لزوم نظارت بر واردات کالا با توسعه ایکس‌ری

نماینده بناب در مجلس با انتقاد از فقدان زیرساخت‌های نظارت بیشتر در گمرکات گفت: با آنکه سامانه‌های زیادی برای شفافیت در گمرکات راه‌اندازی شده ولی باید از امکانات بروزتری مانند ایکس‌ری‌های کانتینری استفاده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمد باقری‌بنابی عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شفافیت در گمرکات یکی از لازمه‌های توسعه است و وقتی گمرک یک کشور با مشکل مواجه شده و ورود و خروج کالا از آنجا با شفافیت همراه نباشد موجب از هم پاشیدگی تولید و منابع و سرمایه آن کشور خواهد شد. 

**باید زیرساخت‌های کنترل کالا در گمرک بیشتر شود

وی افزود: در سالهای اخیر با آنکه سامانه‌های مهم برای شفافیت بیشتر در گمرکات راه‌اندازی شده ولی نیاز است که این تجهیزات بیشتر شده و از امکانات به روز تری مانند ایکس‌ری به ویژه ایکس‌ری‌های کانتینری استفاده شود که در این مسیر می‌تواند ظرفیت شرکت‌های داخلی به ویژه دانش‌بنیان‌ها بهره برد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی و درونزا بودن کشور تولید داخلی است لذا  لازم است زیرساخت‌های لازم را در گمرک بیشتر کنیم.

باقری‌بنابی افزود: در کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری خواهیم کرد که تمامی رفت و آمدها و ورود و خروج‌های اجناس کالا در گمرکات در کشور تحت رصد و نظارت شبانه‌روزی باشد.

** باید تسهیلات گمرکی بیشتری را برای صادرات در نظر بگیریم

وی گفت: ‌اگر بخواهیم برای تولید کننده داخلی ارزش بیشتری قائل شویم باید تسهیلات گمرکی را برای جنس ایرانی در نظر گرفته و برای واردات کالای خارجی حداکثر نظارت و رصد را در نظر بگیریم.

نماینده بناب در مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی برای صادرات بیشتر آن هم در شرایط فعلی که ارزآوری یک از نیازهای ضروری است باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و همچنین باید موانعی در گمرکات که اکثرا قاچاق از آنجا به صورت رسمی وارد کشور می‌شود گذاشته شده و کاری کنیم قاچاق کالا در کشور رخت بربندد.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1075016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =