تدوین برنامه‌ برای مقابله با گرد و غبار در منطقه خاورمیانه

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ضمن اشاره به اینکه فردا (۱۴ مهرماه) جلسه ای با حضور نمایندگان کشورهای همسایه برای تدوین برنامه ای به منظور مقابله با گرد و غبار برگزار می شود، گفت: وسعت کانون‌های خارجی گرد و غبار ۳۳۰ میلیون هکتار است که سالانه به‌طور میانگین ۱۵۰ میلیون تن غبارخیزی دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، علی محمد طهماسبی ضمن اشاره به اینکه طی سه سال اخیر بودجه‌ای حدود ۳۷۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار اختصاص یافته است، اظهار کرد: از این‌ رو سازمان حفاظت محیط زیست طی این مدت تجربه خوبی در زمینه مدیریت کانون‌های گرد و غبار داخلی کسب کرده و بر این اساس پیگیری‌هایی در زمینه مدیریت کانون‌های گرد و غبار در خارج از کشور نیز انجام داده است.

وی با بیان اینکه وسعت کانون‌های داخلی گرد و غبار در کشور حدود ۳۴.۶ میلیون هکتار است، تصریح کرد: ما مطالعه‌ای روی کانون‌های گرد و غبار در خارج از کشور که غبار آن‌ها به سمت ایران حرکت می‌کند نیز انجام داده‌ایم و بر اساس آن وسعت این کانون‌ها ۳۳۰ میلیون هکتار برآورد شده است. این کانون‌های گرد و غبار خارجی به‌طور میانگین سالانه ۱۵۰ میلیون تن غبارخیزی دارند که بخش‌هایی از آن نیز وارد کشور ما می‌شود.

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ضمن اشاره به اینکه قصدداریم برنامه‌ای برای مقابله با گرد و غبار با مشارکت کشورهای همسایه ایران تدوین کنیم، گفت: به همین دلیل فردا (۱۴ مهر) جلسه‌ای در وزارت خارجه با سفیران کشورهای اطراف ایران برگزار می‌شود. نمایندگان کشورهایی از جمله عراق، سوریه، اردن، کویت، عمان، افغانستان، پاکستان و... در این جلسه حضور خواهند داشت علاوه بر این از نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ایران نیز دعوت شده است.

به گفته طهماسبی برای پیشبرد اهداف در زمینه کنترل و مدیریت کانون‌های گرد و غبار در منطقه، از کشورهایی که تجربه های موفقی در این زمینه داشتند از جمله چین، هند و ... نیز دعوت شده است تا در جلسه فردا حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که علاوه بر تدوین برنامه عمل منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار، پیشنهاد ایجاد مرکزی برای مقابله با گرد و غبار منطقه خاورمیانه در کشور ایران را نیز بدهیم.

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در ادامه در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا ما تاکنون در مدیریت کانون‌های گرد و غبار داخلی در کشور موفق بوده‌ایم؟ توضیح داد: از دیدگاه من هیچ وقت نمی‌توان یک کانون و منشا گرد و غبار را به صورت کامل از بین برد. از این‌رو باید اقداماتی انجام دهیم که میزان گرد و غبار به حد مجاز یا قابل قبول برسد.

طهماسبی در ادامه ضمن اشاره به اینکه از نظر من طی سه سال گذشته ما در مدیریت کانون‌های گرد و غبار در داخل کشور موفق بوده‌ایم، تصریح کرد: برای مثال شدت و تکرار روزهای غبارناکی در استان خوزستان بسیار کمتر از قبل شده است. درحال حاضر پوشش گیاهی در جنوب شرق اهواز در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار بیش از ۴۰ درصد است.

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در پایان گفت: اگر اقدامات ما صرفا برای مهار کانون‌های گرد و غبار در داخل کشور باشد و کانون‌های خارجی را رها کنیم در کنترل و مدیریت گرد و غبار در کشور موفق نخواهیم بود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1075113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =