که در ماه‌های اخیر از سوی رئیس‌جمهور و هیات دولت اتخاذ شده خارج از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و می‌تواند آسیب زا باشد و ما بارها اثرات این آسیب را دیده‌ایم که می‌توانم به بازگشایی زودتر از موعد مدارس اشاره کنم.

محمدبیگی افزود:‌ما تحلیل خوبی از بازگشایی مدارس نداریم ضمن اینکه در حوزه بازگشایی کسب وکارها در کشور هم می‌بایست با احتیاط بیشتری به ویژه بعد از خرداد ماه عمل می‌کردیم؛ اگر به اسفند و فروردین ماه هم بازگردیم می‌توانستیم تعطیلات دو هفته‌ای عید را که به عنوان نقطه طلایی کنترل کرونا بود را اجرا کنیم که سیاستی شبیه اقدامات صورت گرفته در کره جنوبی و ایزولیشن و قرنطینه‌ یک هفته‌ای علاوه بر دو هفته‌ عید نوروز در راستای مقابله با کرونا بود که این کار می‌توانست عملکرد بهتر برای مقابله با این ویروس  داشته باشد. 

***درگیر دوگانه اقتصاد و معیشت در دوران کرونا شده‌ایم

وی گفت: یکی از تصمیماتی که در روزهای آینده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ خواهد شد مربوط به قرنطینه کشور است ضمن اینکه اتخاذ جریمه برای متخلفینی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و نسبت به رعایت پروتکل‌ها غفلت می‌کنند هم از دیگر کارهایی است که ستاد مبارزه با کرونا در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس افزود:‌آمارهای ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا از اسفند ماه تا پایان خرداد روند کاهشی داشت. این در حالی است که بعد از آن مدت به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی این روند افزایشی شده است به ویژه آنکه در شهرهای بزرگ اسفناک‌تر است.

محمدبیگی افزود: اگر تسهیلاتی برای تولید کننده قائل نشویم و ما را درگیر دو گانه اقتصاد و معیشت و تاثیرپذیری آن جهت مقابله با کرونا کند از این مرحله عبور نخواهیم کرد. 

** میانگین تعداد شهدا در دفاع مقدس سالی 27 هزار نفر بود 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر دارد درگیری این وزارتخانه با دوگانه معیشت و اقتصاد است و اصلا نباید وزیر بهداشت درگیر این موضوع شود. هر چند که هنر ما در شرایط فعلی و در دوگانه معیشت و اقتصاد طوری عمل کنیم که کمترین میزان آسیب جسمی و جانی به مردم وارد شود. ضمن اینکه این هنر نیازمند همکاری دولت و مردم با یکدیگر است.

محمدبیگی اظهار داشت: ما نیازمند همدلی، مواسات و اقدامات گروه‌های جهادی و مردمی، هیهات مذهبی،‌ جوانان، ریش سفیدان و نخبگان جامعه در رعایت پروتکل‌ها هستیم و به همین دلیل باید بار دگر حماسه بیافرینیم تا کرونا را شکست دهیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت:‌ نیازمند حضور حماسی مردم داریم چرا که ما شاهد یک جنگ بیولوژیک تمام عیار شده‌ایم؛ در جنگ تحمیلی به طور متوسط و میانگین سالی 27 هزار شهید تقدیم راه انقلاب اسلامی کرده‌ایم. این در حالی است که در طول 7 ماه گذشته بیش از 24 هزار نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را از دست داده‌ایم و اگر ما این موضوع را به 12 ماه سال تعمیم دهیم نشان می‌دهد تعداد قربانیان کرونا از تعداد شهدای جنگ تحمیلی بیشتر خواهد شد و عملا وضعیت‌مان بدتر از جنگ خواهد شد.

**شاهد ناهماهنگی دولت در اقدامات مقابله‌ای وزارتخانه‌ها در موضوع کرونا هستیم

وی تصریح کرد: اگر سیاست گذاران و دولتمردان واقعا حس جنگی را داشته باشند می‌توانیم بگوییم که در آینده موج کرونا را کنترل کنیم ولی اگر با این روش فعلی پیش برویم کار خاصی نخواهیم کرد.

محمدبیگی گفت:‌ما در کمیسیون بهداشت مجلس خیلی درگیر سیاست‌های دفعتی دولت هستیم و تا یک سیستم را راهبری کرده و بر اجرای آن نظارت می‌کنیم با تصمیمات خلق‌الساعه رئیس‌جمهور و دولت می‌شویم و شاهد ناهماهنگی بین وزارتخانه‌ها به ویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات، تعاون،کار و رفاه اجتماعی می‌شویم که این کارها باعث می‌شود ما در کنترل کرونا ناموفق شویم.

وی گفت:‌ نیازمند همدلی بسیار زیادی هستیم تا بتوانیم با این ویروس مقابله کنیم.

*** افزایش روزافزون نمایندگان و اعضای دفاتر آنها به کرونا

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد:‌وقتی هر 7 دقیقه یک ایرانی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهد و شاهد جان باختن 200 هموطن هستیم که ممکن است آن مرحوم پدر، مادر،‌خواهر یا برادر افراد زیادی باشند و 200 نفر از اعضای خانواده تحت تاثیر این موضوع قرار گیرند. و عملا تولید فقر و افسردگی، رنج و محرومیت می‌کنیم.

محمدبیگی گفت: باید این نگاه با شدت بیشتری در مسئولین ایجاد شود و بدانیم به ازای هر سهل‌انگاری یک خانواده تبدیل به خانواده فقیر و مستمری بگیر خواهد شد.

وی با اشاره به میزان شیوع کرونا در بین بهارستان نشینان تصریح کرد: متاسفانه تعداد نمایندگانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند به صورت روزافزون افزایش پیدا کرده‌اند حتی تعداد زیادی از اعضای دفاتر نمایندگان هم مبتلا شده‌اند.

***پروتکل‌های بهداشتی در مجلس و کمیسیون‌ها رعایت نمی‌شود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: تعداد بالای جلسات نمایندگان مجلس و همچنین پرکاری آنها و شرایط بغرنج کشور باعث شده که اکثر نمایندگان کم خواب بوده و به دلیل ساعات کاری طولانی آنها بدن آنها ضعیف شده و آماده ابتلا به ویروس کرونا شوند. ضمن اینکه  محل برگزاری جلسات کمیسیون‌ها هم کوچک بوده و فاصله گذاری در آنجا رعایت نمی‌شود هر چند که جای بیشتری در مجلس وجود ندارد که بخواهیم جلسات را آنجا ببریم؛ تعطیلی مجلس هم به صلاح نیست چرا که نمایندگان خادم مردم بوده و برای خدمت گذاری به مردم و رفع مشکلات کشور تا آخرین لحظه در میدان حاضر بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.


محمدبیگی گفت: پروتکل‌های بهداشتی در مجلس و صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی و نشست‌های متعدد رعایت نمی‌شود اما چاره‌ای هم برای پیگیری امور نداریم.

*** کرونا بهترین فرصت برای خودکفایی در تولید دارو و تجهیزات پزشکی 

وی  گفت:‌ما در سیاست گذاری مقابله با کرونا باید حواسمان را جمع کرده و به فقرا و مستضعفان توجه بیشتری کنیم و بر همین اساس باید بسته‌های معیشتی را بین گروه‌های کم بهره توزیع کنیم. همچنین ارائه تسهیلات برای تقویت تولید هم از اهمیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه کمک‌های معیشتی هدفمند و دقیق با بسته‌های ویژه اقتصادی باید در نظر گرفته شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: باید در دوان شیوع کرونا بکوشیم در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی به سمت خودکفایی حداکثری گام برداریم و در زمینه افزایش امنیت غذایی و ارتقاء پایه‌های سلامت جسمانی گام‌های اساسی برداریم.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: مردم امیدوار باشند که مجلس یازدهم خدمتگذار آنها است هر چند که ما با تبلیغات بسیار سنگین و جوسازی زیادی علیه مجلس و نمایندگان مواجه هستیم که در برخی اوقات مجلس را به توپ می‌بندند. 

***درگیر جو رسانه‌ای که مجلس یازدهم را به توپ بسته‌اند هستیم

وی تصریح کرد:‌ نمایندگان مجلس یازدهم جان بر کف حاضرند برای مقابله با مشکلات و رفع دغدغه‌های مردم و تصویب قوانین و نظارت قانونی بر اجرا و سیستم‌های کشور جانشان را برای مردم از دست بدهند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با آنکه تعداد زیادی از نمایندگان به ویروس کرونا مبتلا شدند اما حاضر نیستیم جلسات مجلس را تعطیل کنیم. هر چند که وقت زیادی از نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه و برای پیگیری امورات مردم تلف می‌شود.

محمدبیگی در پایان گفت: ‌از مردم می‌خواهم درگیر جو رسانه‌ای که مجلس یازدهم را به توپ بسته نشوند و اخبار واقعی را از صحن و کمیسیون‌ها پیگیری کنند چرا که اتفاقات بسیار خوبی در کمیسیون‌ها در حال رخ دادن است و طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته که به زودی عملیاتی خواهند شد؛ مردم نباید جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمن را باور کنند ولی امیدواریم مجلس در این شرایط سخت بتواند بودجه 1400 را به نحوی تدوین و تصویب کنند که شرایط خوبی برای مردم رقم خورده و زمینه تشکیل دولت انقلابی و نوید رفع مشکلات را بدهیم.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1074990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =