دولت کمکی به صادرات سنگ نمی‌کند

در شرایط تحریم که صادارت به سختی انجام می‌شود، عوارض ۲۰درصدی روی صادرات سنگ، کار را برای تولیدکنندگان سنگ و فعالان حوزه معدن سخت کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، علی‌اکبر کریمیان عضو انجمن ملی سنگ ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: در همین شرایط دشوار صادرات را انجام می‌دهیم اما دولت کمکی در این مسیر به ما نمی‌کند.

کریمیان با اشاره به صادرات سنگ با کانتینر که از طریق خط امارات انجام می‌شود، افزود: هزینه‌های حمل‌ونقل در یک سال گذشته به‌دلیل تحریم‌ها افزایش چند برابری داشته به طوریکه هزینه حمل هر کانتینر 20 فوتی از بندرعباس به بندر شیامن از 200 تا 240 دلار پارسال در همین موقع اکنون به 900 دلار رسیده است.   

وی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را دلیل اصلی گرانی هزینه‌های حمل‌ونقل برشمرد چراکه این شرکت در اواخر سال 98 هزینه حمل هر کانتینر 20 فوتی را به 400 تا 450 دلار افزایش داد.

کریمیان در ادامه به فرسودگی ماشین‌آلات معدنی اشاره و در این‌باره خاطر نشان کرد: به‌تازگی خانه معدن مصوبه واردات ماشین‌آلات معدنی با عمر 5 سال ساخت را گرفته با این حال واردات ماشین‌آلات ممنوع است و اگر هم بتوان وارداتی انجام داد از امارات و مالزی است که آن هم با قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده امکان‌پذیر نیست.

به‌گفته وی با توجه به ممنوعیت واردات هرگونه ماشین‌آلات معدنی بزرگ از اروپا و آمریکا، ماشین‌آلات کوچک ازجمله دستگاه‌های برش سنگ و سنگبری از چینی وارد می‌شود.

عضو انجمن ملی سنگ ایران اضافه کرد: باتوجه به افزایش قیمت دلار اگر امروز بتوانیم سنگ را صادر کنیم، صرفه اقتصادی خوبی دارد اما شیوع بیماری کووید 19سبب شده تا چینی‌ها مدت 7 ماه به ایران نیایند.

کریمیان بر این باور است اگرچه سنگبری‌های کشور در تلاش هستند تا اجازه ندهند سنگ‌ها صادر شود اما باید این واقعیت را پذیرفت که یک معدنکار برای اینکه بتواند سرپا بایستد و در این حرفه و صنعت دوام بیاورد باید 20 درصد سنگ تولیدی خود را صادر کند که صادرات این میزان سنگ آسیبی به سنگبری‌های داخلی نمی‌زند.

او با اشاره به تصمیمات غیرکارشناسی درباره صادرات سنگ در سال‌های مختلف تصریح کرد: در سال 1389 که صادرات سنگ ممنوع شد و سپس عوارض 40 درصدی بر آن اعمال شد، ترکیه بخشنامه ممنوعیت صادرات سنگ ایران را کپی کرده و در نمایشگاه‌های گوناگون میان غرفه‎‌داران توزیع می‌کرد و از آنها می‌خواست از ایران به‌دلیل عوارض صادراتی بالا سنگ وارد نکنند.

این فعال بخش معدن و صادرکننده سنگ با بیان اینکه مصوبه ممنوعیت صادرات سنگ در سال 1390 لغو شد اما دولت روحانی از سال 1397 عوارض 10درصدی را بر صادرات سنگ خام تصویب کرد که سالانه 5 درصد به آن اضافه می‌شود تا درنهایت به عدد 40 درصد برسد.

به‌گفته کریمیان قیمت پایه یک تن سنگ مرمریت 70 دلار است که بر اساس عوارض 20درصدی رقم آن بالغ بر 15 دلار می‌شود.   

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

کد خبر: 1075088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =